مصارف هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید به طور طبیعی در بدن ما به مبارزه با عفونت کمک می کند. این ترکیب یک ماده ی پاک کننده، سفید کننده، حذف کننده ی لکه ها، ضدعفونی کننده، پاک کننده بوده و در هر جا و در هر زمانی مورد استفاده قرار می
چهارشنبه، 3 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مصارف هیدروژن پراکسید
مصارف هیدروژن پراکسید

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

هیدروژن پراکسید به طور طبیعی در بدن ما به مبارزه با عفونت کمک می کند. این ترکیب یک ماده ی پاک کننده، سفید کننده، حذف کننده ی لکه ها، ضدعفونی کننده، پاک کننده بوده و در هر جا و در هر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، این ماده هزینه ی زیادی ندارد و در همه جا در دسترس می باشد و بسیار سازگار با محیط زیست می باشد.

هیدروژن پراکسید چیست؟

هیدروژن پراکسید یک ترکیب بوده، یک پراکسید ساده با پیونده ساده ی اکسیژن- اکسیژن می باشد.
مشخص شده که این ترکیب دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضد ویروسی می باشد.
این مایع روشن مانند آب بوده، دارای 2/6 = pH می باشد. به طوری که، می تواند به عنوان اسید ضعیف دسته بندی گردد.
این محلول به طور طبیعی در آب باران و برف به دلیل حضور ازن اتمسفری یافت می شود. همچنین در آب جاری، با توجه به هوادهی مداوم تشکیل می گردد.
به غیر از موارد مورد استفاده برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، این ماده دارای مصارف دارویی و آرایشی متعددی نیز می باشد.

نکات مهم

برای اهداف خانگی، محلول هیدروژن پراکسید 3 درصد ایده آل می باشد که به آسانی در داروخانه ها در دسترس می باشد. اگر شما از غذاهای حاوی هیدروژن پروکسید استفاده میکنید، به خاطر داشته باشید که این ماده به شدت غلیظ باشد. مطمئن شوید که محلول قبل از استفاده در آب رقیق شده باشد. فرم رقیق نشده ی این ماده ممکن است باعث آسیب پوستی شدیدی گردد. آن را با نهایت احتیاط حمل کنید.

مصارف خانگی هیدروژن پراکسید

استفاده از هیدروژن پراکسید به عنوان یک ضدعفونی کننده آسان میباشد. آن را بر روی سطوح آشپزخانه اسپری کرده و با یک پارچهی تمیز پاک کنید. شما میتوانید برای ضدعفونی کردن تختهی خرد کردن گوشت نیز از آن استفاده کنید.
هیدروژن پراکسید هنگامی که با جوش شیرین و صابون مخلوط می گردد، برای حذف بوی تفعن مناسب می باشد. این سه ماده را با هم ترکیب کنید و لباس ها را در آن قرار دهید. لباس های خود را با این ترکیب شسته و آن ها را عاری از بوی بد کنید.
هر اونس از این ماده ی شیمیایی را با لیتر آب مخلوط کنید و بر روی گیاهان استفاده کنید. به غیر از افزایش سطح اکسیژن در خاک، این مخلوط به منظور جلوگیری از پوسیدگی ریشه نیز به کار برده میشود.
یک قاشق چای خوری پراکسید هیدروژن در 4/1 لیوان آب رقیق کنید. آن را بر روی سالادهای باقی مانده ریخته و برای تازه نگه داشتن آنها برای مدت زمان طولانی در یخچال استفاده کنید.
برای خلاص شدن از میکروب ها و آفت کش های موجود در میوه ها و سبزیجات، آن ها را در محلول خفیف هیدروژن پراکسید و آب غوطه ور کنید. قبل از استفاده آن ها را با آب شستشو دهید.
این ماده به عنوان حذفکننده ی لکه، به ویژه برای حذف لکه های خون و شراب عمل می کند.
به دلیل استفاده از خواص سفیدکنندگی هیدروژن پراکسید، لبای های سفید را در محلول هیدروژن پراکسید رقیق شده با آب غوطه ور کنید.
برای تمیز کردن آشپزخانه یا کاشی حمام، کف ها و پنجره ها هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین مخلوط کنید. این ماده می تواند برای خلاص شدن از قارچ ها و کپکها استفاده می شود.

مصارف درمانی هیدروژن پراکسید

این ماده می تواند به عنوان یک دهان شویه برای سفید کردن دندان استفاده شود. شما باید این ماده ی شیمیایی را با آب رقیق کرده و برای شستشوی دهان و دندان استفاده کنید. مطمئن شوید که هنگام شستشوی دندان، این ماده بلعیده نشود.
هیدروژن پراکسید 3 درصد می تواند برای تمیز کردن پوست و عفونت های دهان، گزش حشرات، جوش ها و غیره استفاده شود. با این حال، استفاده از این ماده ی شیمیایی بر روی زخم های باز توصیه نمی شود.
شستشو با محلول رقیق آب و هیدروژن پراکسید 3 درصد برای بی حس کردن لثه و تسکین درد دندان مفید می باشد.
برخی از مردم از محلول رقیق هیدروژن پراکسید برای کمک به درمان سینوزیت مزمن، با قرار دادن چند قطره از این محلول درون گوش و بینی استفاده می کنند. حتی استنشاق بخار این محلول نیز مفید می باشد.
به غیر از سینوزیت، این روش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مفید می باشد. غرغره کردن با پراکسید هیدروژن باعث رهایی از گلودرد می گردد.
این ماده برای از بین بردن رسوبات جرم گوش نیز مفید است. هنگامی که 2 تا 3 قطره از محلول هیدروژن پراکسید را با روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کرده و در گوش می ریزید، باعث نرم شدن موم و تمیز کردن مجرای گوش می گردد.
پای خود را در یک وان آب گرم قرار دهید. 2 قاشق غذا خوری هیدروژن پراکسید به آن اضافه کنید. این کار به خلاص شدن قارجهای پا کمک می کند.
هیدروژن پراکسید یک ماده ی شیمیایی واقعاً شگفت آور می باشد این ماده برای تمیز کردن بسیاری از وسایل با کمترین هزینه استفاده می شود. فقط مطمئن شوید که در هنگام استفاده از این ماده همه ی اقدامات احتیاطی را به دقت رعایت کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.