لیستی از عملکردهای اصلی واکوئل

واکوئل یک جزء مهم سلول های گیاهی، قارچی و حیوانی می ‏باشد. مسئولیت اصلی واکوئل ها حفظ فشار تورژسانس در سلول ها می باشد. عملکردهای مختلف واکوئل در زیر ذکر شده است.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لیستی از عملکردهای اصلی واکوئل
لیستی از عملکردهای اصلی واکوئل

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

واکوئل یک جزء مهم سلول های گیاهی، قارچی و حیوانی می ‏باشد. مسئولیت اصلی واکوئل ها حفظ فشار تورژسانس در سلول ها می باشد. عملکردهای مختلف واکوئل در زیر ذکر شده است.
واکوئل های سلول های گیاهی دارای اندازه ی بزرگی می باشند. این واکوئل ها می توانند تا 95 درصد از فضای سلول را پوشش دهند. به طور کلی، این واکوئل ها 80 درصد از فضای سلول را در اختیار دارند.
واکوئل یک اندامک مهم موجود در سلول‏ های گیاهان، حیوانات، آغازیان، قارچ ها و باکتری‏ ها می باشد. به غیر از آب، واکوئل ها حاوی انواع مختلفی از مولکول های آلی و معدنی، مواد جامد و آنزیم‏ ها می باشد. واکوئل ها انواعی از وزیکول‏ های با اندازه ی بزرگ می باشد. وزیکول های غشایی متعدد همراه با هم به منظور تشکیل واکوئل ها ایجاد می شوند، به همین دلیل است که آن ها بزرگتر از اندامک های سلولی دیگر هستند. واکوئل ها نقش مهمی را در عملکرد فرایندهای مختلف سلول های گیاهی و آغازیان ایفاء می کنند. نقش واکوئل در سلول‏ های گیاهی و حیوانی به اندازه ی نقش آن‏ ها در سلول های گیاهی و آغازیان مهم نیست.

عملکرد واکوئل

واکوئل به عنوان قفسه ی ذخیره سازی سلول‏ ها در نظر گرفته می شود. واکوئل یکی از اندامک های مهم سلولی می باشد. عملکردهای متفاوت انجام شده توسط واکوئل ها در زیر ذکر شده است.
محصولات زائد تولید شده در سلول ها در واکوئل ها تجمع می یابند. بنابراین، واکوئل‏ ها از دیگر اندامک های سلولی در مقابل تأثیرات مضر مواد زائد محافظت می کند.
حفظ سطح مناسب pH یکی از مهم ترین وظایف واکوئل ها می باشد. واکوئل ها در حفظ pH داخلی اسیدی در سلول ها کمک می کنند. به غیر از حفظ pH سلول، واکوئل‏ ها تورژسانس و فشار هیدروستاتیک را نیز حفظ می کنند.
سموم تولید شده در سلول ها به طور بالقوه باعث آسیب رساندن و اختلال در سلامتی سلول ها می گردد. واکوئل ها کار حساس جداسازی آن ها از بقیه ی اجزای سلولی را انجام می‏ دهند.
واکوئل ها نقش مهمی را در فرایند اتوفاژی – فرایندی که در آن تجزیه‏ ی اجزاء سلولی اتفاق می افتد- ایفاء می‏ کند. اتوفاژی یک فرایند کاتابولیک بوده که در آن اجزاء توسط سلول ها دچار تغییر نمی شوند. در طول فرایند اتوفاژی، واکوئل ها یک تعادل را بین تکامل حیات و تخریب مواد در سلول ها حفظ می کند.
واکوئل ها حفاظت سلول ها از باکتری های خاصی را انجام می دهند. تخریب باکتری‏ هایی که به سلول ها حمله می کنند یکی از وظایف مهم انجام شده توسط واکوئل ها می باشد.
واکوئل های غذائی موجود در آمیب کار مهم هضم را انجام می دهند.
نقش واکوئل های موجود در سلول های حیوانی به اندازه‏ ی سلول‏ های گیاهی مهم نیست. عملکردهای واکوئل ها در انواع مختلف سلول ها در زیر ذکر شده است.

عملکرد انقباظی واکوئل

به طور کلی، واکوئل انقباظی در موجودات آب شیرین یافت می شوند. متازون هایی مانند هیدرا و اسفنج دارای واکوئل های انقباظی هستند. این واکوئل ها گسترش یافته و به صورت منظم قرار دارند. آبی که از طریق غذا و اسمز وارد سلول‏ های موجودات آب شیرین می شود، توسط واکوئل های انقباظی حذف می گردد.

عملکرد واکوئل‏ ها در سلول های گیاهی

واکوئل‏ های سلول های گیاهی بزرگ تر از واکوئل های سلول‏ های حیوانی می باشند. واکوئل مرکزی موجود در سلول های گیاهی یکی از اندامک های سلولی مهم می باشد. واکوئل مرکزی احاطه شده توسط تونوپلاست به منظور پشتیبانی از سلول هایی که برگ ها و دیگر بخش های نرم گیاهان را تشکیل می دهند، ارائه شده است. املاح موجود در واکوئل ها آب جذب می‏ کنند. همچنان که آب وارد واکوئل ها می شود، سلول ها متورم می شود، این کار اجازه می دهد تا قسمت های نرم گیاهان (برای مثال، برگ‏ ها) شکل و آماس خود را حفظ کنند. بنابراین، حفظ شکل مناسب سلول یکی از وظایف اصلی واکوئل ها می باشد.

سلول‏ های قارچی

نقشی که واکوئل ها در سلول‏ های قارچی ایفاء می کنند بسیار مشابه نقش آن ها در سلول های گیاهی می‏ باشد. تعداد واکوئل های موجود در سلول های قارچی می تواند بیشتر از سلول های گیاهی باشد. این واکوئل ها نقش مهمی را در فرایندهایی مانند هموستازی pH سلول، ذخیره سازی آمینو اسیدها، تنظیم اسمزی و غیره ایفاء می کند.

سلول‏ های حیوانی

در سلول های حیوانی واکوئل ها یک نقش مهم را در فرایندهایی مانند اندوسیتوز و اگزوسیتوز ایفاء می کنند. در اگزوسیتوز، پروتئین ها و لیپیدها از سلول‏ ها خارج می شوند. واکوئل ها نقش مستقیمی در خروج لیپیدها و پروتئین ها ندارند، با این حال، آن‏ ها به عنوان ظروف لیپیدها و پروتئین ها عمل می کنند. فرایند اندوسیتوز درست عکس فرایند اگزوسیتوز می باشد.
حفظ فشار تورژسانس و pH سلول ها از وظایف مهم واکوئل می باشد. با توجه به این وظایف و عملکردهای دیگر ذکر شده در بالا ما می توانیم بگوییم که واکوئل نقش مهمی را در عملکرد سلول‏ های گیاهی ایفاء می کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.