رویدادهای زیست‌شناسی

آیا به دنبال رویدادهای جالب در زیست‌شناسی هستید؟ آیا می‌دانید از زباله موها می‌تون به عنوان کود گیاهی استفاده کرد؟ درباره استفاده از مس آنتی باکتریال برای کنترل عفونت چه طور؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چنین
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رویدادهای زیست‌شناسی
  رویدادهای زیست‌شناسی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

آیا به دنبال رویدادهای جالب در زیست‌شناسی هستید؟ آیا می‌دانید از زباله موها می‌تون به عنوان کود گیاهی استفاده کرد؟ درباره استفاده از مس آنتی باکتریال برای کنترل عفونت چه طور؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چنین رویدادهای زیست‌شناسی ادامه مقاله را بخوانید.
علوم زیستی زندگی روزمره‌ ما را به طریق گوناگون تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر روز که می‌گذرد دانشمندان عمیق‌تر و عمیق‌تر به درک زندگی انسان نزدیک می‌شوند. در واقع، ما اکنون سازنده‌ترین فاز زیست‌شناسی با کشفیات جدید برای درمان بیماری‌ها، روش‌های بهبود یافته پرورش غذا و پیشرفت‌های مشابه دیگر هستیم. اجازه دهید نگاهی به برخی از جالب‌ترین رویدادهای فعلی در زیست‌شناسی داشته باشیم.
موی انسان به عنوان غذای گیاهان
اغلب درباره استفده از زباله برگ‌ها، مواد زائد آلی و فضولات حیوانی به عنوان کود گیاهی شنیده‌ایم. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که از موهای انسان نیز می‌توان به عنوان منبع تغذیه برای گیاهان استفاده کرد. در آزمایشی که در این باره انجام شد کشت محصول در گیاهانی که از زباله موها و مواد زائد آلی به عنوان کود استفاده شده بود بیشتر بود ولی، کشت محصول در موردی که تنها از موهای زائد استفاده شده بود کم بود. پس، می‌توان نتیجه گرفت که زباله موها منبع بالقوه‌ای از مواد مغذی برای گیاهان است به شرطی که همراه با کودهای دیگر استفاده شود. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی مسائل سلامتی مرتبط با استفاده از زباله موها به عنوان کود گیاهی در حال انجام است.
آلودگی اوزون در درختان
ما از تأثیرات سوراخ شدن لایه اوزون آگاه هستیم ولی، آیا می‌توانید تصور کنید که آلودگی اوزون روی گیاهان نیز تأثیر دارد. در داده‌های اخیر نشان داده شده است که رشد گیاهان در مقایسه با اوایل دهه 1800 هفت درصد کاهش پیدا کرده است. مسئله جالب اینجاست که کاهش رشد درختان عمدتاً به خاطر افزایش در غلظت اوزون در سطح زمین است. همچنین مشخص شده است که آلودگی اوزون درختان با برگ‌های پهن را بیشتر از درختان با برگ‌های کوچک تحت تأثیر قرار می‌دهد. از اینرو، دانشمندان اظهار می‌کنند که تراکم جمعیت درختان سوزنی برگ بیشتر از درختان پهن‌ برگ خواهد بود.
هیدروژن در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی
حفاظت منابع غیر تجدیدپذیر انرژی خصوصاً سوخت‌های فسیلی مسئله جدی برای همه ما بوده است. امروزه، دانشمندان به دنبال منابع جایگزین برای سوخت‌های فسیلی هستند. یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی استفاده از هیدروژن برای تولید برق است. در دانشگاه آبردین روش جدیدی برای تولید هیدروژن کشف شده است. در این آزمایش، اتانول تولید شده از تخمیر به هیدروژن و کربن‌ دی‌اکسید تبدیل می‌شود. از این هیدروژن به عنوان منبع انرژی در سلول‌های سوختی استفاده می‌شود. اگر این کار موفقیت‌آمیز باشد، مسائل زیست محیطی کمتری درباره سوزاندن سوخت‌های فسیلی وجود خواهد داشت.
ماهی و چرخه کربن دریایی
آیا هرگز به این فکر کرده‌اید که گیاهان دریایی برای فتوسنتز از چه منبع کربنی استفاده می‌کنند؟ جواب کلسیم کربنات محلول است. قبلاً تصور می‌شد کلسیم کربنات که مسئول متعادل کردن اسیدیته آب دریاست از پلانکتون‌های میکروسکوپی به وجود می‌آید. بعداً در تحقیقات انجام شده مشخص شد که 3-15 درصد کلسیم کربنات دریایی توسط ماهی‌ها دفع می‌شود. ماهی‌های استخوانی مسئول دفع کلسیم کربنات هستند. همچنین تخمین زده می‌شود که در آینده با افزایش دمای سطح دریا و افزایش سطح کربن دی‌اکسید، مقدار کلسیم کربنات تولید شده توسط ماهی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
مس آنتی‌ باکتریال در بیمارستان‌ها
مس آنتی باکتریال هرگز به گوشتان خورده است؟ برای بیمارانی که در کلینیک‌ها و مراکز درمانی مشابه بستری می‌شوند، یکی از خطرات اصلی عفونت بیمارستانی است. با کمک مس آنتی باکتریال، احتمال گسترش عفونت در این بخش‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. استفاده از سطوح مس آنتی باکتریال در اتاق‌های ICU جمعیت باکتری‌ها را تا 95 درصد کاهش می‌دهد و به این ترتیب عفونت بیمارستانی را تا حدود 41 درصد پایین می‌آورد.
درمان ایدز
چالشی عمده برای محققان علوم پزشکی پیدا کردن درمان برای ایدز است. دانشمندان در تلاش هستند تا سلول‌های ایمنی بیمار مبتلا به اچ آی وی را با سلول‌های مقاوم به اچ آی وی جایگزین کنند. در نهایت، به نظر می‌رسد محققان در حل معمای درمان ایدز موفق شده‌اند. اخیراً، پزشکان آلمانی بیماری مبتلا به اچ آی وی را با انجام پیوند مغز استخوان درمان کرده‌اند. مهندسی ژنتیک به دنبال یافتن راهی برای درمان ایدز است.
این‌ها برخی از رویدادهای فعلی در علوم هستند. یافته‌های زیستی دیگری نیز مانند یافتن ژن چاقی، شباهت ژن انسان و حلزون، تأثیر عصاره دانه انگور روی سلول‌های لوسمی و غیره نیز وجود دارند. مطمئناً در آینده رویدادهای بیشتری وجود خواهند داشت که برای ما مفید خواهند بود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما