منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت

مواد غذایی خاصی وجود دارند که به هنگام ابتلاء به برونشیت بایستی به طور کامل از مصرف آنها خودداری کنید، به این دلیل که حاوی آنتی اکسیدانهای خاصی بوده که غشاهای مخاطی را تحریک کرده و علائم را تشدید می‌سازند. این مقاله
شنبه، 18 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مواد غذایی خاصی وجود دارند که به هنگام ابتلاء به برونشیت بایستی به طور کامل از مصرف آنها خودداری کنید، به این دلیل که حاوی آنتی اکسیدانهای خاصی بوده که غشاهای مخاطی را تحریک کرده و علائم را تشدید می‌سازند. این مقاله برخی از این مواد غذایی را به صورت فهرست در آورده است.
اشاره کوتاه!
هر زمان که به برونشیت مبتلا شدید، محلولی از آب پرتقال تازه و آب گرم در مقادیر مساوی تهیه کنید. هر 2 ساعت از این محلول جرعه جرعه بنوشید، تا زمانی که علائم فروکش نمایند.
برونشیت یک عارضه‌ی پزشکی است که در آن راه‌های هوایی ریه‌ها به دلیل تحریک ایجاد شده توسط محرکهای خارجی متورم می‌شوند. این عارضه همچنین ممکن است علامت ثانویه‌ا‌ی باشد از سرماخوردگی و آنفولانزا که ممکن است به دلیل عفونت ویروسی بوجود آمده باشند.
فرم حاد برونشیت معمولاً جدی نبوده، و برگشت پذیر است. علائم ممکن است حدود 12 تا 15 روز به طول انجامند. برخلاف آن، در برونشیت مزمن، سرفه همراه با خلط، می‌تواند به طور مداوم و به مدت 3 ماه تا 2 سال دوام آورد. این علائم می‌توانند برگشت ناپذیر شده بطوریکه به عنوان بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) نامگذاری شده است.
بنابراین، اگر متوجه علائمی مانند خس خس در هنگام تنفس، سرفه‌ی همراه با خلط تغییر رنگ داده شده، تب با درجه پایین، گلو درد، و خستگی عمومی شدید، این وضعیت می‌تواند موردی از برونشیت باشد. پس از مشورت با یک پزشک متخصص چنانچه این وضعیت در شما برونشیت تشخیص داده شد، در کنار مصرف دارو از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کرده بطوریکه ممکن است به سریعتر بهبود یافتن شما کمک شود.
مواد غذایی که بایستی از مصرف آنها خودداری کرد
مصرف مواد غذایی که باعث شکل گیری مخاط می‌شوند را بایستی به طور کامل ترک کنید. از مصرف محصولات لبنی، شکلات، موز و تمام مواد غذایی فرآوری شده، سرخ شده و هله هوله یا ناسالم خودداری کنید. از مصرف قندهای ساده، الکل و کشیدن سیکار اجتناب کنید.

شیر و فرآورده‌های لبنی

منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
شیر و فراورده‌های لبنی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی بوده که در اواسط هرم غذایی جای دارند. اما هنگامی که مبتلا به برونشیت می‌باشید، مصرف این مواد غذایی به نظر بد می‌آید، به این دلیل که حاوی چربی‌های اشباع شده می‌باشند. هنگامی که چربی اشباع شده در طول دوره‌ی برونشیت مصرف شود، تولید مخاط را افزایش داده و موجب اشکال و ناراحتی در تنفس می‌شود.
از مصرف مواد غذایی مانند شیر پر چرب یا شیر کامل، پنیر با چربی بالا، سوپ مبتنی بر خامه، پیتزا سرشار از پنیر، بستنی، سس مایونز، و مواد غذایی چربی که بر روی نان مالیده می‌شوند، و همچنین سس‌ها، باید اجتناب شود.
اگر هنوز هم دوست دارید که از شیر و فراوردهای لبنی استفاده کنید، نمونه‌های فاقد چربی، کم چرب و یا با چربی کاهش یافته را برگزینید. شیر بدون چربی، ماست و یا پنیر کم چرب شاید گزینه‌ی بهتری باشند. باکتری‌های مفید موجود در ماست همچنین ممکن است به بهبود سیستم ایمنی تضعیف شده‌ی شما کمک کنند.

غذاهای سرخ شده و چرب

منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
همه ما عاشق سیب زمینی سرخ شده و همبرگر هستیم، اما زمانی که دچار بیماری برونشیت شده‌اید ممکن است متأسفانه مجبور باشید از این خوراکی‌ها دوری کنید. مرغ سرخ شده، چیپس سیب زمینی، و حلقه‌ی سرخ شده پیاز به طور یکسان این عارضه را بدتر می‌سازند. به این دلیل که غذاهای سرخ شده حاوی اکسیدان و چربی اشباع شده‌ی بالایی هستند. هر دو این مواد برای کاهش و دفع مخاط خوب نمی‌باشند، علاوه بر آن، دارای هیچ گونه ارزش غذایی نیستند.
در حالی که دوره نقاهت خود را طی می‌کنید، توصیه می‌شود که از مرغ و ماهی بخار پز استفاده کنید. این مواد غذایی به ترتیب منبعی غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا بوده که به بهبودی و توانبخشی سریعتر کمک می‌کنند.

کربوهیدراتهای ساده

منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
مصرف قند یا شکر تصفیه شده برای برونشیت ضرر دارد. از مصرف محصولاتی مانند نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه‌ های گازدار، غلات، غلات غنی شده با قند، شربت، آب نبات، شکلات، و یا شیرینی‌هایی، مانند کیک، کیکهای شکلاتی، کلوچه باید به شدت اجتناب کرد.
آنها هیچ ارزش غذایی نداشته، عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده، و اغلب علت افزایش وزن بوده، که ممکن است در نهایت به مشکلات بیشتری در تنفس منجر شود. اگرچه افزایش وزن ممکن است نگرانی یک شبه و ناگهانی نباشد، اما توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به برونشیت وزن خود را مرتب چک کرده و اجازه ندهند که افزایش یابد.
بهتر است از مصرف این محصولات فرآوری شده خودداری کرده و به دستگاه گوارش خود در دوران نقاهت کمی استراحت دهید.

محصولاتی با میزان سدیم بالا

منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
نمک به عنوان ماده‌ی رقیق کننده عمل می‌کند. نمک خون را رقیق کرده و حجم آن را افزایش می‌دهد. تصور کنید که به دلیل ابتلاء به برونشیت، راه‌های هوایی شما ملتهب و تنگ شده‌اند و سعی کرده سختر نفس کشیده تا مقدار معینی از اکسیژن را با هر مرتبه نفس کشیدن وارد سازید. قلب شما پیش از این بخاطر پمپاژ خونی که دچار کمبود اکسیژن شده است به زحمت افتاده است.
با مصرف نمک که باعث افزایش حجم خون می‌شود بر این مصیبت می‌افزایید. قلب شما که پیش از این دچار زحمت شده است مجبور است حتی سریعتر از قبل تپیده و سختر کار کند تا خون اضافی را پمپ نماید. اکنون متوجه می‌شوید که چرا محصولاتی که از نمک بالایی برخوردارند به هنگام ابتلاء به برونشیت برای سلامتی‌تان ضرر دارند.
غذاهای شور همچنین، آب را در بافتهای برونش حفظ کرده که این امر روند بهبود از التهاب را آهسته می‌سازد. به منظور جلوگیری از افزوده شدن بار اضافی بر روی قلب و ریه‌ها از مصرف نمک خودداری کنید. از گیاهان طبیعی مانند لیمو، فلفل، پونه کوهی، آویشن و یا جعفری به منظور مزه دار کردن غذا استفاده کنید.
مواد غذایی فرآوری شده مجدداً در این وضعیت مقصر قلمداد می‌شوند. از خوردن آنها حداقل تا زمانی که علائم برونشیت فروکش نمایند، خودداری کنید.

دوری از هر نوع دخانیات و دود: دسته اول، دوم و یا سوم!

منع مصرف برخی مواد غذایی به هنگام ابتلاء به برونشیت
پیش از این در مورد این موضوع از همه جا شنیده‌اید، اکنون یک بار دیگر آن را بخوانید. سیگار را ترک کنید! خصوصاً در صورتی که در معرض ابتلا به برونشیت قرار دارید و یا به آن دچار شده‌اید. همچنین نبایستی به کسی اجازه دهید در خانه‌ی شما سیگار بکشد. به این نوع دودی که به شما می‌رسد استعمال غیر مستقیم یا ثانوی سیگار گویند. کشیدن سیگار موجب آسیب به ریه‌ها می‌شود. ممکن است این حرف کلیشه‌ای به نظر رسد، اما در نهایت واقعیت دارد.
اگرچه این مورد یک ماده‌ی غذایی محسوب نمی‌شود، اما فکر کردم آن را در این فهرست قرار دهم به این دلیل که دخانیات به طور مستقیم بر روی ریه‌ها اثر گذاشته و به مژکها آسیب می‌رساند. با گذشت زمان، این مژکها توانایی خود در تمیز کردن بقایای دود، محرکها، و همچنین موکوس یا مخاط اضافی از ریه‌ها را از دست می‌دهند. این امر باعث می‌شود فرد سیگاری مستعد ابتلا به عفونتهای مختلف شده و هنگامی که دچار عفونت شد، بهبودی طولانی و سخت خواهد شد.
اگر سیگار نمی‌کشید به هیچ وجه آن را شروع نکنید، و اگر این کار را می‌کنید آن را ترک کنید. سعی کنید از افراد سیگاری دوری کنید به این دلیل که دود غیر مستقیم نیز برای شما خطرناک است خصوصاً زمانی که از برونشیت و غیر از آن رنج می‌برید.
در خاتمه تنها عنوان می‌کنم که پیشگیری بهتر از درمان است. بهداشت را به خوبی رعایت کنید. اگر دچار این ویروس شده‌اید، استراحت زیادی کرده، از داروی مناسب استفاده نموده و از مصرف مواد غذایی فوق‌الذکر خودداری کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.