ارزیابی تقویت کننده‌ی اکتان : آیا واقعاً ارزش آن را دارد؟

تقویت کننده‌های اکتان به ارتقای عملکرد وسیله‌ی نقلیه، کاهش انتشار گاز و حفظ و ذخیره‌ی سوخت مشهور هستند. اما گاهی اوقات شایعاتی وجود دارد که آنها واقعاً کار نمی‌کنند. ما در این مقاله پاسخ‌هایی را برای این سوال که آیا تقویت کننده‌های
سه‌شنبه، 18 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ارزیابی تقویت کننده‌ی اکتان : آیا واقعاً ارزش آن را دارد؟
   ارزیابی تقویت کننده‌ی اکتان : آیا واقعاً ارزش آن را دارد؟

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 

تقویت کننده‌های اکتان به ارتقای عملکرد وسیله‌ی نقلیه، کاهش انتشار گاز و حفظ و ذخیره‌ی سوخت مشهور هستند. اما گاهی اوقات شایعاتی وجود دارد که آنها واقعاً کار نمی‌کنند. ما در این مقاله پاسخ‌هایی را برای این سوال که آیا تقویت کننده‌های اکتان خوب یا بد هستند، فراهم کرده‌ایم.
واقعیت :
تولوئن در مسابقات فرمول 1 به عنوان تقویت کننده‌ی اکتان به کار رفت.
آیا تقویت کننده‌های اکتان واقعاً کار می‌کنند؟ تقویت کننده‌های اکتان مدعی این هستند که عملکرد وسیله‌ی نقلیه را افزایش می‌دهند. آنها افزودنی‌های بنزین هستند که در طی چندین سال برای ارتقای عملکرد، کاهش انتشار گاز و حفظ و ذخیره‌ی سوخت، محبوبیت کسب کرده‌‌اند. هیچ اکسیر جادویی وجود ندارد که برای ارتقای عملکرد موتور طراحی شده باشد. فقط زمانی این افزودنی‌ها کارساز و موثر واقع می‌شوند که شما از سوخت اکتانی مسابقه و مناسب نیاز وسیله‌ی نقلیه‌ی خود استفاده نکرده باشید در این حالت شما بیش از یک افزودنی از آن استفاده خواهید کرد و مقدار آن را افزایش خواهید داد.
تقویت کننده‌های اکتانی واقعاً مقدار اکتان گاز وسیله‌‌ی نقلیه را افزایش می‌دهند. آنها برخلاف NOS (سیستم اکسید نیتروژن) که ارتقای موقت به قدرت می‌دهند، ارتقای دائمی به سیستم می‌دهند. تقویت کننده‌های اکتان واقعاً افزودنی‌های سوختی هستند که به گاز داخل باک اضافه می‌شوند. افزودنی‌های گاز، شکل اکسیژن دارهایی مثل الکل و یا اتر را می‌گیرند و کربن مونو اکسید دفع شده به هوا را کاهش می‌دهند. هم چنین تمیز کننده‌های سیستم سوختی می‌توانند برای تمیز کردن تجمع مضر، مفید باشند و موتور شما را در حال کار نگه دارند؛ آن چنان که باید باشد.
قبل از این که پیش برویم، بگذارید در مورد ضربه زدن به شما بگویم. وقتی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را روشن می‌کنید و استارت آن را می‌زنید، اگر مخلوط هوا و سوخت قبل از این که شمع شعله ور شود، بسوزد این امر ضربه زدن و یا ایجاد نویز نامیده می‌شود. بهترین روش برای توصیف این صدا زمانی است که تکان دادن اسپری رنگ می‌تواند واقعاً سخت باشد. اگر مخلوط بعداً بسوزد پس موتور شما نرمال است و باید به طور روان کار کند. برای جلوگیری از ضربه زدن، تقویت کننده‌های اکتان به مقدار کمی همراه با گاز در باک خودرو به کار می‌روند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اضافه کردن سوخت اکتانی کمتر از مقدار مورد نیاز نیز می‌تواند موجب ضربه زدن شود. ضربه زدن واقعاً می‌تواند موتور را خراب کند و از بین ببرد.
وظیفه‌ی تقویت کننده‌های اکتان :
این تقویت کننده‌ها حاوی افزودنی‌های ضد ضربه هستند که وقتی به سوخت اضافه می‌شوند از ظهور ضربه (پیش انفجار و یا ایجاد نویز) جلوگیری می‌کنند. به خاطر جلوگیری از ضربه زدن، درجه بندی اکتان سوخت مطرح می‌شود. این تقویت کننده‌ها از اجزا فعالی مثل MMT (متیل سیکلو پنتادینل منگنز تری کربونیل)، نفت سفید و الکل و یا مواد معطری مثل تولوئن تشکیل یافته‌اند. استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند موجب مسمومیت سربی شود. اکتان نسبت تراکم را افزایش می‌دهد. هر چه نسبت تراکم بالاتر باشد قدرت اسب بخار موتور بهتر خواهد بود.
درجه اکتان :
بنزین یک سری مواد شیمیایی مخلوط در خود دارد تا کنترل کند که چقدر سریع‌تر بسوزد به جای این که به طور خودبخود بسوزد. این ویژگی و خاصیت، درجه‌ی اکتان نامیده می‌شود. آن یک استانداردی برای اندازه گیری عملکرد موتور سوخت است. عدد اکتان در RON (عدد اکتان تحقیقی) و عدد اکتان موتور (MON) اندازه گیری می‌شود. RON مرتبط با شرایط ضربه زدن در سرعت کم و سرعت متوسط است اما MON به سرعت‌های بالا مربوط است. هر موتوری طوری طراحی شده است که به بهترین روش با درجه‌ی اکتان عمل کند. بیشتر تقویت کننده‌های اکتانی درجه‌‌ی اکتان را 2 تا 8 درجه افزایش می‌دهند. یک تقویت کننده‌ی اکتان معمولی حاوی اجزا زیر خواهد بود : گلیسرول، اتانول و یا متیل پروپانول. همه‌ی اینها مواد شیمیایی ارتقا دهنده‌ی اکتان هستند. هم چنین بسیاری از شرکت‌ها نقطه‌ی افزایش اکتان خود را تبلیغ می‌کنند که اغلب 0.1RON است. هر وقت فکر کردید که افزایش 3.0RON را به دست آورده‌اید، بدانید که فقط به افزایش 0.3RON رسیده‌اید.
فواید تقویت کننده‌های اکتان :
تقویت کننده‌های اکتان، دمای احتراق موتور را افزایش می‌دهند. احتراق موتور که هوا و سوخت داخل آن را می‌سوزاند، به خاطر تقویت کننده‌های اکتانی به طور قابل توجهی ارتقا و افزایش می‌یابد. وقتی سوخت حاوی تقویت کننده‌های اکتانی وارد سیلندر وسیله‌ی نقلیه می‌شود جرقه‌ی شمع، مخلوط سوخت و هوا را شعله ور می‌سازد. به خاطر درجه‌ی اکتان بالا، احتراق حاصل بیشتر است و این امر منجر به قدرت بیشتر موتور و سوختن بهتر و کارآمدتر سوخت می‌شود.
معایب تقویت کننده‌های اکتان :
استفاده از تقویت کننده‌های اکتانی احتراق موتور و دمای آن را افزایش می‌دهد. افزایش دمای احتراق موجب می‌‌شود که سوخت با گرمای احتراق بسوزد به جای این که کل سوخت از طریق سیستم اگزوز منتشر و از لوله‌ی اگزوز خارج شود.
حقیقت ساده این است که این تقویت کننده‌ها همیشه نشان نمی‌دهند که برای چه چیزی مطرح شده‌اند و به آسیب زدن به جمعیت و محیط زیست ادامه می‌دهند. افزودنی‌های بنزینی می‌توانند برای ممانعت از خوردگی و روان کاری سیلندرهای بالایی به کار روند هر چند اینها نباید به طور اغلب مورد استفاده قرار گیرند. اگر شما از اکتان‌های پایین‌تر در مرسدس‌های خود استفاده بکنید در آن صورت به انفجار نارس و یا ایجاد نویز خواهید رسید که این امر به عملکرد موتور و خود آن آسیب خواهد رساند. توصیه می‌شود که تقویت کننده‌های اکتان به باک سوخت خالی و یا تقریباً خالی، قبل از پر کردن با گاز اضافه شوند. اگر از درجه‌ی اکتان مخصوص و مناسب خودروی خود به جای بنزین سوپر که می‌بینید در جایگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده بکنید ایمن‌تر است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما