پرستار هاردديسك‌؛ Diskeeper

كامپيوترها شبيه اتومبيل‌ها هستند؛ اگر از آن‌ها به خوبي مراقبت نشود، به مرور كارايي و توانايي‌شان را از دست مي‌دهند. يكي از متهمان رديف اول در پرونده افت كارايي سيستم، چند پارگي اطلاعات ذخيره شده روي هاردديسك است. كامپيوترها شبيه اتومبيل‌ها هستند؛ اگر از آن‌ها به خوبي مراقبت نشود، به مرور كارايي و توانايي‌شان را از دست مي‌دهند. يكي از متهمان رديف اول در پرونده افت
يکشنبه، 25 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرستار هاردديسك‌؛ Diskeeper
پرستار هاردديسك‌؛ Diskeeper
پرستار هاردديسك‌؛ Diskeeper

نويسنده:کاوه مهدي‌زاده

كامپيوترها شبيه اتومبيل‌ها هستند؛ اگر از آن‌ها به خوبي مراقبت نشود، به مرور كارايي و توانايي‌شان را از دست مي‌دهند. يكي از متهمان رديف اول در پرونده افت كارايي سيستم، چند پارگي اطلاعات ذخيره شده روي هاردديسك است.
كامپيوترها شبيه اتومبيل‌ها هستند؛ اگر از آن‌ها به خوبي مراقبت نشود، به مرور كارايي و توانايي‌شان را از دست مي‌دهند. يكي از متهمان رديف اول در پرونده افت كارايي سيستم، چند پارگي اطلاعات ذخيره شده روي هاردديسك است.
اگر يك درايو نتواند فايلي را به صورت كامل در يك فضاي پيوسته بگنجاند، به ناچار بخشي از آن را در مكان متفاوتي ذخيره مي‌كند. به اين ترتيب دسترسي به اين فايل در آينده مستلزم جابه‌جايي فيزيكي هد درايو ميان موقعيت‌هاي مكاني مختلفي است كه هر تكه از فايل را در خود جاي داده‌اند.
نتيجه كاملاً مشخص است: كندي سيستم و افت كارايي. هر چند ويندوز يك ابزار داخلي را براي رفع اين مشكل (چندپارگي اطلاعات) پيش بيني كرده است، اما Diskeeper در قياس با ابزار رايگان و پيش‌فرض ويندوز لااقل يك مزيت ممتاز و قابل توجه دارد:
Diskeeper بدون ايجاد كوچك‌ترين مزاحمتي براي فعاليت‌هاي همزمان، عمليات خود را به صورت خودكار و در پس‌زمينه انجام مي‌دهد. به عبارت ديگر Diskeeper در استفاده از منابع سيستم همواره اولويت را به شما مي‌دهد.
اگر چه Diskeeper در پس‌زمينه سيستم در حال فعاليت و جنب وجوش است، اما با اطمينان اعلام مي‌كند كه سرعت سيستم به دليل فعاليت او كاهش نخواهد يافت (اگر شك داريد امتحان كنيد!). اين امكان به واسطه فناوري Invisi Tasking ميسر شده است كه نخستين بار در Diskeeper2007 معرفي و عرضه گرديد.
اگر سيستم بي‌كار و در حال استراحت باشد، Diskeeper درصد بالايي از منابع آزاد را در اختيار مي‌گيرد. اما به محض اجراي يك نرم‌افزار يا پخش موسيقي از طرف كاربر، Diskeeper منابع سيستم را به نفع كاربر آزاد مي كند تا زماني كه مجدداً بتواند آن‌ها را در زمان فراغتشان در اختيار بگيرد. اين نرم‌افزار قابليت‌هاي ديگري را نيز در چنته دارد.
به عنوان مثال Intelligent File Access Acceleration Sequencing Technology) I-FAAST) با كنترل دائمي و مستمر، فايل‌هايي كه بيشترين درخواست را داشته‌اند را تعيين مي‌كند و با مرتب كردن آن‌ها روي درايو، امكان دسترسي سريع‌تر به آن‌ها را فراهم مي‌كند.
Diskeeper2008 همچنين موتور يكپارچه‌سازي جديدي را معرفي مي‌كند كه قادر است يكپارچه سازي فايل‌ها روي درايوهاي با فضاي آزاد را يك يا دو درصد بهتر از گذشته انجام دهد. اين در حالي است كه بسياري از نرم‌افزارهاي يكپارچه‌سازي هاردديسك تنها در صورت داشتن فضاي كافي براي جابجايي فايل‌هاي بزرگ قادر به فعاليت هستند.
نتيجه‌گيري‌
اگر سرعت سيستم براي شما اهميت ويژه‌اي ندارد، مي‌توانيد به ابزار يكپارچه‌سازي ويندوز و استفاده هفتگي از آن براي حفظ سطح كارايي سيستم بسنده كنيد. اما در صورتي كه احساس مي‌كنيد حفظ زمان پاسخ‌دهي كامپيوتر شما به مراقبت دائمي و هميشگي نيازمند است و همچنين اگر هنگام عمليات يكپارچه‌سازي نيازمند استفاده از سيستم هستيد، از انتخاب Diskeeper2008 پشيمان نخواهيد شد.
مزايا
يكپارچه‌سازي خودكار درايوها در پس‌زمينه، قابليت كار با درايوهاي با فضاي آزاد ناچيز، امكان تنظيم نرم‌افزار براي غيرفعال شدن خودكار قابليت يكپارچه‌سازي خودكار هنگام تغذيه سيستم از باتري (مناسب براي لپ‌تاپ)، استفاده مناسب و به‌جا از توان پردازنده‌



منبع:نشريه عصر شبکه - اول و پانزدهم بهمن ۱۳۸۶ شماره 63
www.dvb5.net
الف




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط