بررسی بازار اجزای الکترونیک در اروپا (1)

مسائل پیش روی صنعت الکترونیک، می تواند در گزارش سالانه ای که بوسیله ی مدیر ارشد اجرایی Epcos در سال 2005 ارائه شده است، مشاهده شود. او نشان داد که قیمت مربوط به اجزای الکترونیکی به طور قابل
پنجشنبه، 14 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بررسی بازار اجزای الکترونیک در اروپا (1)
بررسی بازار اجزای الکترونیک در اروپا (1)

مترجم: حبیب الله علیخانی
منبع:راسخون
 

مقدمه

مسائل پیش روی صنعت الکترونیک، می تواند در گزارش سالانه ای که بوسیله ی مدیر ارشد اجرایی Epcos در سال 2005 ارائه شده است، مشاهده شود. او نشان داد که قیمت مربوط به اجزای الکترونیکی به طور قابل توجهی در طی 4 سال منتهی به 2005، کاهش یافته است. در واقع میزان این افت قیمت در سال 2005 نسبت به سال 2002، 200 میلیون یورو بوده است. مشکلات مربوط به تولیدکننده های قطعات، با افزایش قیمت نفت تشدید شد. این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت پلیمرها شد. این مسئله در بررسی های اخیر که بوسیله ی فدراسیون پلاستیک انگلیس (BPF) انجام شده است، اشاره شده است. این گزارش گه در دهم فوریه ی 2006 منتشر شده است، نشان می دهد که افزایش قیمت نفت موجب افزایش 58 % قیمت گاز و افزایش 56 % قیمت الکتریسیته می شود. علاوه بر این، تولیدکننده های پلیمر به دلیل افزایش قیمت نفت، با افزایش قیمت ها، مواجه شدند. اعضای BPF قادر به افزایش هزینه های مشتری های خود نیز نبودند و نمی توانستند قیمت های فروش را افزایش دهند. در نتیجه، این به نظر می رسد که تولید کننده های اجزا در وضعیتی گیر کردند که در آن، هزینه های مواد اولیه تحت فشارهای خارجی افزایش می یابد در حالی که قیمت فروش آنها نیز به دلیل فشار رقبا، کاهش می یابد. این وضعیت، یک وضعیت غیر قابل تحمل می باشد.
به هر حال، برخی بخش های این بازار در سال 2005 به خوبی کار می کردند. در واقع این سال، سال خوبی برای پروژه های زیرساختی بزرگ بوده است زیرا آنها درگیر سرمایه گذاری بر روی ابزارهایی بودند که بخش های الکترونیکی قابل توجهی داشتند. سایر بخش های در حال رشد، عبارتند از الکترونیک پزشکی و بخش های ایمنی که در آنها تقاضا به منظور کنترل تروریسم، افزایش یافته است. پروپزال اخیر در زمینه ی نصب سیستم های تشخیصی در ایستگاه های راه آهن انگلیس نیز مثالی از این موارد می باشد. مقدار وسایل الکترونیکی مورد نیاز برای این بخش، قابل توجه بوده است. با وجود این، در بسیاری از بخش ها، تولید و مونتاژ در انگلیس اقتصادی به نظر نمی رسید و از این رو، شرکت ها، کارخانه های خود را به کشورهای دیگری انتقال دادند که در آن جا، هزینه های کارگری پایین تر بود.
تجزیه و تحلیل بازار
انجمن تولیدکننده های اجزای الکترونیک در اروپا (EECA) ادعا کرده است که بیش از 95 % از تولید اجزای الکترونیک در بیش از هزار شرکت انجام شده است. این سازمان از 4 بخش صنعتی تشکیل شده است که کشورهای مختلفی را در خود جای می دهد. این بخش ها، عبارتند از:
• انجمن صنعت نیمه رسانای اروپا (ESIA)
• انجمن صنعت صفحات نمایش اروپا (EDIA)
• انجمن صنعت بسته بندی و مسائل مربوطه در اروپا (EPIA)
• انجمن صنعت قطعات پسیو اروپا (EPCIA)
در سال 2004، EECA گزارش داد که بازار اجزای الکترونیکی اروپا، ژاپن و آمریکا، هر کدام 19 % از سهم کل بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند. به هر حال، ناحیه ی آسیا- اقیانوسیه که از کشورهایی مانند چین، مالزی، استرالیا، سنگاپور، کره ی جنوبی و تایلند تشکیل شده است، تنها 43 % از سهم بازار را دارد. این پیش بینی شده است که سهم جهانی ناحیه ی آسیا- اقیانوسیه هر ساله 3 % رشد داشته باشد.
بازار اتحادیه ی اروپا در زمینه ی اجزای الکترونیکی ، با توجه به گزارش EECA، نیز به دست سه کشور، می باشد. این سه کشور، در حدود 61 % از بازار کل را در سال 2004 به خود اختصاص داده اند. این سه کشور، آلمان، انگلیس و فرانسه هستند. در سال 2004، فروش اجزای پسیو در حدود 3.78 میلیارد یورو بوده است که این میزان تقریباً 8 % از کل فروش اجزای الکترونیک در اروپاست. در این زمینه، بخش نیمه رساناها، با فروشی برابر با 31.7 میلیارد یورو، سهمی در حدود 66.5 % را به خود اختصاص داده است.
بزرگترین بازار برای اجزای الکترونیک در سال 2004 در اروپا، بخش کامپیوتر است که اندازه ی بازاری در حدود 13.51 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده است. این میزان 29 % از کل سهم بازار می باشد. ارتباطات، مخصوصاً ارتباطات تلفن های سیار نیز دومین بخش عمده می باشد و میزان فروش سالانه ی آن، در حدود 9.15 میلیارد یورو بوده است که این میزان سهمی در حدود 19 % را به خود اختصاص داده است. گروه های خانگی و صنعتی با 6.5 میلیارد یورو و 6.2 میلیارد یورو، به ترتیب، 14 و 13 % از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند.
مشتری اجزای الکترونیکی می توانند به چهار گروه اصلی، طبقه بند شوند: توزیع کننده های کاتالوگی، تولید کنندگان تجهیزات قراردادی (CEM)، تولید کنندگان اصلی ادوات (OEM) و توزیع کننده های خارج کشور.
در مورد وسایل الکترونیکی خانگی، بازار آمریکا که در آن بیش از 135 میلیارد دلار وسیله به فروش رسیده است، ممکن است به عنوان یک بازار پیشگام محسوب شود. متوسط میزان مصرف وسایل الکترونیک برای آمریکایی ها، 25 وسیله می باشد که این وسایل، شامل دوربین های دیجیتال، گوشی تلفن همراه، تلویزیون های دیجیتال و ... می باشد. فروش تلویزیون های دیجیتال در آمریکا، در سال 2005، به میزان 60 % افزایش یافته است و به میزان 17 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2006، انجمن وسایل الکترونیک خانگی آمریکا (CEA) یک افزایش در درآمد دیجیتالی در تلویزیون های دیجیتال را پیش بینی نمود. برای مثال، در انگلیس، فروش تلویزیون های دیجیتال در سال 2005، در حدود 4.5 میلیون بوده است.

ارتباطات موبایلی

یکی از تجارت های مشتق شده از این بازار، ارتباطات موبایلی است. علارغم اشباع شدن این بازار در بخش هایی از اروپا، تعداد استفاده کننده ها از گوشی های تلفن همراه، قبل از سال 2005، از مرز دو میلیارد گذشته است. در این سال، رشد فروش تخمین زده شده، برابر با 21 % بوده است. این مقدار بیان کننده ی یک رشد اقتصادی مناسب در این سال است. این پیش بینی وجود دارد که تعداد گوشی های موبایل در سال 2008، به سه میلیون می رسد. از سال 1992 تاکنون، وزن موبایل از 500 گرم به 100 گرم کاهش پیدا کرده است.
در تولید گوشی های موبایل، از ABS و PC استفاده می شود زیرا این پلیمرها هم دوام و هم کیفیت خوبی دارند. شفافیت مورد نیاز برای صفحات نمایش موجب می شود تا در تولید آنها از PC و PMMA استفاده شود. تولیدکننده های اتصالات نیز می توانند از PBT و PA استفاده کنند. به دلایل ایمنی، در تولید آنتن ها، از الاستومرها، استفاده می شود. مواد مورد استفاده در تولید PCB ها، عمدتاً از جنس اپوکسی است زیرا این مواد مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند و در طراحی نیز، انعطاف پذیرند. در تولید این اجزا به خودی خود ممکن است از PA، PBT و PES استفاده شود. کارایی این پلیمرها، ایجاد خاصیت مقاومت حرارتی و عایق کاری است.
سرعت تغییر آنچنان زیاد است که تکنولوژی های جدید که از دانشگاه ها، نشئت می گیرند، سریعاٌ و در طی چند سال، تجاری سازی می شوند. برای مثال، تلفن های همراه، هم اکنون می توانند از پلیمرهای کامپوزیتی خود ترمیم شونده، تولید شوند. قابلیت خود ترمیم به واسطه ی استفاده از رزین های پیوند دهنده ی میکرو کپسوله و مواد کاتالیست شیمیایی خاص در داخل پلیمر، ایجاد می شود. فرایند ترمیم در صورتی فعال می شود که ترکی در قطعه ایجاد شود و این کپسول ها، پاره شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این محصولات با باز شدن این بسته ها، حدود 75 % تافنس خود را باز می یابد.
در حدود نیمی از استفاده کننده ها از گوشی های موبایل در کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه، زندگی می کنند. بنابراینف تولیدکننده ها، رویه های فروش آینده خود را در این کشورها، برنامه ریزی می کنند. قیمت متوسط گوشی به طور پیوسته بوسیله ی نوکیا کاهش یافت. این شرکت سهم جهانی حدود 33 % را دارا می باشد که متوسط قیمت هر واحد گوشی فروخته شده بوسیله ی این شرکت در دوره ی زمانی فروش سال 2005، برابر 99 یورو بوده است. بازارهای رو به رشد هند و چین، نیروی محرکه ای است که موجب کاهش قیمت گوشی های تلفن همراه شده است.
خریداران بالقوه ویژگی های طراحی مختلفی مد نظر دارند که این ویژگی ها بوسیله ی برخی از تولیدکننده ها، مهیا می شود. فاکتورهایی که می تواند استفاده کننده را تشویق به ارتقای گوشی تلفن همراه کنونی خود بکند شامل رزولیشن بالاتر صفحه ی نمایش می باشد که در واقع موجب افزایش جاذبه های دیداری می شود. ویژگی دیگر، رزولیشن دوربین می باشد که به کاربر اجازه ی گرفتن عکس های با کیفیت را می دهد. بهبودهای دیگر شامل ایجاد خاصیت زوم اپتیکی و دیجیتال و حتی ایجاد خاصیت فلش زدن دوربین می باشد. خاصیت Tri-Band موجب می شود تا امکان ارتباط بین اروپا و آمریکا مقدور شود. برخی از شبکه ها، ویژگی Quad Band را نیز مهیا می کنند که امکان اتصال بلوتوس را فراهم می آورد. برخی واحدها، همچنین امکان استفاده از ویژگی های ضبط فیلم و اجرای فایل های ام پی تری را نیز فراهم می آورند. تعداد این ویژگی های اضافه شده بوسیله ی اسناد صنعتی مورد تأیید قرار گرفته است و این گفته شده است که حدود 40 % از تلفن های همراه در سال 2005، دارای دوربین بوده اند و حدود 20 % مجز به امکانات ام پی تری بوده اند. تلفن های همراه چند بانده و چند حالته به استفاده کننده امکان استفاده ی بهتر از باندهای فرکانسی را می دهند و استانداردهای مربوطه نیز تدوین و گسترش یافته است.
سیستم تری جی (3G) انتقال دیتای سریع را فراهم می آورند و به طور روز افزون، بر روی نسل های مختلف تلفن همراه، استفاده می شوند. ویژگی های موجود در سیستم تری جی، شامل قابلیت دانلود موسیقی، ویدئو، دستیابی به اطلاعات حمل و نقل و پیش بینی وضعیت آب و هوا، دانلود بازی های ویدئویی و سایر اطلاعات، می باشد.
حتی تلفن هایی وجود دارد که از نسل های 4 جی و امکان انتخاب محدود برنامه های تلویزیونی را نیز دارا می باشند. علاوه بر این، برخی از مدل های تلفن همراه، قابلیت داشتن منشی تلفنی را نیز دارند. برخی از سیستم ها، اجازه ی ارسال و دریافت ایمیل و فکس را فراهم می آورند و شما می توانید به سهولت در اینترنت، جستجو کنید. یک سیستم مکان یابی به نام GPRS نیز موجب می شود تا استفاده کننده، بتواند مکان جغرافیایی خود را تشخیص دهد. این مسئله در زمان نیاز به امداد و نجات و جستجو، مهم می باشد. همین طور که تعداد ویژگی ها و امکانات گوشی ها، افزایش می یابد، ابعاد گوشی ها نیز کاهش می یابد.
اپراتورهای تلفن همراه پیشگام در کشوری مانند انگلیس، عبارتند از: BT Mobile، OneTel، Orange، Tesco، ThreePay، T-Mobile، Virgin Mobile و Vodafone.
رقابت شدید در بازار گوشی های تلفن همراه منجر به تحقیقات اساسی بوسیله ی برخی از رقبا شده است تا بدین صورت بتوانند در این بازار رقابتی، دوام داشته باشند. برای مثال، شرکت Matsushita Electric تمام و یا بخشی از 4 شرکت بزرگ تولید گوشی های تلفن همراه پاناسونیک را در فیلیپین، آمریکا، انگلیس و جمهوری چک را بست و حدود 1400 کارمند خود را اخراج کرد. این گروه، به تدریج تمرکز خود را بر روی سیستم جهانی 2.5 G برای ارتباطات همراه (GSM) قرار داد که این سیستم نیز بوسیله ی سیستم 3G منسوخ شد. یکی از نمایندگان یکی از این شرکت ها در توکیو می گفت که سهم پاناسونیک از این بازار در سال 2005 به 2.3 % کاهش یافته است.
یکی از مسائل دیگری که در زمینه ی ارتباطات مبایلی ایجاد شده است، استفاده ی روز افزون از ارتباطات صوتی از طریق پروتکل اینترنتی (VoIP) می باشد. این ویژگی، به استفاده کنندگان از اینترنت، امکان ایجاد ارتباط های اینترنتی ارزان قیمت را می دهد. این کار از طریق ارتباط های اینترنتی با پهنای باند گسترده انجام می شود نه با استفاده از شبکه های تلفن همراه سنتی.
در اروپا، پروژه ای به نام Olla که یک مشارکت بین شرکت های فیلیپس و زیمنس با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اروپایی است، میزان 20 میلیون یورو بر روی تحقیقات پایه ای بر روی توسعه ی منابع نوری پلاستیکی مسطح، سرمایه گذاری کرده است. این تحقیقات پایه ای در ارتباط با دیودهای نوری آلی و پلیمرهای آلی است که در زمان اعمال ولتاژ، از خود نور ساتع می کنند. کاربردهای بالقوه ی این تکنولوژی در IT و روشنایی است.
استفاده از مطالب این مقاله، با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد. منبع مقاله :
Polymer in electronic/ Keith Cousins
 
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | خیلی نگران تربیت بچه‌هام هستم / استاد مومنی
music_note
حکمت | خیلی نگران تربیت بچه‌هام هستم / استاد مومنی
حکمت | زیان‌کارترین انسان ها چه کسانی هستند  / استاد توکلی
music_note
حکمت | زیان‌کارترین انسان ها چه کسانی هستند / استاد توکلی
محل عجیب اختفای مهاجران غیرقانونی برای ورود به ترکیه!
play_arrow
محل عجیب اختفای مهاجران غیرقانونی برای ورود به ترکیه!
حضور مستربین در کلیپ جالب باشگاه اسپارتاپراگ پس از صعود به لیگ قهرمانان اروپا
play_arrow
حضور مستربین در کلیپ جالب باشگاه اسپارتاپراگ پس از صعود به لیگ قهرمانان اروپا
ویدیویی تاثیرگذار از یک نصحت درست!
play_arrow
ویدیویی تاثیرگذار از یک نصحت درست!
زنده شدن ماهی منجمد پس از بیرون آوردن از یخ
play_arrow
زنده شدن ماهی منجمد پس از بیرون آوردن از یخ
افشاگری جدید مارک زاکربرگ
play_arrow
افشاگری جدید مارک زاکربرگ
مصاحبه خنده‌دار ایرج نوذری در صندلی داغ با پسرش منوچهر نوذری
play_arrow
مصاحبه خنده‌دار ایرج نوذری در صندلی داغ با پسرش منوچهر نوذری
اشک‌های خواهرانه پای تشک کشتی
play_arrow
اشک‌های خواهرانه پای تشک کشتی
ادامه جست‌وجوها برای پیدا کردن کوهنورد مفقود شده در دماوند
play_arrow
ادامه جست‌وجوها برای پیدا کردن کوهنورد مفقود شده در دماوند
بازداشت مزاحمین نوامیس در جوپار کرمان
play_arrow
بازداشت مزاحمین نوامیس در جوپار کرمان
مرگ فوتبالیست اروگوئه‌ای بعد از بیهوشی در حین بازی
play_arrow
مرگ فوتبالیست اروگوئه‌ای بعد از بیهوشی در حین بازی
توصیه‌های اخلاقی رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم
play_arrow
توصیه‌های اخلاقی رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم
رئیس عدلیه: برای پیشرفت و رفع مشکلات در کنار دولت هستیم
play_arrow
رئیس عدلیه: برای پیشرفت و رفع مشکلات در کنار دولت هستیم
کمبود عناصر غذایی در گیاهان، دلائل و راه حل‌ها
کمبود عناصر غذایی در گیاهان، دلائل و راه حل‌ها