ویتامین A نجات‌بخش جان‌ها

نتایج حاصل از بررسی 15000 مودک هندی، حاکی از این است که می‌توان جان میلیون‌ها کودک مبتلا به سوءتغذیه را تنها با افزودن ویتامین A به برنامۀ غذایی آن‌ها نجات داد. آماری که از این بررسی به دست آمده است نشان می دهد
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ویتامین A نجات‌بخش جان‌ها
ویتامین A نجات‌بخش جان‌ها

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

نتایج حاصل از بررسی 15000 مودک هندی، حاکی از این است که می‌توان جان میلیون‌ها کودک مبتلا به سوءتغذیه را تنها با افزودن ویتامین A به برنامۀ غذایی آن‌ها نجات داد. آماری که از این بررسی به دست آمده است نشان می دهد که کودکانی که طی یک سال بررسی، ویتامین A اضافی دریافت کرده بودند 46 درصد بیش از کودکانی که ویتامین A دریافت نکرده بودند زنده مانده‌اند.
برگزارکنندگان این بررسی بر این باورند که یافتۀ اخیر کاربرد گسترده‌ای پیدا خواهد کرد، زیرا دست‌کم 20 تا 40 میلیون کودک در سراسر جهان دچار کمبود خفیف ویتامین A هستند. شایان ذکر است که یک‌سوم کودکانی که در طی بررسی ویتامین A دریافت کردند، مدت‌ها به سوء تغذیه دچار بودند و بهترین نتیجه از آن آن‌ها بود. خطر مرگ در آن‌ها نسبت به کودکانی که ویتامین A دریافت نکرده بودند ، تا 89 درصد افت کرد.
همه کودکان بررسی‌شده در گروه سنی پیش‌دبستانی و ساکن ناحیه تریچی در نامیل نادو بودند. لاکسی رحمت الله و همکارانش از بیمارستان کودکان آراویند و بیمارستان چشم آراویند در مدورایی هند، این بررسی را به کمک پژوهشگران آمریکایی به پایان رساندند. در پایان بررسی معلوم شد از 117 کودک که به عللی غیر از تصادف در طول سال بررسی جان خود را از دست دادند، تنها 37 کودک متعلق به گروهی بودند که ویتامین A دریافت می‌کردند، در حالی که 80 کودک به گروه شاهد تعلق داشتند. بهترین نتیجه در این بررسی از آن کم سن ترین کودکان بود.

افزایش کلروفلوئوروکربن ها

غلظت دو کلروفلوئوروکربن عمده که به ازن استراتوسفری آسیب می‌رسانند به‌تدریج در حال افزایش است. این در حالی است که تلاش‌های سیاسی زیادی برای تحریم تولید و استفاده این ترکیب ها که به cfc-11 و cfc-12 موسو اند، صورت گرفته است. اندازه‌گیری‌هایی که چند ماه پیش متخصصان دانشگاه کالیفرنیا انجام دادند، نشان می‌دهد که میزان سالیانۀ cfc-12 گسیل‌شده که عمدتاً برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی به کار می‌رود: به سرعت در حال افزایش است، و مقدار آن به دو کلروفلوئوروکربن دیگر رسیده است. این محقق دریافت که میزان کلروفلوئوروکربن های منتشرشده اخیراً بیش‌تر از بقیۀ سال ها بوده است.

کنترل ماهواره‌ای آتشبار

نسل آیندۀ گلوله‌های توپخانه ممکن است آنقدر هوش داشته باشند که در حین پرواز مسیر حرکت خود را اطلاع دهند تا امکان تصحیح هدف گیری را برای گلوله‌های بعدی فراهم شود.
این طرح نیازمند گیرندة «سیستم تعیین مئقعیت جهانی» (Gps ) است که در فیوز گلوله توپ قرار می‌گیرد. درحالی‌که گلولۀ پرتابی مسیر قوسی خود را طی می‌کند، از چند ماهوارۀ Gps به‌طور دائم علائمی را دریافت می‌کند. اطلاعات تعیین موقعیت، که توسط علائم Gps فراهم می‌شود، از طریق فرستندۀ رادیویی در قسمت فیوز به کامپیوتر توپخانه منتقل می‌گردد.
کامپیوتر توپخانه موقعیت دقیق خود را با دریافت مستقیم علائم Gps مشخص می‌کند. سپس مسیر پرتاب گلوله را محاسبه و با استفاده از اطلاعات مسیر گلوله‌های بعدی را اصلاح می‌کند. سه آزمایشگاه ارتش امریکا به ‌طور مشترک در حال بررسی عملی بودن این طرح هستند.
گلولة توپ مجهز به گیرنده GPS و آنتن کوتاه، مسیر حرکتش را به کامپیوتر توپ خانه اطلاع می‌دهد.

ماشین کابل گذار در ته دریا

به‌زودی یک تراکتور زیردریایی بزرگ و چندکاره در کف دریا به حرکت درخواهد آمد تا کابل‌های تلفن را کف اقیانوس ها زیر خاک قرار دهد.
کابل‌های تلفنی که هم‌اکنون در دریاها کار گذاشته‌شده‌اند در معرض آسیب هستند.
این وسیله که آن را شرکت AT &T ساخته است و از راه دور کنترل می‌شود، می‌تواند از نواحی ساحلی با عمق 1150 متر به فعالیت بپردازد. این دستگاه قادر است با انواع ابزار قابل‌جایگزینی کار کند. برای خوابانیدن کابل در کف نرم دریا، یک فواره که در عقب تراکتور نصب‌شده است با فشار آب خاک کف دریا را کنار می‌زند و یک پمپ لایروبی خاک را می‌مکد تا کانالی ایجاد شود. سپس کابل در عمق 1 متری کف دریا قرار می‌گیرد. برای آن‌که فقط در یک مرحله کابل را در زیرخاک قرارداد می‌توان تراکتور را به قرقره، و کابل مجهز کرد تا به موازات کندن زمین، کابل را نیز در زیرخاک قرار دهد.
تراکتور هم چنین به ابزارهای سنگ‌بری نیز مجهز است. در مقابل تراکتور یک کابل بُر هم به طور خودکار عمل می‌کند.

ساخت پایگاه در ماه

ناسا امیدوار است که روبوت های کنترل شونده از راه دور بتوانند مشکل‌ترین کارهای ساختن یک ایستگاه دائمی در ماه را انجام دهد. مهندسان دانشگاه اُلد دومینیون با همکاری ناسا در حال طراحی این وسیلة سنگین ساختمانی با کنترل از راه دور هستند.
یک سیستم اتصال مستقل این امکان را به دستگاه خواهد داد که چند ابزار، از جمله بیل حفاری، بولدوزر، گریدر، و چرثقیل را به کار اندازد. چون ماه هوا ندارد و حرارت ماشینها در محیط بیرون پخش نمی شود، طراحان یک تریلی بزرگ با رادیاتور متحرک و سایبان‌های تاشونده را در نظر گرفته‌اند که از تابش نور آفتاب جلوگیری کند. یک تبر تاشونده قسمت خنک کننده و خطوط برق بین تریلی و دستگاه را نگاه می‌دارد. به‌این‌ترتیب درحالی‌که تریلی به‌طور ثابت پیمان می‌گیرد، دستگاه می‌تواند در اطراف به حرکت درآید.

روبوت های زیردریایی

روبوتهای جدید نیروی دریایی اکنون می‌توانند برای بازیافت اشیای غرق‌شده تا عمق 7000 متری به زیرآب بروند، که 2000 متر بیش از رکورد انواع پیشین آن‌هاست. آخرین نوع آن‌ها موسوم به CURV III (مخفف وسیله بازیافت زیرآبی کنترل شونده با کابل) در آمریکا ساخته‌شده است.
در آزمایشگاه‌های دریایی، CURV III تا عمق 6700 متری در ناحیة عمیق اطراف پورتوریکو به زیرآب رفت یک وسیله آزمایشی دیگر هم که توسط مرکز سیستم‌های اقیانوسی نیروی دریایی امریکا در حوالی سان دیه گو به‌کارانداخته شده است این رکورد را به حدود 150 متر افزایش داده است.
CURV III به میزان قابل ملاحظه‌ای نسبت به یک نوع قدیمی‌تر که تا عمق 3000 متری می‌رفت تکامل‌یافته‌تر است. مدل قبلی، همان مدلی است که قطعات شاتل چلنجر را از اقیانوس بیرون آورد. وسیلة جدید می‌تواند برای بازیافت اشیا غرق‌شده 97 درصد حجم اقیانوس‌ها را جستجو کند.
CURV III ( سمت چپ) و طرحی از نمونۀ آینده‌اش( بالا). نمونۀ پیشین آن قطعات چلنجر را از آب بیرون کشید (پایین).

کمک‌فنرهای مغناطیسی

سازندگان یک نوع کمک‌فنر جدید که حرکت چرخ‌ها را با آهنربا کنترل می‌کند می‌گویند این وسیله حرکت هر ماشینی را مانند کادیلاک و کنترل آن را مانند پورشه خواهند کرد. نحوۀ عمل این کمک‌فنر مانند سیستم‌های فنربندی هیدرولیکی فعال است که اکنون بر روی تعداد کمی از اتومبیل‌های گران‌قیمت نصب می‌شود، اما کمک‌فنر جدید ساده‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.
محرک مغناطیسی مرکز سیستم ، یک پیستون در داخل سیلندر است، که به کمک‌فنرهای هیدرولیکی معمولی شباهت زیادی دارد. اما یک سیم پیج روی سیلندر را پوشانده است و پیستون حاوی چهار آهنربای دائمی است.
شتاب سنج‌های اتومبیل حرکت‌های نامطلوب را یافته و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به کامپیوتر می‌دهند. این پردازنده جریان برق متصل سه سیم‌پیچ را در هر یک از محرک های مغناطیسی کنترل می‌کند و به چرخ اجازه می‌دهد که در مسیر جاده به‌طور یکنواخت پیش برود. فنرهای معمولی وزن اتومبیل را تحمل می‌کنند، بنابراین محرک مغناطیسی فقط باید آنقدر نیرو ایجاد کند که تکان‌های اتومبیل را یکنواخت سازد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.