آیا انواع مختلف کشاورزی متمرکز را می شناسید؟

کشاورزی متمرکز شامل تولید بالای محصول زراعی در منطقه ای کوچک با استفاده از مقدار زیادی کود و آفت کش است. انواع مختلفی از کشاورزی متمرکز پیشرفته و مدرن وجود دارند که در مقاله ی زیر پوشش داده شده‏اند.
چهارشنبه، 6 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا انواع مختلف کشاورزی متمرکز را می شناسید؟
آیا انواع مختلف کشاورزی متمرکز را می شناسید؟

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

کشاورزی متمرکز شامل تولید بالای محصول زراعی در منطقه ای کوچک با استفاده از مقدار زیادی کود و آفت کش است. انواع مختلفی از کشاورزی متمرکز پیشرفته و مدرن وجود دارند که در مقاله ی زیر پوشش داده شده‏اند.
در طول چندین سال، سیستم های کشاورزی، متنوع و گوناگون شده‏اند و به افزایش تولید محصول زراعی کمک کرده‏اند. انواع مختلفی از سیستم های تولید کشاورزی وجود دارند که شامل کشاورزی گسترده و کشاورزی متمرکز هستند. روش های کشاورزی متمرکز شامل نهاده ی گسترده ی سرمایه، نیروی کار و هم چنین آفت کش ها و کودها است تا محصول در منطقه ی کشت کوچک‏تر افزایش یابد. کشاورزی متمرکز نه تنها شامل باغبانی و گل کاری بلکه شامل پرورش چارپایان و احشام نیز هست. کشاورزی متمرکز، مزایا و معایب زیادی دارد. فواید کشاورزی متمرکز شامل محصول زیاد است که به کاهش قیمت مربوطه ی مزرعه و تولید مرغ و خروس کمک می کند. هم چنین کشاورزی متمرکز شامل تولید محصولات بیشتر در منطقه ی زراعی کوچک‏تر است. اما تعداد معایب کشاورزی متمرکز بیشتر از مزایای آن است. کشاورزی متمرکز موجب استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی می شود که می تواند منجر به تولید آلودگی و مسمومیت بشود. هم چنین کشاورزی متمرکز منجر به فرسایش خاک و آلودگی بدنه های آبی مجاور توسط کودهای شیمیایی می شود. حیوانات در فضاهای کوچک‏تری پرورش می یابند و حیوانات بارآور در روش های زاد و ولد غیر ایمنی شرکت می کنند و بسیاری چیزهای دیگر. اما ما نمی خواهیم در این مقاله بر روی مزایا و معایب کشاورزی متمرکز تمرکز کنیم بلکه می خواهیم انواع آن را بررسی کنیم. بیایید به پاراگراف های بعدی برویم تا با انواع مختلف روش های کشاورزی متمرکز آشنا شویم.

روش های کشاورزی متمرکز :

روش های کشاورزی متمرکز مختلفی وجود دارند. دوران پیش مدرن کشاورزی متمرکز شامل تراس بندی، شالی کاری برنج و هم چنین کشاورزی آبی (کشت آبی) است. با صنعتی شدن، روش های کشاورزی متمرکز مدرن و پیشرفته مطرح شدند. این روش ها به تولید بیشترین محصول با کمترین هزینه ی ممکن کمک می کردند. برخی از انواع کشاورزی متمرکز، در زیر آورده شده است :

کشاورزی کارخانه :

کشاورزی کارخانه شامل کشاورزی متمرکز چارپایان، در محدوده و قفس است. مزرعه دقیقاً به عنوان کارخانه ای برای پروراندن و رشد حیوانات به خاطر گوشت، شیر و هم چنین تخم مرغ برای مصرف تجاری عمل می کند. اما حیوانات برای همیشه در مناطق محدود و بسته ای مثل قفس و آخور و صندوق نگه داری می شوند. آنها مجاز نیستند طبق رفتار طبیعی خود مثل گشتن برای علف و یا طبیعت اکتشافی زندگی بکنند. طول عمر آنها به خاطر شرایط زندگی ضعیفی که این حیوانات در آن نگه داری می شوند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

کشت آبی :

پرورش ماهی، حلزون صدف دار، گیاه بدون ساقه و برگ، جلبک و خزه ی دریایی و غیره، تحت شرایط کنترل شده، کشت آبی و یا کشاورزی آبی نامیده می شود. هم چنین این نوع کشاورزی متمرکز می تواند شامل استفاده از تانک ها و سیستم هایی باشد که به افزایش و ارتقا تولید محصولات آبی کمک می کنند. اما کشاورزی زیاد و بیش از حد، موجب آسیب گسترده به اکو سیستم می شود چون رقابت بین حیوانات مزرعه و حیوانات وحشی افزایش می یابد.

کشاورزی پایدار :

عمل کشاورزی، مطالعه ی ارتباط بین موجودات زنده و محیط زیست آنها است. این یک کشاورزی زیست متمرکز است که موجب افزایش محصول در هر منطقه ی واحد، در هر نهاده ی انرژی، در هر نهاده ی آب و غیره می شود. کشاورزی پایدار شامل استفاده از هم کاشتی و کشاورزی عمودی است.

مدیریت چرای دوره ای متمرکز :

مدیریت چرای دوره ای متمرکز (MIRG) شامل استفاده از گله ها و رمه های نشخوار کننده و غیر نشخوار کننده برای چریدن و پی علف گشتن در قطعه ای از مرتع، مزرعه و یا چراگاه است. این امر به زندگی گیاهی روی آن زمین، کمک می کند که ذخایر انرژی خود را تجدید کنند، سیستم ریشه ای خود را عمیق‏تر کنند و هم چنین به افزایش طولانی مدت تولید زیست توده کمک کنند. در مقابل، حیوانات نیز الزامات و نیازهای غذایی طبیعی خود را از چرا به دست می‏آورند و نیاز به منابع تغذیه ای مکمل حذف می شود.
از اطلاعات مربوط به انواع کشاورزی متمرکز ذکر شده در بالا، می توان درک کرد که این نوع کشاورزی به تولید محصول بیشتری از آنچه فرد به طور نرمال به دست می آورد، کمک می کند. حیوانات در فضاهای کوچک‏تری نگه داری می شوند در نتیجه نیاز به انرژی، غذا و فضای بیشتر کاهش می یابد. این امر به کشاورز کمک می کند که هزینه ی تولید خود را کاهش دهد و سود و منفعت خویش را افزایش دهد. هم چنین حیوانات اجازه ی حرکت و تحرک کمتری دارند در نتیجه سطح فعالیت آنها به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این موضوع به آنها کمک می کند که گوشت و چربی اضافی را ذخیره کنند در نتیجه سطح کسب گوشت و محصولات گوشتی افزایش می یابد. به طور مشابه محصولات در زمین های کوچک‏تری کشت و زراعت می شوند. کمک مکانیکی میزان تولید و هم چنین محصول زراعی را افزایش می دهد. در نتیجه سود ناخالص برای کشاورز افزایش می یابد.
اما کشاورزی متمرکز موجب احتمالات قابل توجهی در زیست شناسی توده ی زمین و هم چنین بدنه های آبی می شود. استفاده از آفت کش ها باعث کشته شدن گیاهان مفید دیگر و حشرات مفید می شود. این کودهای شیمیایی و آفت کش ها، خاک و هم چنین منابع آبی را آلوده می کنند و باعث اثرات مضر و زیان آوری بر روی حیوانات، گیاهان و هم چنین انسان ها می شوند. چون کودهای شیمیایی و آفت کش ها، زیست تخریب ناپذیر هستند، تمایل دارند در خاک انباشته شوند و پس از چندین سال آن را غیر حاصل خیز سازند. حتی با این که کشاورزی متمرکز به حفظ هزینه ها کمک می کند اما نیازمند استفاده از نیروی کار متمرکز است. در نتیجه فرد باید برای نیروی کار بیشتری پول بپردازد که این امر سود ناخالص را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
حتی با این که انواع کشاورزی متمرکز مدرن و پیشرفته به افزایش تولید محصولات و حیوانات کمک می کنند اما منجر به اثرات قابل توجهی بر روی محیط زیست طبیعی می شوند. تنها فایده ی کشاورزی متمرکز این است که هزینه ی سبزیجات سبز و هم چنین شیر و محصولات گوشتی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و این امر به کسانی که از عهده ی پرداخت محصولات غذایی گران بر نمی آیند، کمک می کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.