علائم و نشانه‌های عفونت کلیه

پیلونفریت اشاره به عفونت دستگاه ادراری داشته که در آن عفونت به کلیه ها نیز می‌رسد. علائم و نشانه‌های عفونت کلیوی می‌تواند بسته به ماهیت عفونت متنوع باشد. پرداختن به علائم این عفونت و نحوه‌ی تهدید زندگی در غیاب
سه‌شنبه، 10 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم و نشانه‌های عفونت کلیه
علائم و نشانه‌های عفونت کلیه

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

پیلونفریت اشاره به عفونت دستگاه ادراری داشته که در آن عفونت به کلیه ها نیز می‌رسد. علائم و نشانه‌های عفونت کلیوی می‌تواند بسته به ماهیت عفونت متنوع باشد. پرداختن به علائم این عفونت و نحوه‌ی تهدید زندگی در غیاب استفاده از درمان‌های پزشکی مهم می‌باشد.

علائم عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولا نوعی از عفونت دستگاه ادراری بوده که زمانی‌که پاتوژن‌هایی مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها از طریق مثانه به سمت کلیه‌ها حرکت می‌کنند، رخ می‌دهد. این عفونت می‌تواند یک و یا هر دو کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این عفونت زمانی‌که این عوامل بیماریزا به کلیه‌ها رسید، چند برابر می‌شود. اشرشیا کولای باکتری بوده که معمولا در روده‌ی بزرگ یافت شده و یک عامل مهم برای پیلونفریت در 90 درصد موارد عفونت کلیه در میان مردم می‌باشد. بیماری‌هایی مانند دیابت‌ها، سنگ کلیه، سرطان و اختلالات دستگاه ادراری می‌تواند توانایی بدن را به منظور دفع عوامل بیماریزا که باعث بروز عفونت کلیه می‌گردد، تحت تاثیر قرار دهد. اغلب زمانی‌که پس از مقاربت جنسی این باکتری وارد بدن شد، زنان به این عفونت مبتلا می‌شوند. این عفونت ممکن است حاد و یا مزمن باشد. یک عفونت حاد به طور ناگهانی با علائم شدید شروع می‌شود. از سوی دیگر، عفونت مزمن به تدریج با سرعت آرام توسعه می‌یابد. در حالی‌که علائم شدید نباشد، عفونت مزمن می‌تواند منجر به نارسایی کلیه در غیاب درمان مناسب گردد.

علائم

علائم زیر ممکن است در مورد عفونت کلیه دیده شود:
احساس سوزش یا درد در زمان ادرار، تکرر ادرار، درد در ناحیه‌ی کمر و کشاله‌ی ران، ناتوانی در ادرار، ادرار تیره با بوی بد، تب، درد در ناحیه‌ی کمر در ناحیه‌ی کلیه، احساس تهوع، درد یا فشار غیر نرمال،

شب ادراری

عفونت شدید کلیه شامل:

خستگی شدید، گیجی، لرز، تهوع یا استفراغ، تعرق شبانه، تب بالا، دمای بدن به 3/38 درجه سلسیوس یا بیشتر می‌رسد.

در نوزادان و همچنین کودکان علائم زیر بروز می‌کند:

از دست دادن اشتها، شب ادراری، کج خلقی، اجابت مزاج شل
در افراد مسن، تغییرات ذهنی مانند سردرگمی بروز می‌کند. در صورتی‌که این بیماری به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به مسمومیت خونی، از دست دادن کلیه‌ها و یا برخی مواقع مرگ شود. برخی از نشانه‌های هشدار دهنده‌ی عفونت کلیه موارد زیر می‌باشد:

سوزش در هنگام ادرار

این علامت خوبی از عفونت دستگاه ادراری می‌باشد. سوزش نباید با خارش و یا سوزش ناشی از عفونت قارچی اشتباه گرفته شود. سوزش همراه با درد می‌باشد. دید در قسمت پایینی کمر و در اطراف کمر وجود دارد. این درد ممکن است مشابه ضربه زدن مکرر با مشت به قسمت آسیب دیده باشد. هر گونه درد که در گوشه‌ی کوچک کمر تجمع یابد می‌تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی گردد.
خستگی علامت مهمی بوده که می‌تواند شخص را به طور ناگهانی تحت تاثیر قرار دهد.
در صورتی‌که عفونت درمان نشود، پیلونفریت به طور دائم به کلیه‌ها آسیب رسانده و به سمت جریان خون حرکت کرده و منجر به بروز عفونت‌های مرگ آور می‌گردد. بنابراین درمان پزشکی به منظور کمک به پیشگیری از بیماری ضروری می‌باشد. آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت کلیوی توسط باکتری‌ها توصیه می‌شود. کشت ادرار و آنالیز ادرار نیز به منظور اطمینان از درمان عفونت ضروری می‌باشد. دنبال کردن رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند به کاهش خطر مشکلات کلیوی کمک کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.