الکتریسیته کثیف چیست و چرا خطرناک است؟

الکتریسیته تبدیل به چنین قسمت یکپارچه‌ای از زندگی ما شده است که تصور زندگی بدون آن مشکل است. ممکن است تا به الآن فکر نکرده باشید که الکتریسیته نیز می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد ولی، مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که
سه‌شنبه، 18 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
الکتریسیته کثیف چیست و چرا خطرناک است؟
  الکتریسیته کثیف چیست و چرا خطرناک است؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون


 

الکتریسیته تبدیل به چنین قسمت یکپارچه‌ای از زندگی ما شده است که تصور زندگی بدون آن مشکل است. ممکن است تا به الآن فکر نکرده باشید که الکتریسیته نیز می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد ولی، مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که الکتریسیته کثیف می‌تواند برای سلامت ما بسیار مضر باشد.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که قرارگیری در معرض شبکه‌های وای فای می‌تواند رشد درختان را تحت تأثیر قرار دهد یا حتی به آن‌ها صدمه بزند.
مغز یا قلب ما نمی‌توانند بدون الکتریسیته کار کنند. بدن ما می‌تواند الکتریسیته تولید کند چون، ما از اتم ساخته شده‌ایم. اتم‌ها الکترون‌های با بار منفی و پروتون‌های با بار مثبت دارند. هنگامی که بار متعادل نباشد، الکترون‌ها از یک اتم به اتم دیگر جریان پیدا می‌کنند. الکتریسیته چیزی نیست جزء این جریان الکترون‌ها. هنگامی که مغز به ما می‌گوید سریع بدویم یا پنهان شویم، بدین معناست که احساس خطر کرده است و تکانه‌های الکتریکی برای محافظت از ما ارسال می‌کند. بدن ما به خاطر این تکانه‌ها عمل می‌کند. به همین خاطر است که سلول‌های ما تحت تأثیر میدان الکترومغناطیسی اطراف ما قرار می‌گیرند. بسیاری از وسایل الکترونیکی مدرن امروزی الکتریسیته کثیف تولید می‌نند که با سیستم با تداخل دارد و کارکرد بدن را مختل می‌کند. شما باید بدانید چه چیزی و چگونه این الکتریسیته را تولید می‌کند.
الکتریسیته‌ای که در 60Hz AC جریان دارد به بدن ضرری نمی‌رساند ولی، دستگاه‌های مدرن از روش استاپ و استارت برای ذخیره الکتریسیته استفاده می‌کنند. این منجر به نوسان ناگهانی سرعت و جریان پراکنده الکتریسیته می‌شود. این گذر ولتاژ منجر به تشکیل میدان‌های الکترومغناطیسی مضری می‌شود که الکتریسیته کثیف نامیده می‌شود. به عبارت ساده، الکتریسته کثیف را می‌توان انرژی الکترومغناطیسی استفاده نشده تعریف کرد.
قرارگیری در معرض گذر ولتاژ با فرکانس بالا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت یا خودکشی شود. در واقع، این باور وجود دارد که الکتریسیته کثیف ممکن است علت زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها باشد. الکتریسیته کثیف همه جا وجود دارد و کودکان و بزرگسالان همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. الکتریسیته کثیف پس از تولید به آسانی منتشر می‌شود.
منابع الکتریسیته کثیف
• رایانه‌ها
• لامپ‌های CFL
• روشنایی ولتاژ پایین
• سوئیچ‌های تاریک کننده
• سیستم‌های وای فای
• اینترنت پهن باند
• شارژر‌های تلفن همراه
• تلفن‌های بی‌سیم
• سشوار‌ها
حساسیت الکترومغناطیسی
افرادی زیادی ادعا دارند علائمی مانند سر درد، درد عضلانی، اختلالات خواب و مشکلات دیگری با قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیسی تجربه می‌کنند. گفته می‌شود چنین افرادی به میدان‌های الکترومغناطیسی حساس هستند. مواردی بوده‌اند که کاهش قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیسی باعث بهبود شرایط شده است. از فیلترهای الکترومغناطیس می‌توان برای کاهش الکتریسیته در منزل یا محل کار استفاده کرد.
سطح الکتریسیته کثیف بالاتر از 50 mV می‌تواند به شدت خطرناک باشد. به طور ایده‌آل، مقدار آن باید کمتر از 25 mV باشد ولی، مقدار بین 25 و 50 mV نیز قابل قبول است. اگر سطح الکتریسیته بسیار بالا باشد، از فیلترها می‌توان برای کاهش آن استفاده کرد. هنگام اندازه‌گیری الکتریسیته ساکن، بررسی سطح کل ساختمان ضروری است. دستگاه‌های خاصی برای اندازه‌گیری الکتریسیته کثیف در دسترس هستند که تداخل الکتریکی را اندازه‌ می‌گیرند.
چرا الکتریسیته کثیف خطرناک است؟
سلول‌های ما میدان الکترومغناطیسی را به عنوان مزاحم در نظر می‌گیرند چون، با میلیون‌ها تکانه الکتریکی که بدن برای تنظیم فعالیت سلولی استفاده می‌کند اختلال ایجاد می‌کند. الکتریسیته کثیف مانند نویزی است که کارکرد سلول‌ها را مختل می‌کند. در سال 2007 گروهی از دانشمندان تحقیقی انجام دادند که رابطه بین قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیسی و بیماری‌های مختلف را نشان داد. الکتریسیته کثیف که شکلی از EMF است با سرطان، بیماری قلبی، تضعیف دستگاه ایمنی و مشکلات مختلف دیگر ارتباط دارد. اختلال نقص توجه، مسائل تمرکز، افسردگی، درد عضلانی، مشکلات رفتاری و غیره نیز می‌توانند با الکتریسیته کثیف مرتبط باشند. خطرات الکتریسیته کثیف تنها محدود به انسان‌ها نیست. مطالعات نشان داده‌اند که گیاهان نیز تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند. تفاوت‌هایی نیز در رفتار حیوانات با قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیسی شدید مشاهده شده‌اند.
برای کاهش تأثیرات الکتریسیته کثیف می‌توانید از این نکات استفاده کنید:
• پوشش دادن خطوط تلفن
• استفاده از فیلتر‌های RF
• خاموش کردن و از پریز خارج کردن وسایل الکترونیکی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید
• هنگام خواب تلفن همراه را زیر بالش خود نگذارید
• خودداری از استفاده از تلفن‌های بی‌سیم
این‌ها و بسیاری عادت‌های کوچک دیگر می‌توانند به کاهش قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیسی کمک کنند. به دور ماندن کامل از الکتریسیته کثیف غیر ممکن است ولی، با انجام چنین اقدامات ساده‌ای می‌توانیم تأثیرات آن را کاهش دهیم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.