هرس انگور

هرس انگور یک کار دشوار بوده و برای بسیاری از باغداران گیج کننده می باشد. این مقاله برخی اطلاعات درباره ی هرس و فوایدی که ممکن است این عمل در پی داشته باشد، را ارائه می دهد.
شنبه، 11 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هرس انگور
هرس انگور

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

هرس انگور یک کار دشوار بوده و برای بسیاری از باغداران گیج کننده می باشد. این مقاله برخی اطلاعات درباره ی هرس و فوایدی که ممکن است این عمل در پی داشته باشد، را ارائه می دهد.
کشت انگور در حیات خلوت خانه یکی از قدیمی ترین کارها می باشد. علاقه مندان به باغبانی به دلیل طعم خوشمزه و تازه ی انگور، آن را در خانه کشت می کنند. هرس به منظور حفظ شکل و اندازه ی درختان و باروری آن انجام می دهند. علاه بر این، هرس باعث جلوگیری از شکل شلوغ و پرازدحام انگور شده و به رسیدن کامل میوه کمک می کند.
دلایل انجام هرس
دلایل زیادی برای هرس انگور وجود دارد و بنابراین اقدامات احتیاطی جهت انجام این کار مورد نیاز می باشد. انجام این عمل در فصل زمستان بهترین کاری است که می توان جهت اطمینان از سلامت درخت انگور انجام داد. بسیاری از درختان در فصل زمستان در حالت خفتگی به سر می برند و از این رو بهترین زمان برای هرس می باشد. این عمل پس از ریزش برگ درختان در اواخر پاییز و در طول زمستان صورت می گیرد. در طول دوره ی قبل از پاییز، مواد معدنی و کربوهیدرات های مهم جهت ذخیره در زمستان به بخش چوبی درخت انگور انتقال می یابند. در حالی که انجام هرس در فصل پاییز می تواند باعث صدمات جبران ناپذیر به سلامت درخت گردد. بعد از ریزش برگ ها، سیستم آودندی گیاه مسدود شده و از این رو بهترین زمان برای انجام هرس می باشد.
انگور یک درخت چوبی بالارونده بوده که توسط اتصال به کمک داربست به سمت بالا حرکت می کند. در هر صورت، حفظ شکل درخت یک نکته ی مهم در مراقبت از درختان انگور می باشد.
انتخاب و تعیین جوانه دو کار مهم بوده که باید درطول انجام هرس جهت بهبود باردهی درخت به آن توجه کرد. از این رو، هرس در طول فصل رشد می تواند یک سرمایه گذاری برای جوانه های فصل بعد باشد. بنابراین حذف شاخه های جدیدی ناخواسته و تنظیم تعداد کل شاخه های موجود بر روی درخت امری ضروری می باشد.
یکی از اهداف اصلی هرس بهبود کیفیت و همچنین کمیت میوه ها می باشد. توانایی میوه دهی درختان انگور به فعالیت فتوسنتزی گیاه و تعداد برگ ها بستگی دارد.
هرس درخت انگور یک عمل بسیار مهم در پروش و نگه داری از درخت بوده و ضروری است که این عمل را به خوبی یاد بگیرید. هرس درختان انگور در سال اول کشت ایده ی خوبی نیست. تا زمانی که از توسعه و استحکام سیستم ریشه ی گیاه اطمینان حاصل نکرده اید، عمل هرس را انجام ندهید.
برخی نکات ضروری در رابطه با هرس درختان انگور
باید قوی ترین ساقه ی درخت را به منظور شروع هرس انتخاب کنید. سپس، با استفاده از یک قیچی همه ی ساقه های نزدیک به پایه ی گیاه را حذف کرده و ساقه های باقی مانده را به عنوان تنه ی گیاه نگه دارید و آن ها را با یک سیم محکم ببندید.
اجازه دهید تا همه ی ساقه های انگور تنها از تنه ی اصلی گیاه رشد کنند و در بهار سال دوم، همه ی ساقه ها را به جز دو تا از بهترین شاخه های جانبی که از تنه ی اصلی رشد کرده اند را حذف کنید.
بار دیگر، این کار را در اواسط تابستان سال دوم انجام دهید. در این زمان، هنگامی که درخت انگور به ارتفاع مورد نظر رسید، شاخه های بالای تنه ی اصلی راقطع کنید. این کار اجازه به رشد برگ های جدید و سالم در امتداد تنه ی اصلی را می دهد.
همه ی شاخه های جانبی ناخواسته را در زمستان سال دوم قطع کنید، به طوری که چارچوب اصلی گیاه دارای یک تنه ی راست با دو ساقه ی جانبی به سمت خارج باشد.
انجام فرایند هرس با استفاده از ابزارهای باغبانی و داشتن دانش دقیق در این مورد کاری آسان می باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.