فوائد گوجه فرنگی در سلامت

گوجه فرنگی لذیذ قرمز یا زرد، که به صورت خام یا پخته خورده می‌شود، ارزش غذایی بالایی دارد. گوجه فرنگی جزء مواد تشکیل دهنده‌ی مهم چندین غذا در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود. اگر علاقه داشته اطلاعات باارزشی در
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد گوجه فرنگی در سلامت
  فوائد گوجه فرنگی در سلامت

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

گوجه فرنگی لذیذ قرمز یا زرد، که به صورت خام یا پخته خورده می‌شود، ارزش غذایی بالایی دارد. گوجه فرنگی جزء مواد تشکیل دهنده‌ی مهم چندین غذا در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود. اگر علاقه داشته اطلاعات باارزشی در خصوص این سبزی جادویی بدست آورید، این مقاله را مطالعه نمایید.
گوجه فرنگی که بومی آمریکای جنوبی است، متعلق به خانواده‌ی نایت‌شِید یا تاجریزی است و به صورت نامنظم و پراکنده (نرم ساقه، تاک) می‌روید. و یکی از گیاهانی است که بیشترین کشت را در دنیا به خاطر میوه‌ی آن که از نظر ما نوعی سبزی است، دارا می‌باشد. در حال حاضر حدود هزار گونه‌ی کشاورزی از آن وجود داشته که مناسب شرایط رشد متفاوتی هستند. اندازه‌های گوجه فرنگی می‌تواند از قطر 5 میلی‌متر تا 6 سانتی‌متر متغیر باشد. رنگهای گوجه فرنگی نیز مختلف بوده و به بشقاب غذا روح می‌بخشند، این رنگها، زرد، قرمز، نارنجی، سبز، و برخی رنگ‌های زینتی سیاه، صورتی، سفید و بنفش، با نقش و نگارهایی را شامل می‌شود. از تمام این انواع، گوجه فرنگی‌های قرمز، زرد، سبز و نارنجی عمدتاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف میوه‌های دیگر، گوجه فرنگی کمی تلخ و اسیدی یا ترش مزه بوده که در طول طبخ ملایم می‌شود. گوجه فرنگی نه تنها به خاطر رنگ، طعم و مزه‌اش جهت طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه به دلیل فوائد فراوانی که در سلامت دارد، مصرف می‌شود.
حقایق تغذیه‌ای
جدولی که در ادامه آمده است برای یک فنجان گوجه فرنگی خرد شده یعنی معادل 180 گرم است.
مواد مغذی ارزش غذایی
کالری 4ر32 کالری
پروتئین 6ر1 گرم
کربوهیدرات 1ر7 گرم
پتاسیم 427 میلی‌گرم
کلسیم 0ر18 میلی‌گرم
منیزیم 8ر19 میلی‌گرم
فسفر 2ر43 میلی‌گرم
فلوراید 1ر4 میکروگرم
ویتامین A 1499 واحد بین‌الملل (IU)
ویتامین C 9ر22 میلی‌گرم
ویتامین K 2ر14 میکروگرم
فولات 0ر27 میکروگرم
فواید سلامتی بخش
اعتقاد بر این است که لیکوپن، کاروتینوئید موجود در گوجه فرنگی به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، به این دلیل که یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد. لیکوپن به محافظت از سلول‌ها و دیگر ساختارهای بدن در برابر اکسیداسیون مرتبط با آسیب و رادیکال‌های آزاد معروف به آسیب رسان به سلول‌های سفید خون کمک می‌کند. شکل پخته شده‌‌ گوجه فرنگی با فرو ریختن دیواره‌های سلولی خود (گوجه فرنگی)، بیشتر از شکل خام آن، مقادیر بالایی کاروتینوئید تجمع یافته را آزاد می‌سازد. مصرف مرتب آن با مقداری چربی، لیکوپن را قادر می‌سازد که بهتر جذب شود. انواع اورگانیک گوجه فرنگی و محصولات آن خواص ضد سرطانی بیشتری نسبت به گونه‌های معمولی پرورش داده شده، دارند. لیکوپن همچنین به پایین آوردن خطر شکل گیری سایر سرطان‌ها، خصوصاً سرطان‌های پروستات، معده، راست روده و سرطان ریه کمک می‌کند.
گوجه فرنگی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها نقش عمده‌ای در جلوگیری از بیماری‌های قلبی نیز ایفاء می‌کنند، به این دلیل که خطر ابتلا به آترواسکلروز (تنگی عروق و رگ‌ها) را کاهش می‌دهند. از آنجا که این سبزی سرشار از پتاسیم، نیاسین، ویتامین B6 و فولات است، به کاهش سطوح کلسترول بالا و فشار خون بالا کمک کرده و در واقع خطر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش می‌دهند.
یک منبع غنی از ویتامین K به حفظ لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند. فولات موجود در این سبزی خطر نقص بالقوه مغز در جنین را کاهش می‌دهد. آب گوجه فرنگی و گوشت آن در بسیاری از محصولات ضد پیری و ضد آفتاب یافت می‌شوند، از اینرو مصرف مرتب آن از پوست در برابر اشعه‌های مضر یو وی (UV) محافظت کرده، چین و چروک‌های زودرس را کاهش داده، آفتاب سوختگی را درمان و آرام ساخته و خاصیت ارتجاعی و بافت کلی پوست را بهبود می‌بخشد. گوجه فرنگی به عنوان تصفیه کننده‌ی طبیعی خون، به سم زدایی از این سیستم از تمام ناپاکی‌ها کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را با جلوگیری از بروز اسهال و یبوست حفظ می‌کند. مطالعات صورت گرفته، نشان می‌دهند که مصرف منظم آن همچنین به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان مثانه کمک کرده و سنگ کیسه‌ی صفرا را حل می‌کند. مصرف آن بدون دانه، باعث کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می‌شود.
گوجه فرنگی میوه یا سبزی (بسته به نظر شما) همه کاره بوده و می‌توان آن را به صورت خام، پخته شده، پودر خشک شده‌ی موجود در پاکتهای سوپ آماده، و حتی به صورت آب گوجه فرنگی مصرف نمود. گوجه فرنگی در تمام طول سال در دسترس بوده و قیمت آن پایین می‌باشد، آن را خواه به صورت تازه و یا کنسروی هر روز مصرف نموده تا از حداکثر فوائد سلامتی بخش آن برخوردار شوید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.