اطلاع از علل پایین بودن سطوح انرژی و راه‌های افزایش آن

در صورتی که به هنگام صبح، با وجود استراحت کافی هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، آنگاه حقیقتاً لازم است که دلیل پشت این سطوح پایین انرژی را بیابید. این مقاله علل خستگی بیش از حد را توضیح می‌دهد. آن را
پنجشنبه، 4 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اطلاع از علل پایین بودن سطوح انرژی و راه‌های افزایش آن
اطلاع از علل پایین بودن سطوح انرژی و راه‌های افزایش آن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در صورتی که به هنگام صبح، با وجود استراحت کافی هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، آنگاه حقیقتاً لازم است که دلیل پشت این سطوح پایین انرژی را بیابید. این مقاله علل خستگی بیش از حد را توضیح می‌دهد. آن را خوانده تا از چگونگی افزایش طبیعی انرژی خود اطلاع یابید.
کودکان، نوجوانان، و بزرگسالان، همگی آنقدر مشغول کارهای روزانه خود بوده که به سختی وقت آزاد جهت انجام ورزش در فضای باز، سرگرمی و یا بازی‌های ورزشی را پیدا می‌کنند. زندگی در قید زمان خستگی زیادی را در پایان روز برای شما به ارمغان می‌آورد. چنانچه بدون داشتن فعالیت بدنی شدید و یا علی‌رغم استراحت کافی تمام مدت احساس خستگی می‌کنید، آنگاه حقیقتاً جای نگرانی دارد. زندگی مدرن آنقدر سریع و پر جنب و جوش است که وقتی برای فکر کردن به سلامتی خود باقی نمی‌ماند. اطلاع از عواملی که ممکن است بر سطوح انرژی شما اثر بد گذارند، می‌تواند به بهبود سبک زندگی و در پیش گرفتن یک زندگی فعال و سالم کمک نماید.
علل پایین بودن انرژی
• استرس یکی از علل عمده کاهش سطح انرژی در مردان، زنان و کودکان است. کشمکشهای میان والدین و افزایش رقابت در تمام زمینه‌ها می‌توانند موجب بروز استرس شوند. جوانان، کودکان و افراد مسن همگی قربانیان استرس بیش از حد هستند. استرس مسئول بروز عارضه‌ای تحت عنوان «خستگی آدرنال» بوده که می‌تواند انرژی شما را تخلیه ساخته و احساس خستگی را در شما بوجود آورد.
• می‌توان از کمبود ویتامین و عدم انجام فعالیت بدنی به عنوان دلایل مهم سطوح انرژی تحلیل رفته یاد کرد. کودکان وقت خود را به نشستن در مقابل تلویزیون و خوردن چیپس و نوشیدن نوشابه به هدر می‌دهند. به جای این کار، بایستی آنها را ترغیب به انجام ورزشهای خارج از خانه نمایید چرا که به بهبود جریان خون و سرعت سوخت و ساز کمک می‌کند. کودکان متأثر از تبلیغات تلویزیونی عاشق خوردن چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، برگر و پیتزا می‌باشند. تمام این کارها وضعیت را بدتر می‌سازد.
• بیماریهای زیادی همچون مشکلات تیروئید، مشکلات کیسه صفرا، بیماری‌های کبدی، آلرژی‌ها، کم شدن آب بدن، دیابت و آرتروز می‌توانند موجب کاهش سطوح انرژی شوند. در زنان احتمال بیشتری وجود دارد که به مشکلات کیسه صفرا و تیروئید مبتلا شوند. بیماریهای خطرناکی مانند کم خونی، سرطان، بیماریهای قلبی می‌توانند انرژی و استقامت شما را پایین آورند. استفاده بیش از حد از برخی داروها به عنوان مثال داروهای دیوریتیک و آنتی هیستامین نیز می‌تواند انرژی شما را تحت تأثیر قرار دهد. خانمها ممکن است در طول دوران بارداری و پس از زایمان دچار سطوح پایین انرژی شوند.
• پیروی از یک رژیم غذایی اشتباه می‌تواند به کاهش انرژی و اشتیاق منجر شود. سوء هاضمه، سوزش سر دل، یبوست و سایر اختلالات مرتبط با معده از جمله مشکلات شایعی به شمار می‌روند به این دلیل که اکثریت افراد فست فوت، غذاهای ناسالم، غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرشار از نمک (سدیم) را وارد رژیم غذایی روزانه خود کرده‌اند.
• از آنجا که بجای مواد مغذی، مواد سمی در بدن تجمع می‌یابند، شما تمام مدت و حتی پس از خوردن و یا استراحت کردن احساس خستگی می‌کنید.
• بعضی مردان و زنان از احساس خستگی به هنگام صبح شکایت دارند. اختلالات خواب و یا بی‌خوابی می‌تواند سطوح انرژی شما را تحلیل برده و شما را کاملاً کم توان و خالی از انرژی سازد. اما چنانچه از خستگی به هنگام صبح و پس از 8 تا 9 ساعت خواب راحت و عمیق شکایت دارید، آنگاه لازم است سطوح تیروئید، سطوح قند خون، سطوح فشار خون و مانند آن را مورد بررسی قرار دهید.
• صرفه نظر کردن از خوردن صبحانه، خوردن میان وعده و اسنک به هنگام داشتن کار زیاد بجای یک نهار مناسب، شام آخر شب، تغییرات غذایی ایجاد شده به هنگام مسافرت، خوردن غذاهای پرچرب، سوء مصرف مواد و کشیدن سیگار برخی از علل معمول خستگی زیاد به حساب می‌آیند. گاهی اوقات شرایط غیر قابل اجتناب، زنان و مردان شاغل را مجبور به پیروی از یک شیوه‌ی زندگی ناسالم ساخته که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در سلامت می‌شود.
• استرس بیش از حد منجر به عدم تعادل هورمونی شده که علت مهم انرژی پایین خصوصاً در زنان است. مراحل مختلف زندگی همچون بلوغ، قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی ممکن است به عدم تعادل هورمونی منجر شود.
راه‌های ساده افزایش سطوح انرژی
• به منظور در پیش گرفتن یک زندگی فعال، لازم است که از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که بدن‌تان مواد مغذی ضروری مانند کربوهیدراتها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3، فیبر خوراکی و غیره را در مقادیر مناسب و به طور منظم از طریق رژیم غذایی دریافت نماید. بایستی غلات کامل و مواد غذایی سرشار از منیزیم، روی، سلنیوم، کلسیوم و غیره را وارد رژیم غذایی خود کنید.
• همانطور که در بالا اشاره شد، بدن شما ممکن است ندانسته انباشته از مواد سمی شود. این امر می‌تواند انرژی شما را تضعیف سازد. لازم است که در خانه به صورت طبیعی بدن خود را سم زدایی نمایید. نوشیدن مقدار زیادی آب و یا روزه آب به دفع مواد سمی تجمع یافته کمک می‌کند. شما نیاز داشته حداقل 7 تا 8 لیوان آب نوشیده و مصرف مایعات خود (لیموناد، آب میوه، سوپهای رقیق، شیر بدون چربی، چای‌ گیاهی و غیره) را نیز افزایش دهید.
• لازم است که از مصرف نوشابه، الکل، مواد مخدر، قند و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین زیادی هستند، خودداری کنید.
• بایستی سیگار را ترک کنید. چنانچه از یک شیوه‌ی زندگی بی تحرک پیروی می‌کنید، آنگاه لازم است که به طور منظم به ورزش بپردازید. از بیدار ماندن تا دیر وقت شب خودداری کرده و زود هنگام بخوابید. از خوردن غذای سنگین در شب خودداری کرده، هرگز صبحانه و یا وعده‌های غذایی خود را از قلم نیاندازید. میوه و سبزیجات تازه‌ی زیادی را وارد رژیم غذایی خود سازید. این کار سلامت گوارش و همچنین سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد. برخی مواد غذایی همچون موز و خرما به عنوان افزایش دهنده‌های طبیعی انرژی در نظر گرفته می‌شوند.
• ورزشهای ساده‌ای مانند پیاده روی و شنا (حداقل به مدت 10 دقیقه، می‌توانید به تدریج زمان آن را افزایش دهید) می‌توانند شما را سرشار از انرژی سازند. افزایش فعالیت بدنی عضلات را تقویت می‌سازد. احساس قدرت به شما دست داده و با اشتیاق به ورزش بیشتری خواهید پرداخت.
• به منظور پیشگیری از افسردگی، بایستی خود را مشغول فعالیتهای مفید نمایید. فراهم ساختن استراحت کافی جهت عملکرد مناسب مغز به طور یکسان اهمیت دارد.
افرادی که از سطوح انرژی پایینی برخوردارند ممکن است علائمی مانند افزایش زود خشمی، احساس خستگی تمام مدت، خستگی چشم، اضطراب، ضعف در دستها و پاها، نوسان در سطوح قند خون و از این دست را از خود نشان دهند. اما ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی می‌تواند انرژی آنها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. سطوح انرژی تحلیل رفته فراتر از آن به افسردگی منجر شده و ممکن است این وضعیت را بدتر سازد. به منظور اجتناب از آن، بایستی کمی وقت آزاد برای خود کنار گذاشته و از کارهای روزمره خانه کمی فاصله گرفته و به خود استراحت دهید. این کار موجب فرونشاندن استرس شده و به شما کمک کرده شادی و نیروی تازه را در خود کشف کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.