آينده ي درخشان از ديدگاه اسلام

ب ) برخي ديگر اساساً حيات بشر را ناتمام مي دانند ، و معتقدند که بشر در اثر پيشرفت حيرت آور تکنيک و ذخيره کردن وسايل تخريبي به مرحله اي رسيده است که به اصطلاح با گوري که به دست خود کنده يک گام بيشتر فاصله ندارد . « راسل » در کتاب « اميدهاي نو » مي گويد : « ... اشخاصي هستند ـ و از آن جمله انيشتن ـ که به زعم آنها بسيار محتمل است که انسان دوره ي حيات خود را طي کرده
يکشنبه، 6 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آينده ي درخشان از ديدگاه اسلام
آينده ي درخشان از ديدگاه اسلام
آينده ي درخشان از ديدگاه اسلام

از ديدگاه اسلام آينده ي درخشان مشخصات و خصوصياتي دارد که به آنها اشاره مي کنيم :

1 ـ خوش بيني به آينده ي بشريت

در رابطه با آينده ي بشريت نظريات مختلفي ارائه شده است :
الف ) برخي معتقدند که شر و فساد و بدبختي لازمه ي لاينفک حيات بشري است و بنابراين زندگي بي ارزش است ، و عاقلانه ترين کارها خاتمه دادن به حيات و زندگي است .
ب ) برخي ديگر اساساً حيات بشر را ناتمام مي دانند ، و معتقدند که بشر در اثر پيشرفت حيرت آور تکنيک و ذخيره کردن وسايل تخريبي به مرحله اي رسيده است که به اصطلاح با گوري که به دست خود کنده يک گام بيشتر فاصله ندارد .
« راسل » در کتاب « اميدهاي نو » مي گويد : « ... اشخاصي هستند ـ و از آن جمله انيشتن ـ که به زعم آنها بسيار محتمل است که انسان دوره ي حيات خود را طي کرده باشد و در ظرف سنين معدودي موفق شود با مهارت شگرف علم خودخويشتن را نابود سازد ».
بنابراين نظريه ، بشر در نيمه راه عمر خود بلکه در آغاز رسيدن به بلوغ فرهنگي به احتمال زياد نابود خواهد شد. البته اگر تنها به قرائن و شواهد ظاهري قناعت کنيم اين احتمال را نمي توان نفي کرد .
ج ) برخي ديگر معتقدند که شر و فساد لازم لاينفک طبيعت بشر نيست ، بلکه آن دو معلول مالکيت فردي است و مالکيت فردي معلول درجه اي از تکامل ابزار توليد است ،و با خواسته انسان ها اين ام الفساد از بين نمي رود ، ولي تکامل ابزار توليد و جبر ماشين ، روزي ريشه ي اين ام الفساد را جبراً خواهد کند . پس آنچه مايه ي خوشبختي است تکامل ماشين است .
د ) نظريه ديگر آن است که ريشه فسادها و تباهيها نقص روحي و معنوي انسان است . انسان هنوز دوره جواني و ناپختگي را طي مي کند ، و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است . انسان بالفطره در راه تکامل فطري و اخلاقي و معنوي پيش مي رود ، نه شر و فساد لازمه لا ينفک طبيعت است ، و نه جبر تمدن فاجعه ي خودکشي دسته جمعي را پيش خواهد آورد . آينده اي بس روشن و سعادت بخش و انساني که در آن شر و فساد از بيخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشريت است .
اين نظريه ، الهامي است که دين مي کند . نويد مقدس قيام و انقلاب مهدي موعود ( عليه الاسلام ) در اسلام در زمينه ي اين الهام است .

2 ـ گسترش عدالت

يکي از اهدافي که براي بعثت پيامبران عظام از طرف خداوند متعال وجود دارد ، برقراري روابط حسنه و صالحه ميان افراد بشر ، بعضي با بعضي ديگر بر اساس عدالت و صلح و صفا و تعاون و احسان و عاطفه و خدمت به يکديگر است .
قرآن کريم در اين رابطه مي فرمايد : « لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و أنزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط » (1 ) « ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها کتاب آسماني و ميزان شناسايي حق از باطل و قوانين عادلانه نازل کرديم تا مردم قيام به عدالت کنند ».
قرآن کريم با صراحتي تمام عنايت انبيا و بلکه مأموريت و رسالت آنان براي برقراري عدل در ميان بشر را بيان مي کند . بنابراين ، مسأله ي برقراري عدالت آن هم در مقياس جهاني براي بشريت هدف اصلي و عمومي همه ي انبيا بوده است .

3 ـ پيروزي عدالت بر ظلم و ستم در حکومت امام مهدي ( عليه الاسلام )

مدت هاي مديدي است که بشر با اين رؤيا روز را شب کرده که در چه زمان عدالت بر ظلم و ستم پيروز خواهد گشت ؟ هنوز سنگيني ناله هاي کودکاني که به بيگاري کشيده شده اند ، مادراني که فرزندان خود را به بي عدالتي قرباني داده اند و مرداني که به جبر کمر در برابر ظلم خم کرده اند ، در گوش تاريخ است . هنوز اشک هاي ريزان و قلب هاي داغديده ، هراس هاي قالب تهي کن ، و نفس هاي در سينه حبس ، ضجه هاي دردناک و دردهاي بي تاوان ، زخم هاي بي مرحم ، و نااميدي هاي بي پايان ، نگاه هاي خسته و بي سوو ... هنوز همه اينها در خاطره ي تاريخ زنده است و اگر تاريخ با يادبود اين حجم عظيم از نامردي هنوز پا بر جا ايستاده و قالب تهي نکرده به دليل اين است که مي خواهد کسي را بيابد و تمام رنجهاي مدفون خويش را در گوش او نجوا کند .
در طول تاريخ ديده ايم و مکرر شنيده ايم ، انسان هاي بسياري با انديشه ي عدالت و فريادخواهي انسان ها ، اين حقيقت را زنده و جاودان ساخته اند ، اما تلاش عملي آن خير انديشان و خيرخواهان در راه برقراري عدالت نيز در معناي حقيقي آن همچنان در رؤيا بوده است . چقدر سخت و دشوار است تعبير نشدن اين رؤياي شيرين. رؤيايي که تمامي اجزاي وجودي انسان در تمام تاريخ با آن عجين شده و نگاه پر انتظار اوکه در تعبير آن خسته و کم سو گشته است .
اما مي دانيم ، هر چه به شماره ي اوراق تاريخ افزوده گردد ، از شماره ي انتظارمان خواهد کاست ، و اين همان چراغ اميدي ناست که قرن ها و قرن هاست در دل انسان ها ، به عشق آمدن آن منجي روشن و فروزان است . به عشق او که نامش عدل است ، کلامش عدل است و راهش عدل .
او که حکومتش حکومت عدالت است ، و اين گم شده ي بشريت را در فرجام تاريخ بد ، باز خواهد گرداند .
درباره خصوصيات قيام و حکومت اما زمان ( عليه الاسلام ) ، هيچ ويژگي به اندازه ي ( عدالت و قسط ) روشني و نما ندارد . آن قدر که در روايت بر ويژگي عدالت گستري آن مولي تأکيد شده بر ساير مسايل چنين ابرامي نرفته است .
ده ها و بلکه صدها روايت در کتابهاي مختلف روايي در موردعدالت گستري آن حضرت وارد شده است که در آنها از آن امام همام به عنوان مظهر و تجلي کامل عدالت ياد شده است. نام ( عدل ) که بر آن حضرت نهاده اند در واقع ترجمان رسالت او است .
و لذا در دعاي شب هاي ماه رمضان مي خوانيم : « اللهم و صل علي ولي امرک القائم المؤمل و العدل المنتظر » ؛ « خداوندا ! به ولي امر خود که قيام کننده اي است که آرزوي بشر در او است و عدل مورد انتظار همه است درود فرست .»
و در جايي ديگر همين عنوان را به گونه اي ديگر بيان مي کند : « السلام علي القائم المنتظر و العدل المشتهر » (2 )سلام بر قيام کننده اي که به انتظار اويند و کسي که به عدالت گستري معروف است ».
علت اين امر شايد اين باشد که با تعاليم گذشته ي انبيا و تعاليم انسان و تکامل علم ، انسان ها به ماوراي طبيعت و خداي يکتا ايمان مي آورند ، و مباني مادي گرايي و مکاتب غير الهي شکست مي خورد ، و نوع جامعه هاي انساني داراي عقيده ي مذهبي و الهي مي گردند. لکن با اين وصف در آتش ظلم ، تبعيض ، حق کشي ، استثمار ، و روابط نا انساني مي سوزند ، و با زندگي فاقد عدالت که در حقيقت شکنجه و مرگ تدريجي است دست به گريبانند.
از اين رو نياز عمده جامعه ي بشري برقراري عدالت و گسترش دادگري است و حاکميت روابط انساني بر جامعه . انسان ها تشنه ي عدالت اند و خواهان آرمان و ايدئولوژي و مکتبي که اين تشنگي را فرو بنشاند و آتش بيدادگري را خاموش کند ، و عدالت راستين را ـ در عينيت وعمل ـ در جامعه حاکم سازد ، و گشمده ي بشريت را براي انسان ها به ارمغان آورد ، و آرمان توده ها را تحقق بخشد .
بنابراين ، مشکل اصلي و نخستين آن منجي بزرگ انسان ، مشکل خداباوري يا انکار خدا نيست ، مشکل گرايش هاي انحرافي ماده پرستي و الحادي نيست ، بلکه مشکل اصلي ، بيداد و ستم جهان سوز و عالمگير است که بشريت را در کام خود فرو برده و در آتش سوزانده است ، و مذهب و عقيده و آرمان و آزادي و معيشت و همه چيز او را نابود ساخته است ، آتشي که نخست ـ و در ظاهر ـ به خرمن زيست فيزيکي و زندگي اين دنياي انسان در طول تاريخ فرو افتاده و آن را يکپارچه نابود کرده است و سپس ـ بر اساس ارتباط حتمي و ضروري ماديت و معنويت ـ حيات معنوي و متافيزيکي او را نيز تباه ساخته است .
بنابراين ، ايجاد عدالت اقدام اصلي و سرلوحه ي همه ي برنامه هاي امام منجي حضرت مهدي ( عليه الاسلام ) است . چنان که اين اصل از نخستين هدفها و اصلي ترين برنامه هاي همه پيامبران بوده است . همان گونه که قرآن کريم مي فرمايد : « لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و أنزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط »(3 ) « همانا پيامبران را با نشانه هاي آشکار برانگيختيم ، و با آنان کتاب و ميزان فرستاديم تا مردم به قسط و دادگري برخيزند ».

4 ـ گسترش مفهوم عدل

امام صادق (عليه السلام ) در روايتي مي فرمايد : « ... ليس لله في عباده أمر الا العدل و الاحسان » (4) « خداوند براي مردم دستوري جز اجراي عدالت و عمل به احسان ندارد ».
در اينجا جاي شگفتي است که امام صادق (عليه السلام ) مي فرمايد : خداوند به مردمان امر و تکليفي جز عدل و احسان ندارد . جهتش اين است که هر چه را انسان فکر مي کند که تکليف الهي است و يا ممکن است باشد ، از اين چهار رابطه و مقوله بيرون نيست .
1 ـ رابطه انسان با خود .
2 ـ رابطه انسان با خدا .
3 ـ رابطه انسان با طبيعت .
4 ـ رابطه انسان با انسان .
هر يک از اين رابطه ها نام و عنواني ويژه دارند و مقوله خاصي است و داراي قلمرو اعمالي است مخصوص به خود ، لکن همه و همه در مقوله ( عدل ) و ( احسان ) گنجانيده شده است بدين شرح :
عبادت و پرستش خالصانه خدا و توجه به موازين ارتباط خلق با خالق ، رعايت اصل عدالت است در برابر پروردگار ؛ زيرا که عبادت خداو اطاعت از بخشنده ي نعمت ها مطابق عدل است. و نيز احسان به خود و نفس است در دستيابي به کمال و سعادت جاويد که قرب الهي است .
هر کس نسبت به خود ، تعهدها و مسئوليت هايي دارد ، چه اين که بايد خود را بسازد و در تکامل و رشد خود کوشا باشد . اين تعهدها و تکليف ها نسبت به خود و رعايت جانب آنها عدل است . و کوشش بيشتر از اين براي خودسازي و تکامل مادي و معنوي ، احسان به نفس و خود است .
بهره برداري درست و به اندازه و به دور از اسراف و تباه سازي مواد و منابع طبيعي عمل به قانون ( عدل ) است . رعايت جانب احتياط در حفظ منابع طبيعي و محيط زيست و مصرف کمتر از حد لازم منابع طبيعي و همچنين کوشش در رشد و شکوفايي طبيعت و بهبود آن و... احسان است .
تن دادن به حق و حقوق ديگران و دوري از تجاوز به حريم حقوق اجتماعي ( عدل ) است . تعهدپذيري و احساس مسئوليتي افزون از حد لازم و رعايت جانب احتياط در حقوق کسان ، در مجموعه ي روابط اجتماعي ( احسان ) و کمال اخلاقي است .
بنابراين ، هر عمل و کاري که از انسان ممکن است سر بزند و يا لازم باشد که انجام گيرد از اين قلمرو بيرون نيست ، و همه اينها يا عدل است و يا احسان .
بر اين اساس مي توان گفت که همه اصول و آيين اديان آسماني در عدل و احسان خلاصه مي شود و اين دو جوهر اصلي همه احکام و تعاليم آسماني است .
از اين رو روشن مي شود که چرا در تبيين مشخصات دوران ظهور ، اين همه بر عدالت تأکيد شده است . ترديدي نيست که براي ساختن جامعه توحيدي و تشکيل اجتماعي طبق تعاليم وحي ، پايه ي نخستين و کار مايه ي اصلي ، عدالت گستري است . از اين رو در بيشتر احاديث مربوط به امام موعود (عليه السلام ) بر عدل پروري و ظلم ستيزي آن امام بزرگ تأکيد شده است ، و سيره و خصلتي که به طور عموم در احاديث آمده دادگري و دادگستري است ، و پر کردن جهان از عدل .

5 ـ برقراري مساوات کامل ميان انسان ها

از برنامه هاي امام مهدي (عليه السلام ) اجراي اصل مساوات است . اصل مساوات و برابري در آيات قرآن و احاديث پيامبر اکرم (صلي الله عليه واله ) و امامان معصوم (عليهم السلام ) فراوان مورد تاکيد قرار گرفته ، و ابعاد و جوانب آن شکافته شده و تبيين گشته است .
مساوات در چندين زمينه ممکن است جريان يابد :
1 ـ مساوات در برابر قانون :
يعني همه ي مردم و افراد نوع انساني در برابر قانون حقوقي ، همساني و برابري دارند .
2 ـ مساوات در بهره برداري از مواهب طبيعي :
از ايات قرآني استفاده مي شود که همگان در برابر بهره برداري از مواهب طبيعي ، خوردني ها ، آشاميدني ها و... يکسان هستند ، و طبقه اي مخصوص و نژادي خاص در بهره برداري بيشتر مجاز شمرده نشده ، و امکانات زمين در اختيارانسان هاي ويژه اي قرار نگرفته است .
خداوند متعال مي فرمايد : « هو الذي خلق لکم ما في الأرض جميعا»؛ (5 ) « اوست که همه ي چيزهايي را که در روي زميني است برايتان بيافريد » .
3 ـ مساوات در تقسيم بيت المال :
( بيت المال ) مجموعه ي امکانات و اموال عمومي جامعه است که به دست دولت و امام جامعه سپرده مي شود و مالکيت امام و دولت نسبت به آنها مالکيت منصب و جهت است نه مالکيت شخصي و فردي .
در آيين مقدس اسلام ، مساوات ، دستور کار لازم دولت ها و حکومت ها شمرده شده است . امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايد : «... وأعطيت کما کان رسول الله ( صلي الله عليه واله » يعطي بالسويه و لم اجعلها دوله بين الأغنيا ء ...» ؛(6) « ... من چون پيامبر (صلي الله عليه و آله ) بيت المال را برابر به همه مي دهم و آن را ويژه ي اغنيا نمي سازم » .
در رابطه ي با دوران ظهور و تحقق اصل مساوات و گسترش برابري در سراسر اجتماعات ، احاديثي رسيده است که از بيان و محتواي آن مي توان کشف کرد که در دوران امام منجي ، مساوات اجتماعي در سطحي بسيار متعالي عينيت مي يابد، که شايد چگونگي آن و فراگيري و عمق نفوذ آن در اين روزگاران براي ما ـ با ذهنيت هاي موجود ـ پذيرفتني نباشد .
پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله ) فرمود : « أبشرکم بالمهدي يبعث في أمتي ... يرضي عنه ساکن السماء و ساکن الأرض ، يقسم المال صحاحاً. فقال له رجل : و ما صحاحاً ؟ قال : السويه بين الناس »؛(7 ) « به مهدي بشارتتان مي دهم . او از ميان امت من برانگيخته مي شود ... ساکنان آسمان و زمين از او خشنود خواهند بود . او مال را درست تقسيم مي کند . مردي پرسيد : درست چيست ؟ فرمود : ميان همه مساوي تقسيم مي کند .».

6 ـ بلوغ بشريت به خردمندي کامل

انسان در بعد عقلي و رشد فرهنگي سيري طولاني داشته است . ولي در ميان دست آوردهاي علمي که نصيب انسان شده ، تعاليم انبيا و آموزگاران اصول وحي ، مقامي بلند و ارزشمند دارند . يکي از اهداف اصلي و اصولي رسالت پيامبران نشر دانايي و گسترش آگاهي در ميان جامعه انساني است ، دانايي و آگاهي در همه زمينه ها .
امام علي ( عليه السلام ) در ترسيم اين بخش از اصول رسالت هاي الهي مي فرمايد : « ... فبعث فيهم رسله ، و واتر اليهم انبياءه ، ليستأدوهم ميثاق فطرته ، و يذکروهم منسي نعمته ... و يثيروا لهم دفائن العقول ...»؛(8) « خداوند فرستادگان خود را در ميان مردم برانگيخت ، و پيامبران خود را پياپي روانه کرد ، تا از آنان رعايت ميثاق فطري [الهي ] را باز طلبند ، و نعمت هاي فراموش شده ي خدايي را به ياد آنان آورند ... و نيروي پنهان آدمي را آشکار سازند ... » .
اين موضوع از مهم ترين برنامه ها و سر لوحه ي اقدامات امام مهدي ( عليه الاسلام ) است . او از حقايق گسترده و جهاني براي بشريت پرده برمي دارد ، و مردمان را به دانش هاي يقيني و درست هدايت مي کند .
پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله ) فرمود : «... تاسعهم قائمهم الذي يملأ الله ـ عزوجل ـ به اأارض نوراً بعد ظلمتها ، و عدلا بعد جورها ، و علما بعد جهلها ...» ؛(9 ) نهمين [امام از فرزندان امام حسين (عليه السلام ) قائم است که خداوند به دست او سرزمين تاريک [زندگي ] را نوراني و روشن مي کند ، و پس از ظلم از عدل مي آکند ، و پس از جهل و ناداني علم و دانايي را فراهم مي سازد ...».
و امام باقر ( عليه السلام ) مي فرمايد : « اذا قام قائمنا وضع يده علي رؤوس العباد ، فجمع به عقولهم ، و أکمل به أحلامهم »؛ (10) « قائم ما ، به هنگام رستاخيز خويش ، نيروهاي عقلاني توده ها را تمرکز دهد و خردها و دريافت هاي خلق را به کمال رساند ».

7 ـ عمران و آبادي در سطح عالم

عمران و آبادي زمين ، و بهره برداري از امکانات آن تا سر حد امکان ، از ديگر اقدامات امام است . اين کار در دوران پيش از ظهور با همه ي پيشرفت علوم و تکنولوژي در همه ي زمينه ها به طور کامل انجام نشده است . طبق نظر متخصصان ، بسياري از زمين ها قابل عمران و آبادي و کشاورزي و توليد است . بسياري از آبها داراي استعداد ذخيره شدن و بهره برداري است ، و بسياري از مناطق زمين متروک و رها شده مانده است و بسياري از مناطق به علت نفوذ سياست هاي استعماري و ايجاد وابستگي و محروميت به طور کامل از آنها بهره برداري نمي شود ....
اين موضوع نيز از نظر متخصصان و آمارگيران ثابت است که زمين استعداد اداره و تأمين چند برابر جميعت کنوني را دارد به شرط اينکه :
الف ) از همه امکانات بهره برداري شود.
ب ) از اسراف گري پرهيز گردد.
ج) تکنيک هاي دقيق علمي و فني و متناسب با محيط ها و سرزمين ها به کار رود . پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله ) فرمود : «... يتنعم امتي في زمن المهدي (عليه السلام ) نعمه لم يتنعموا قبلها قط ، يرسل السماء عليهم مدراراً و لا تدع الأرض شيئاً من نباتها الا اخرجته ...»؛ (11 ) « امت من در زمان مهدي (عليه السلام ) به نعمت هايي دست يابند که پيش از آن و در هيچ دوره اي دست نيافته بوده اند . در آن روزگار ، آسمان باران فراوان دهد ، و زمين هيچ روييدني را در دل خود نگه ندارد ».

8 ـ بر طرف شدن جنگ و خون ريزي
در سايه ي حکومت جهاني

بخش بزرگ تضادها و ستيزها و استکبارها و استضعاف ها در کل جامعه بشري از حکومت ها و درون کاخها سرچشمه مي گيرد ، و به دست آلوده و نيرنگ باز دولت ها و حکمرانان در ميان انسان ها گسترش مي يابد ... ولي در دوران رهبري امام مهدي (عليه السلام ) با ايجاد مرکزيت واحد و مديريت و حاکميت يگانه ، براي همه اجتماعات و نژادها و منطقه ها ، يکي از عوامل اصلي تضاد و جنگ و ظلم نابود مي شود ، و انسان ها بدون ترس از فشار سياست ها ، مهربان و برادر در کنار يکديگر زندگي مي کنند.
پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله ) مي فرمايد : « الأئمه بعدي اثناعشر اولهم انت يا علي ، و آخرهم القائم الذي يفتح الله ـ عزوجل ـ علي يديه مشارق الارض و مغاربها »؛(12) « امامان پس از من دوازده تن مي باشند ، نخستين آنها تو هستي اي علي ، و آخر ايشان قائم است که به دست او خاور و باختر زمين گشوده مي شود».

9 ـ آيين و روش جديد

از برخي روايات استفاده مي شود که امام زمان (عليه السلام ) در عصر حضور ، سنت و کتاب ، و قضا و سلطنت و امر جديدي را خواهد آورد.
از امام باقر (عليه السلام ) روايت شده که فرمود : « اذا خرج يقوم بامر جديد ، و کتاب جديد، و سنه جديده ، و قضاء جديد...»؛ (13) «هنگامي که قائم ظهور کند ، شيوه هاي نو و کتاب نو و روش هاي نو مي آورد ، و در قضاوت روش جديدي دارد ».
سؤال اين است که با توجه به اين که قرآن کريم کتاب جاويدان الهي است و اسلام آييني ابدي ، چگونه امام مهدي (عليه السلام ) آيين جديد و کتاب تازه براي بشريت به ارمغان مي آورد ؟ او تحکيم بخش دين اسلام و گسترنده ي قانون قرآن براي بشريت در سراسر گيتي است ، پس بايد اسلام و تعاليم آن را عرضه کند نه اين که آورنده ي امر جديدي باشد .
در جواب اين سؤال مي گوييم : آيين نو و کتاب جديد و برنامه و راه و روش تازه و ديگر تعبيرهايي از اين قبيل که در احاديث آمده است به جهت اين است که :
1 ـ احکام و معارف فراواني از مجموعه ي فرهنگ اسلام فراموش شده و از يادها رفته است، به گونه اي که در جامعه اسلامي ناآشنا و براي مسلمانان ناشناخته است . طرح اين مسايل براي مردم ، کتاب و آيين نو پنداشته مي شود .
2 ـ اصول و احکام فراوان دچار تحريف و دگرگوني معنوي يا موضعي شده است ،و امام آنها را چنان که در اسلام اصيل آمده بيان مي کند و تحريف و انحرافات روي داده را روشن مي سازد و مفهوم و حکم و جايگاه آن را مشخص مي کند و اين با طرز تلقي و برداشت عمومي مردم و علما سازگاري ندارد . از اين رو برنامه و راه و روش تازه به حساب مي آيد .

پي نوشتها :

1 ـ سوره حديد ، آيه 25.
2 ـ مفاتيح الجنان ، زيارت صاحب الامر (عليه السلام).
3 ـ سوره حديد ، آيه 25.
4 ـ بحارالأنوار ، ج 5 ، ص 198.
5 ـ سوره ي بقره ، آيه 29.
6 ـ کافي ، ج 8 ، ص 60 و 61 .
7 ـ بحارالانوار ، ج 51 ، ص 81 .
8 ـ نهج البلاغه ، خطبه 33 .
9 ـ کمال الدين ، ج 1 ، ص 260 .
10 ـ بحارالانوار ، ج 52 ، ص 336 .
11 ـ بحارالانوار ، ج 51 ، ص 83 .
12 ـ کمال الدين ، ج 2 ، ص 28 .
13 ـ غيبت نعماني ، ص 253 .

منبع:کتاب نظريه پردازي درباره ي آينده ي جهان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
فرایند انتقال مالکیت 6 ساله سرخابی‌ها چگونه است؟
play_arrow
فرایند انتقال مالکیت 6 ساله سرخابی‌ها چگونه است؟
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟