چرا حتی دو دانه برف شبیه نیستند؟

درحدود 2500 کیلومتر مکعب برف نیمکرة شمالی زمین را پوشانده است و در هر متر مکعب آن در حدود 700 میلیون بلور برف وجود دارد. با توجه به اینکه مقدار بیشتری برف سطح زمین را می‌پوشاند و شاید درحدود 5/2 میلیارد
دوشنبه، 14 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چرا حتی دو دانه برف شبیه نیستند؟
  چرا حتی دو دانه برف شبیه نیستند؟

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

درحدود 2500 کیلومتر مکعب برف نیمکرة شمالی زمین را پوشانده است و در هر متر مکعب آن در حدود 700 میلیون بلور برف وجود دارد. با توجه به اینکه مقدار بیشتری برف سطح زمین را می‌پوشاند و شاید درحدود 5/2 میلیارد سال است که همچنان برف فرومی‌بارد، مشکل است باور کنیم که تک تک دانه‌های برفی که تاکنون بوجود آمده‌اند با هم تفاوت داشته باشند.
چارلز نایت، فیزیکدانی از مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدور، کالورادو (امریکا) می‌گوید:« این پرسشی است که خیلی روی آن فکر کرده ‌ام. من با طرح پرسش دیگری به آن پاسخ می‌دهم: چقدر اختلاف باید در دو دانه برف وجود داشته باشد تا بتوانیم آنها را متفاوت به حساب بیاوریم؟یقینا ممکن است شما دو دانه برف پیدا کنید که خیلی به هم شبیه باشند.»
البته اگر هم دانۀ برفی که درحدود یک میلیون سال پیش در گوشه ای از جنوبگان فرود آمد با دانه‌ای که همین دیروز روی پنجره اتاق شما نشست یکسان باشد، چه کسی می‌تواند بفهمد؟ برای پی‌بردن به این مسئله لازم است بدانیم بلورهای برف چگونه رشد می‌کنند. اما طبق گفتۀ نایت، خود این مسئله نیز هنوز پا در هواست.
مطالعۀ بلورها، که به صورت انفرادی و یا گروهی در دانه‌ای برف فرود می‌آیند، خیلی مشکل است.مثلا، برای این کار باید میکروسکوپهای الکترونی در خلا کار کنند، اما یک بلور برف را که در خلا قرار بدهید فورا ناپدید می‌شود. دمایی را که هم در آن بلورهای برف احساس آسایش کنند دانشمندان نمی‌توانند تحمل کنند. نایت در این باره می‌گوید: «تا حدودی دست و بال ما بسته است. به دلیل این مشکلات، تقریبا هیچکس روی این مشکلات کار نمی‌کند.»

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.