حقایقی در رابطه با انرژی شیمیایی

در این مقاله، ما شما را با حقایق جالبی در رابطه با انرژی شیمیایی آشنا خواهیم کرد. به عبارت ساده، انرژی می‏تواند به عنوان توانایی یا ظرفیت انجام کار تعریف کرد. انرژی در هر جسم و حتی در
دوشنبه، 19 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایقی در رابطه با انرژی شیمیایی
حقایقی در رابطه با انرژی شیمیایی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون




 

در این مقاله، ما شما را با حقایق جالبی در رابطه با انرژی شیمیایی آشنا خواهیم کرد.
به عبارت ساده، انرژی می‏تواند به عنوان توانایی یا ظرفیت انجام کار تعریف کرد. انرژی در هر جسم و حتی در اشیائی که در اطراف ما قرار دارد، ذخیره شده است. هنگامی که یک کار انجام می‏شود، انرژی از یک شیء به دیگری انتقال می‏یابد. انرژی به اشکال بسیار متفاوت وجود دارد. برخی از رایج‏ترین اشکال انرژی که ما در زندگی روزمره‏ی خود مورد استفاده قرار می‏دهیم، انرژی گرمایی، انرژی نور، انرژی الکتریکی، انرژی هسته‏ای و البته انرژی شیمیایی می‏باشد.
حقایقی جالب در مورد انرژی شیمیایی
در واقع، زمانی که ما در حال صحبت کردن درباره‏ی انرژی شیمیایی هستیم، ما اشاره به انرژی که در ذرات کوچک (اتم‏ها و مولکول‏ها) ذخیره شده داریم که در یک واکنش شیمیایی شرکت دارند.اتم‏ها و مولکول‏ها در یک ترکیب شیمیایی توسط پیوندهای شیمیایی در کنار هم نگه داشته می‏شوند. انرژی که در این پیوندها ذخیره شده، به عنوان انرژی شیمیایی شناخته می‏شود.
در طول واکنش شیمیایی، پیوندهای یک ترکیب شیمیایی شکسته شده و برخی پیوندهای جدید تشکیل می‏شود. انرژی در این فرایند به شکل گرما و نور آزاد می‏شود. به عبارت دیگر، انرژی شیمیایی به انرژی گرمایی و انرژی نوری تبدیل می‏شود. سپس این انرژی آزاد شده برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرد.
انرژی شیمیایی برای انجام بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی ضروری می‏باشد. انسان‏ها ار انرژی شیمیایی ذخیره شده در مولکول‏های غذا به منظور به دست آوردن انرژی برای سلول‏های بدن خود استفاده می‏کنند. پیوندهای مولکول‏های آلی بزرگ در طول هضم به مولکول‏های کوچک‏تر شکسته شده و مقدار زیادی انرژی به دست می‏آید که توسط بدن برای انجام فرایندهای متابولیکی مورد استفاده قرار می‏گیرد. انرژی که در بدن ما در مولکول‏های ATP ذخیره می‏شود (آدونوزین تری فسفات)، نیز یکی دیگر از اشکال انرژی شیمیایی بوده که در تنفس سلولی دخالت داشته و برای بقاء ما حیاتی می‏باشد. حیوانات نیز از همین انرژی برای تامین سوخت بدن خود استفاده می‏کنند.
استفاده از انرژی شیمیایی نه تنها محدود به انسان و حیوانات نمی‏شود، بلکه برای گیاهان که این انرژی را به منظور تهیه‏ی غذا مورد استفاده قرار می‏دهند، نیز ضروری می‏باشد. سلول‏های گیاهی حاوی اجزاء رنگدانه به نام کلروفیل می‏باشند که انرژی نوری را از خورشید جذب می‏کند. سپس کربن دی اکسید و آب به دست آمده از اتمسفر به مولکول‏های قند تبدیل می‏شود. انرژی شیمیایی ذخیره شده در مولکول‏های قند منبع انرژی برای گیاهان می‏باشد که در انجام فرایندهای مختلف زندگی به آن‏ها کمک می‏کند.
انرژی شیمیایی تعدادی استفاده‏های غیر بیولوژیک نیز دارد. انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت‏ها به انرژی حرارتی تبدیل شده و به عنون یک منبع انرژی عمل می‏کند. چوب یکی از قدیمی‏ترین اشکال سوخت مورد استفاده توسط انسان به منظور به دست آوردن حرارت برای پختن غذا، روشنایی خانه‏ها در شب و گرم نگه داشتن خانه‏ها می‏باشد. امروزه، زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی برخی از محبوب‏ترین منابع انرژی شیمیایی بوده که به منظور به دست آوردن فرم قابل استفاده‏ی انرژی در معرض احتراق قرار دارند. آن‏ها به عنوان سوخت‏های فسیلی نیز شناخته می‏شوند. در این‏جا، انرژی شیمیایی ترکیبات آلی موجود در این مواد به منظور براوردن نیازهای انرژی به ما کمک می‏کند. هنگامی که آن‏ها می‏سوزند، انرژی گرمایی تولید می‏شود، که سپس به منظور به حرکت در آوردن خودروها، کار دستگاه‏ها، تولید برق و غیره مورد استفاده قرار می‏گیرند.
ما همچنین می‏توانیم انرژی شیمیایی ذخیره شده در برخی ترکیبات معدنی را نیز مورد استفاده قرار دهیم. انرژی شیمیایی ترکیبات فسفره در نوک چوب کبریت به منظور به دست آوردن نور و انرژی گرمایی مورد استفاده قرار می‏گیرد. ترکیبات شیمیایی معدنی موجود در باتری‏ها به انرژی الکتریکی تبدیل می‏شود که در بسیاری موارد کاربرد دارد.
در جهان امروزی، انرژی شیمیایی گسترده‏ترین منبع مورد استفاده از انرژی می‏باشد. با این حال، ما نباید فراموش کنیم که این انرژی یک منبع غیر قابل تجدید پذیر از انرژی می‏باشد. بنابراین، ما باید از این انرژی به صورت معقول استفاده کنیم، به طوری که بتوانیم آن را برای نسل‏های آینده نیز ذخیره کنیم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.