واژه‌ی بنیان در قرآن

«بنیان» برگرفته از كلمه «بنی» به معنای بنا و ساختمان است و به اعتقاد ابن فارس معنای اصلی آن ساختن شیء با ضمیمه كردن بعضی از اجزای آن با بعضی دیگر است.
شنبه، 26 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی بنیان در قرآن
 واژه‌ی بنیان در قرآن

نویسنده: عباس كوثری

 
«بنیان» برگرفته از كلمه «بنی» به معنای بنا و ساختمان است و به اعتقاد ابن فارس معنای اصلی آن ساختن شیء با ضمیمه كردن بعضی از اجزای آن با بعضی دیگر است. (1) راغب می‌نویسد: بنیان مفرد است نه جمع؛ به دلیل این دو كلام الهی كه فرموده است: «لاَ یَزَالُ بُنْیَانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ ...» (2) و «قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْیَاناً...» (3). البته به نظر برخی بنیان جمع بنیانه است (4)؛ ولی مفرد بودن كلمه «الذی» بعد از «بنیانهم» و نیز معنای «بنیاناً» در آیه دوم (محل افكنده شدن ابراهیم (علیه السلام)) بیانگر این است كه «بنیان» مفرد است نه جمع.
ابوعلی فارسی بنیان را مصدر و به معنای اسم مفعول یعنی بنای ساخته شده می‌داند، مثل ضرب به معنای مضروب و خلق به معنای مخلوق، (5) چنان كه به معنای دیوار نیز آمده است. (6) در فرق آن با «خلق» گفته‌اند «خلق» ایجاد كردن است و «بنا» ایجاد هیئت تركیبی شیء بعد از وجود مواد است. (7)

كاربردهای بنیان در قرآن

1. ساختمان مسجد ضرار

قرآن كریم درباره مسجد ضرار می‌فرماید: «لاَ یَزَالُ بُنْیَانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ‌» (8): این بنایی كه آنان ساختند، همواره به صورت یك وسیله شك و تردید در دل‌هایشان باقی می‌ماند، مگر اینكه دل‌هایشان پاره پاره شود. مقصود از این بنیان مسجد ضرار است، ‌به قرینه آیه 107 كه فرموده است: «وَ الذَّینَ اِتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً...». زمخشری می‌نویسد: تخریب مسجد سبب خشم آنان شد و بر آنان گران آمد و همین موجب شد همواره شك و نفاق آنان افزون گردد. (9)

2. محل افكندن ابراهیم (علیه السلام) در آتش

خداوند متعال می‌فرماید: «قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْیَاناً فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ‌ * فَأَرَادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ‌» (10). مشهور مفسران معتقدند مقصود از بنیان، چهاردیواری بزرگی است كه مشركان آن را پر از هیزم كردند تا ابراهیم (علیه السلام) را در آن بیندازند و بسوزانند. آلوسی آن را به معنای دیوار می‌داند (11) و طبرسی به نقل از ابن عباس می‌نویسد: دیواری را از سنگ ساختند كه طول آن سی و عرض آن بیست ذراع بود. (12)
پیش از این از جهت لغوی بیان شد كه جوهری یكی از معانی بنیان را دیوار می‌داند و طبری و شیخ طوسی از آن به بنایی همانند تنور یاد كرده‌اند (13)؛ البته این احتمال كه مقصود از «ابنوا» ساختن منجنیق باشد نیز ذكر شده است؛ اما در مقایسه با نظریه اول از شهرت كمتری برخوردار است. (14)

3. كنایه از مبانی دینی و اعتقادی اشخاص

خداوند متعال می‌فرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ ...»‌(15). مؤلف كشاف می‌نویسد: معنای آیه این است كه آیا فردی كه بنیان دین خود را بر پایه‌ای قوی و محكم كه همان حق و تقوا و خوشنودی خداست، بنا نهاده است، بهتر است یا آن فرد كه دین خود را بر پایه باطل و نفاق بنا نهاده است كه ضعیف‌ترین و سست‌ترین و كم دوام‌ترین پایه‌هاست. (16) علامه طباطبایی نیز می نویسد: از ظاهر سیاق برمی‌آید كه جمله «أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى...» و جمله «أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ...» هر یك مثلی است كه یكی اساس زندگی مؤمنان و دیگری پایه زندگی منافقان را مجسم می‌سازد و آن اساس و پایه همان دین و روشی است كه دنبال می‌كنند. دین مؤمن تقوا و پرهیز از خدا و طلب خشنودی اوست و دین منافق مبتنی بر شك و تزلزل است و به همین دلیل است كه در آیه بعد می‌فرماید: «بنایی كه منافقان بنا نهاده‌اند، شك و تزلزل است كه در دل‌هایشان استقرار یافته و از بین نمی‌رود، مگر آنكه دل‌هایشان متلاشی شود.» (17)

پی‌نوشت‌ها:

1. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج1، ص213.
2. توبه: 110.
3. صافات: 97.
4. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص147.
5. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج5و6، ص109.
6. اسماعیل جوهری، الصحاح، ج6، ص228.
7. محمدحسن مصطفوی، التحقیق، ج1، ص326.
8. توبه: 110.
9. محمود زمخشری، الكشاف، ج2، ص313.
10. صافات: 97-98.
11. محمود آلوسی، روح المعانی، ج13، ص185.
12. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج7و8، ص704.
13. محمد بن جریر طبری؛ جامع البیان، ج12، ص89. محمد بن حسن طوسی، التبیان، ج8، ص514.
14. محمود آلوسی، روح المعانی، ج13، ص185.
15. توبه: 109.
16. محمود زمخشری، الكشاف، ج2، ص312.
17. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج9، ص391.

منبع مقاله :
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس