نیاسین برای کلسترول بالا

فوائد نیاسین برای کلسترول بالا در مقیاس جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته‌ی کارشناسان بهداشت و درمان، نیاسین و یا ویتامین B3 هنگامی که به تنهایی و یا در ترکیب با سایر داروهای درمانی مصرف شود، به پایین
شنبه، 14 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نیاسین برای کلسترول بالا
نیاسین برای کلسترول بالا

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

فوائد نیاسین برای کلسترول بالا در مقیاس جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته‌ی کارشناسان بهداشت و درمان، نیاسین و یا ویتامین B3 هنگامی که به تنهایی و یا در ترکیب با سایر داروهای درمانی مصرف شود، به پایین آوردن مؤثر سطوح کلسترول کمک می‌کند.
در شرایط فعلی، خطر بروز بیماریهای قلبی و قلبی عروقی مسئله‌ی نگران کننده‌ای در سرتاسر جهان به حساب می‌آید. از اینرو، قابل درک است که مطالعات و تحقیقات پزشکی بر روی درمانهای ممکن برای کلسترول بالا و فشار خون بالا متمرکز باشند. هزاران فرمولاسیون درمانی برای کاهش کلسترول بالا و فشار خون بالا وجود داشته، که برخی از آنها ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی خفیف تا شدید شوند.
چالش موجود یافتن گزینه‌های درمانی است که عواقب و عوارض جانبی برجای نگذارند. رویداد مهمی که به تازگی در علم پزشکی کشف شده است مؤثر بودن نیاسین بر روی کلسترول بالا است. نیاسین (در واقع ویتامین B3) نوعی ویتامین محلول در آب است که نقشی اساسی در فرایندهای مختلف متابولیک دستگاه بدن ایفاء می‌کند که تولید انرژی، سلولهای قرمز خون (گلبولهای قرمز خون)، پروتئین و هورمون را شامل می‌شود.
همانطور که همه ما می‌دانیم، دو نوع کلسترول در بدن وجود دارد که لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) از آن جمله‌اند. بر اساس نقش آنها در متابولیسم کلسترول، LDL به عنوان کلسترول بد و HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود. در فردی با میزان کلسترول بالا، ضروری است که میزان کلسترول بد کاهش و کلسترول خوب افزایش یابند. نیاسین و یا اسید نیکوتینیک برای هر دو هدف مفید است.
مصرف نیاسین به تنهایی و یا همراه با سایر داروهای کاهنده کلسترول به تحت کنترل نگه داشتن کلسترول در سطح توصیه شده کمک می‌کند. پزشک ممکن است هر یک از انواع نیاسین یا از نوع فرمولاسیون با آزاد شدن فوری و یا رها شدن آهسته را جهت درمان علائم کلسترول بالا تجویز نماید. براساس مطالعه صورت گرفته بر روی بیماران با کلسترول بالا، مشاهده شد که نیاسین جهت بالا بردن کلسترول HDL با حدود 15 تا 35 درصد و کاهش کلسترول LDL در حدود 10 تا 20 درصد مؤثر می‌باشد.
نیاسین به وفور در گروه ویژه‌ای از گیاهان و حیوانات وجود دارد. حتی می‌توانید مکملهای نیاسین را در بازار تهیه نمایید، اما بهتر است که به منابع طبیعی این ویتامین محلول در آب اعتماد نمایید که سبزیجات، تخم مرغ، محصولات لبنی، ماهی، ماهیان و گوشت خالص را شامل می‌شوند. نکته‌ی مهمی که برای افرادی که دارای عوارض زمینه‌ای مانند مشکلات خونریزی، بیماری کبدی شدید و زخم معده می‌باشند این است که پیش از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت نمایند.
اکنون ممکن است دوست داشته باشید از میزان مصرف این ویتامین اطلاع یابید! دوز یا میزان توصیه شده به سطوح کلسترول فعلی بیمار، مشکلات پزشکی زمینه‌ای و سایر داروهای تجویزی بستگی دارد. به طور کلی، پزشک در مراحل اولیه‌ی درمان دوزهای پایین‌تری را تجویز می‌نماید و در نهایت آن را به طور تقریبی به 5ر1 تا 3 گرم در روز افزایش می‌دهد. در طول دوره‌ی درمان، بیمار بایستی به منظور وجود هرگونه عوارض جانبی غیر طبیعی مانند گرگرفتگی و علائم گوارشی به طور کامل تحت نظر باشد.
علی‌رغم فوائد سلامتی بخش نیاسین، بایستی به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد مجاز این ویتامین می‌تواند به عوارض پیچیده‌ای منجر شود. عوارض جانبی و یا سمی نیاسین در میان افرادی که از منابع طبیعی آن جهت مبارزه با خطر کلسترول استفاده می‌کنند، نادر است. به عبارت ساده، مکملهای نیاسین را بایستی به میزان و دوز توصیه شده توسط پزشک حاذق مصرف نمایید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.