تکنیک‌های مراقبه برای اضطراب

بیش از 60 درصد جمعیت جهان از طریق برخی راه‌ها تحت تاثیر اضطراب قرار گرفته‌اند. در اینجا برخی از تکنیک‌های مراقبه موثر برای تسکین اضطراب وجود دارد.
پنجشنبه، 20 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تکنیک‌های مراقبه برای اضطراب
  تکنیک‌های مراقبه برای اضطراب

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون

 

بیش از 60 درصد جمعیت جهان از طریق برخی راه‌ها تحت تاثیر اضطراب قرار گرفته‌اند. در اینجا برخی از تکنیک‌های مراقبه موثر برای تسکین اضطراب وجود دارد.
اضطراب، عصبانیت، استرس و ... همگی از عوارض جانبی زندگی در دوره سرعت است. اضطراب چیزی است که باید با آن در مراحل اولیه مقابله شود، در غیر این صورت می‌تواند به مشکلی کاملا جدی و خطرناک مانند حملات ترس، اختلال اضطراب فراگیر و ... تبدیل شود. پس چگونه بر اضطراب غلبه کنیم؟ مراقبه یک تمرین بسیار محبوب و گسترده برای تسکین اضطراب است. توجه داته باشید، در اینجا برخی تکنیک‌های مراقبه وجود دارد که برای درمان اضطراب موثر یافت شده‌اند.

تمرینات تنفسی

نفس عمیق: بهترین و ساده‌ترین ورزش تنفسی که می‌توانید انجام دهید تنفس عمیق است. اگرچه این یک حرف تکراری است اما متاسفانه یکی از مفاهیمی است که بسیار کم درک شده است. وقتی که گفته می‌شود نفس عمیق تمرین کنید، آنچه اکثر مردم انجام می‌دهند این است که سینه خود را تا حد ممکن با اکسیژن پر می‌کنند. این روش صحیحی برای تنفس عمیق نیست. تنفس عمیق شامل استفاده از شکم شما است نه سینه‌تان. وقتی که به صورت عمیق نفس می‌کشید، شما باید به معنای واقعی کلمه احساس کنید که شکمتان با هوا پر شده است و سپس با بازدم به جایگاه واقعی خود باز می‌گردد. هر زمان که احساس اضطراب و استرس می‌کنید این تمرین را به مدت 5 دقیقه انجام دهید. بهترین چیز در مورد این تمرین آن است که می‌توانید در هر زمان و هر مکانی انجام دهید. فقط چشمان خود را ببندید، ذهن خود را از تمام حواس پرتی‌های خارجی مسدود کنید و روی تنفس خود متمرکز شوید. اکسیژن خالص را که هنگام دم وارد بدنتان می‌شود و اضطراب و فکرهای منفی که در فرم دی اکسید کربن از طریق بازدم از بدنتان خارج می‌شود را احساس کنید.
علاوه بر آن، در اینجا برخی تکنیک‌های پرانایاما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
• Anulom Vilom
• Kapalbhati
• Bhastrika Pranayama
• Sheetali Pranayama
• Nadi Shodhan
• Bhramari Pranayama

یوگا

یوگا فواید بسیاری بر روی هر دو اضطراب و آرام‌بخشی ذهن و بدن دارد. در اینجا چند تمرین و حالت یوگا وجود دارد که زمانی که به صورت صحیح اجرا شود به تجربه آرامش کلی کمک می‌کند.
• Surya Namaskara یا تمرین سلام بر خورشید
• Vajrasana یا حالت رعد و برق
• Sarvangasana یا شانه ایستاده
• Ushtrasana یا حالت شتری
• Matsyasana یا حالت ماهی
• Halasana یا حالت شخم زدن
• Yoga Nidra یا خواب یوگایی

کنترل ذهن و تجسم

قادر بودن به کنترل ذهن و آرام کردن ذهن تکنیک مراقبه دیگری است که برای کنترل و کاهش اضطراب به کار می‌رود. در یک محل ساکت، خنک و آرام بنشینید. چشمان خود را ببندید و به تدریج ذهن خود را از همه افکار (به خصوص آن‌هایی که منفی هستند) پاک کنید. احساس آرامشی که به دست آمده را از طریق ذهن و جسم خود احساس کنید. خودتان را در حالت بی سر و صدا و آرام تصور کنید. بسیاری از مردم از طریق نماز و دیگر اشکال معنویت برای رسیدن به این حالت استفاده می‌کنند. این تکنیک‌های کنترل ذهن و جسم می‌توانند در تسکین اضطراب و استرس بسیار مفید و قدرتمند باشند.
علاوه بر موارد فوق، آروماتراپی، تای چی، برخی داروهای گیاهی، ماساژ درمانی، ریکی، شنا و دیگر داروهای تجویزی (که فقط و فقط تحت نظر پزشک باید مصرف شود) نیز ممکن است برای رهایی از اضطراب موثر واقع شوند. این مرور کوتاهی بر تکنیک‌های مراقبه بود که می‌توانید به منظور دستیابی به تسکین سریع آن‌ها را مدنظر داشته باشید. این تکنیک‌ها برای تمام مردم در تمام سنین بسیار مفید است، چون منجر به سبک زندگی سالم می‌شوند. مراقب خود باشید.
سلب مسئولیت: این مقاله صرفا به منظور مقاصد آموزشی است و نمی‌تواند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط