عوارض جانبی هیدروژن پراکسید

ترکیب شیمیایی هیدروژن و اکسیژن، ماده ‏ای به نام هیدروژن پراکسید را تولید می‏کند. این مقاله در رابطه با عوارض جانبی هیدروژن پراکسبد بحث خواهد کرد.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی هیدروژن پراکسید
ترکیب شیمیایی هیدروژن و اکسیژن، ماده‏ای به نام هیدروژن پراکسید را تولید می‏کند. این ترکیب مصارف متعدد و همچنین عوارض جانبی مختلفی دارد.رد.
هیچ ماده‏ ی شیمیایی جالبی به مانند هیدروژن پراکسید وجود ندارد. فرمول شیمیایی آن H2O2 می‏باشد. این ماده دارای کاربردها، مزایا و خواص درمانی مختلفی می‏باشد، اما در برخی زمان‏ها، به همان تعداد عوارض جانبی نیز دارد. عدم تطابق کمی در غلظت وجود دارد و این امر می‏تواند سمی بودن آن را به اثبات برساند و باعث آسیب گردد.
 

 پوست

سفید کننده‏های پوست، درخشان کننده ‏ها و روشن کننده ‏های پوست، همه ‏ی آن‏ها حاوی هیدروژن پراکسید به عنوان یکی از اجزای اصلی آن‏ها می ‏باشد. این ماده یک عامل سفید کننده بوده که به روشن کردن پوست کمک می ‏کند. اما دارای مقادیر نسبتا زیادی عوارض جانبی نیز می‏ باشد.
استفاده ‏ی بیش از حد هیدروژن پراکسید می‏ تواند باعث آسیب به سلول‏های DNA گردد و مانع از تکثیر آن‏ها گردد، از این رو منجر به پیری زودرس می‏ گردد.
استفاده از هیدروژن پراکسید می تواند باعث خشکی پوست و یا تخلیه ‏ی میزان رطوبت موجود در پوست که برای حفظ پوست جوان و انعطاف پذیر مورد نیاز می‏ باشد، گردد.
هیدروژن پراکسید برای درمان آکنه نیز به کار می ‏رود. بدون شک این ماده یک ضدعفونی کننده ‏ی بسیار عالی بوده، اما مصرف بیش از حد آن می‏ تواند باعث سوزش و ترک برداشتن پوست گردد.
مطالعات اخیر نشان داد که هیدروژن پراکسید به عنوان یک ضدعفونی کننده به منظور درمان زخم ‏ها استفاده می ‏شود، در واقع تا زمانی که این ماده سلول‏ های تشکیل ‏شده‏ ی جدید را تخریب کند، مانع از درمان جای زخم می‏ گردد.
ویتیلیگو یک بیماری بوده که توسط از دست دادن رنگدانه‏ ی پوست مشخص می شود، که بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می‏دهد. مطالعات نشان داد که این بیماری به دلیل سطوح بالای هیدروژن پراکسید در خون و اپیدرم می‏ باشد.
عوارض جانبی هیدروژن پراکسید
 

دندان

هیدروژن پراکسید به عنوان یک عامل سفید کننده‏ی دندان برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‏ گیرد. این ماده در واقع بسیار موثر می‏ باشد. با این حال، ، اگر به طور نادرست یا در غلظت های عجیب و غریب استفاده شود، عوارض جانبی زیادی نیز خواهد داشت.
این ماده می‏تواند باعث التهاب لثه ‏ها و دندان شود، چون هیدروژن پراکسید یک ترکیب بسیار واکنش ‏پذیر می‏باشد.
حساسیت دندان و درد لثه نیز به دلیل استفاده ‏ی بیش از حد از این ترکیب فعال هیدروژن پراکسید ایجاد می‏گردد.
استفاده ‏ی بیش از حد هیدروژن پراکسید می‏ تواند منجر به تغییر رنگ مینای دندان و ایجاد رنگ قهوه ‏ای مایل به زرد گردد.
هیدروژن پراکسید واکنش‏ پذیری بالایی دارد و می ‏تواند به آسانی از طریق مینای دندان عبور کرده و با عاج دندان و بخشی خمیری دندان شما واکنش دهد.
بافت ‏های داخل دهان شما به دلیل استفاده ‏ی بیش از حد هیدروژن پراکسید حساس می ‏شوند.
برای اطلاعات بیشتر«مصارف هیدروژن پراکسید» مراجعه کنید
 
در هنگام غرغره کردن این محلول، در صورتی که به اشتباه بلعیده شود، باعث ایجاد گلو درد می‏ شود که یکی دیگر از عوارض جانبی هیدروژن پراکسید می ‏باشد.
استفاده‏ی طولانی مدت از این ترکیب با واکنش پذیری بالا می‏تواند باعث شکننده شدن دندان‏های شما شده و منجر به تغییر رنگ آن‏ها گردد.
هیدروژن پراکسید به عنوان یک پاک‏ کننده برای تمیز کردن پنجره ‏ها، کف‏ ها، وسایل خانه و مبلمان‏ ها و غیره استفاده می‏ شود. اما استفاده ‏ی بیش از حد یا طولانی مدت از این محلول به این دلیل که این محلول به شدت اسیدی می‏ باشد، می‏ تواند باعث از دست رفتن درخشندگی سطح دندان و زبر شدن آن‏ها شود.
محلول هیدروژن پراکسید هنگامی که بر روی اشیاء فلزی برای مدت زمانی طولانی استفاده می ‏شود، می‏ تواند باعث خوردگی گردد.
در بسیاری از کشورها، هیدروژن پراکسید به منظور تصفیه ی آب نوشیدنی مورد استفاده قرار می‏گیرد. با این حال، دوزهای زیاد این ماده ممکن است باعث ایجاد تاول در دهان و التهاب شکم شده و می‏تواند منجر به اسهال و استفراغ گردد.
هیدروژن پراکسید غلیظ شده اگر در کنار مواد قابل اشتعال قرار بگیرد، فورا آتش می‏گیرد.
ترکیبات هیدروژن پراکسید بسیار واکنش پذیر و فرار می‏ باشند. در هنگام استفاده از این ترکیب باید اقدامات ایمنی را رعایت نمود، اگر شما به طور منظم از این ترکیب استفاده می‏کنید، باید خود را در مقابل عوارض جانبی این ماده ایمن کنید.
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.