آلرژی نسبت به گردو

آلرژی یا حساسیت نسب به گردو در میان کودکان بسیار شایع است. این آلرژی غذایی می‌تواند چندین نشانه را ایجاد نماید که در این مقاله همراه با علل و درمان آن توضیح داده می‌شوند.
شنبه، 25 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلرژی نسبت به گردو
آلرژی نسبت به گردو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آلرژی یا حساسیت نسب به گردو در میان کودکان بسیار شایع است. این آلرژی غذایی می‌تواند چندین نشانه را ایجاد نماید که در این مقاله همراه با علل و درمان آن توضیح داده می‌شوند.
آلرژی به گردو نوعی آلرژی نسبت به مغز یا آجیل درختی است. افرادی که دچار واکنش آلرژیک نسبت به گردو می‌شوند ممکن است نسبت به سایر مغزهای درختی نیز آلرژی نشان دهند و این امکان نیز وجود دارد که نسبت به آنها آلرژی نداشته باشند. همانند سایر انواع آلرژی‌های غذایی، این آلرژی همچنین با دارا بودن یک سیستم ایمنی بسیار حساس ایجاد می‌شود. اکثر افراد معمولاً در زمان کودکی خود دچار آلرژی نسبت به گردو می‌شوند. با این حال، همچنین امکان دارد در طول مراحل بعدتر زندگی خود نیز دچار این آلرژی شوند.

علل و عوامل خطر

همانطور که پیش از این عنوان شد، هم آلرژیهای غذایی و هم محیطی با یک سیستم ایمنی بسیار حساس در ارتباط می‌باشند. در خصوص یک آلرژی غذایی، سیستم ایمنی به اشتباه ماده‌ی غذایی خاصی و یا ماده‌ی موجود در آن را به عنوان ذرات خارجی مهاجم در نظر گرفته و از اینرو به منظور نابودسازی آن، شروع به تولید آنتی بادی‌ها و مواد شیمیایی همچون هیستامین می‌کند.
هیستامین عمدتاً مسئول تولید نشانه‌ها و علائم مشخصه‌ از یک واکنش آلرژیک است. آلرژی به مغز درختی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی واکنشی آلرژیک را در پاسخ به پروتئین موجود در مغزهای درختی تولید می‌کند. داشتن سابقه‌ی خانوادگی در خصوص آلرژی، از جمله آلرژی غذایی مهمترین عامل خطر جهت توسعه‌ی آلرژی نسبت به گردو است.

علائم و نشانه‌ها

هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند دچار آلرژی به گردو شوند. با این حال، این نوع آلرژی بیشتر در میان کودکان رواج دارد. علائم واکنش آلرژیک می‌تواند از خفیف تا شدید و خطرناک باشد. به طور کلی، می‌توان علائم و نشانه‌های ذیل را که می‌توانند بلافاصله و یا در ظرف چند ساعت پس از مصرف گردو تظاهر نمایند را مشاهده نمود.
• خارش و کهیر
• تورم غیر معمول دهان، زبان، یا لب
• آب آمدن از چشمها
• آبریزش بینی و عطسه
• سرفه
• احتقان بینی
• تنگی نفس
• خس خس سینه
• درد یا گرفتگی شکمی
• تهوع و استفراغ
• سوء هاضمه و اسهال
• سریع شدن ضربان قلب
• سرگیجه یا سبکی سر
• از دست دادن هوشیاری
از میان این علائم، تنگی نفس، تورم گلو، زبان، لبها و دهان، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری علائم جدی به حساب می‌آیند. این علائم می‌توانند توسط یک واکنش آلرژیک شدید به گردو، که تحت عنوان آنافیلاکسی نامیده می‌شود، ایجاد شوند. آنافیلاکسی یک بیماری تهدید کننده حیات بوده که می‌تواند به شوک بیانجامد. جدای از این موارد، افرادی که از آسم رنج می‌برند ممکن است دچار حملات آسم ناشی از واکنش آلرژیک به گردو شوند.

تشخیص و درمان

این آلرژی غذایی معمولاً به کمک آزمایش خون و آزمایش خراش پوست تشخیص داده می‌شود. بهترین راه جلوگیری از این آلرژی اجتناب از مصرف گردو و یا هر ماده‌ی غذایی و یا محصولی است که حاوی این مغز باشد. در خصوص درمان، آنتی هیستامین‌ها در صورتی که واکنش آلرژیک علائمی مانند خارش، کهیر و رینت آلرژیک ایجاد نمایند، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، داروهای آنتی هیستامین نمی‌توانند موجب تسکین از علائم آسم گردند. جهت درمان آسم، پزشکان معمولاً داروهای برونکودیلاتور یا گشاد کننده برونش را تجویز می‌کنند. برای آلرژیک شدید و یا آنافیلاکسی، تزریق آدرنالین بکار برده می‌شود.
امکان جلوگیری و کنترل این آلرژی با خودداری از مصرف هرگونه ماده‌ی غذایی و یا محصولی که حاوی گردو باشد، وجود دارد. بسیاری اوقات، افرادی که مبتلا به این آلرژی می‌باشند همچنین ممکن است با مصرف سایر انواع مغزهای درختی مانند بادام، کاشو، و پی‌کان یا گردوی آمریکایی دچار آلرژی شوند. نشانه‌ها و علائم این آلرژی می‌تواند برخی اوقات خفیف باشد، اما آنها را نبایستی نادیده گرفت. حتی علائم خفیف یک واکنش آلرژیک به منظور جلوگیری از هرگونه عوارض و پیچیدگی‌های جدی بایستی به کمک یک پزشک طور صحیح مورد ارزیابی قرار گیرد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.