حقایق تغذیه‌ای پرتقال نافی

همه ما می‌دانیم که پرتقال میوه‌ای مغذی است که انواع مختلفی دارد. این مقاله اطلاعات مختصری در خصوص مواد مغذی موجود در پرتقال ناول یا نافی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
شنبه، 6 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایق تغذیه‌ای پرتقال نافی
حقایق تغذیه‌ای پرتقال نافی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

همه ما می‌دانیم که پرتقال میوه‌ای مغذی است که انواع مختلفی دارد. این مقاله اطلاعات مختصری در خصوص مواد مغذی موجود در پرتقال ناول یا نافی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
پرتقال در میان محبوب‌ترین میوه‌های خانواده مرکبات قرار دارد که از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. بیش از 600 گونه پرتقال وجود دارد که در سرتاسر دنیا کشت می‌شود. پرتقال نافی، پرتقال خونی، پرتقال والنسیا و پرتقال هاملین (Hamlin) در زمره‌ی محبوب‌ترین پرتقالها می‌باشند.
پرتقال نافی چه نوع پرتقالی است
این نوع پرتقال یکی از کمیاب‌ترین انواع پرتقال است. آنها به شکل گرد و یا بیضی بوده که در انتهای خود دارای تورفتگی کوچکی هستند که شبیه به ناف انسان است. به دلیل شکل آن است که این نام بر آنها گذاشته شده است. دیگر ویژگی منحصر به فرد این نوع پرتقال وجود دوقلوی به هم چسبیده رشد نکرده در آن است که در نتیجه‌ی جهشی بوجود آمده است که گفته می‌شود در برزیل در طول شروع قرن نوزدهم اتفاق افتاد. این گونه‌ی بی هسته‌ی پرتقال، از طریق قلمه تکثیر می‌یابد. این نوع پرتقال شیرین بوده و پوست نارنجی روشنی داشته که به راحتی پوست کنده می‌شود. در مقایسه با برخی از انواع معروف پرتقال، پرتقال نافی از آب کمتری برخوردار است. بنابراین بیشتر به صورت کامل خورده می‌شود. گونه‌ای تحت عنوان کارا کارا (cara cara) دارای گوشت صورتی متمایل به قرمز و طعم توت فرنگی است. پرتقال نافی تازه در سرتاسر زمستان و یا اواخر بهار به راحتی در دسترس است. این نوع پرتقال می‌تواند به صورت تازه استفاده شود و یا می‌تواند در سالاد میوه و یا جهت آب گیری مورد استفاده قرار گیرد.
حقایق تغذیه‌ای
همانند هر نوع مرکبات دیگر، پرتقال نافی نیز سرشار از ویتامین C است که یکی از آنتی اکسیدانهای مهم به شمار می‌رود. این نوع پرتقال همچنین منبع خوبی از بتا کاروتن و فیبر خوراکی است. غیر از آن، حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. یک عدد پرتقال با اندازه متوسط و به وزن 140 گرم حاوی 65 کالری است. ارزش غذایی یک عدد پرتقال متوسط (به وزن 140 گرم) در جدول ذیل آورده شده است.

ماده‌ی مغذی

مقدار

مجموع کربوهیدرات

16 گرم

فیبر خوراکی

5ر3 گرم

قند

15 گرم

پروتئین

4ر1 گرم

مجموع چربی

1ر0 گرم

کلسترول

0 گرم

سدیم

1 میلی‌گرم

پتاسیم

250 میلی‌گرم

ویتامین C

103% از ارزش روزانه

ویتامین B

64% از ارزش روزانه

ویتامین A

2% از ارزش روزانه

فولیک اسید

15% از ارزش روزانه

کلسیم

6% ارزش روزانه

مس

4%  از ارزش روزانه

آهن

2% از ارزش روزانه

منگنز

2% از ارزش روزانه

فوائد سلامتی بخش
این نوع پرتقال با وجود آنکه از کالری پایین، چربی و کلسترول خیلی کمی (تقریباً صفر) برخوردار است اما سرشار از مواد مغذی می‌باشد. سطوح بالای ویتامین C سیستم ایمنی را جهت مبارزه با بیماریها تقویت می‌سازد. این ویتامین بدن را قادر ساخته آهن و کلسیم را به طور مؤثرتری جذب نماید. محتوای بالای فیبر خوراکی در پرتقال نافی جهت کنترل دیابت و پایین آوردن سطوح کلسترول مفید می‌باشد. بتا کاروتن جهت جلوگیری از آسیب سلولی مفید است. کلسیم سلامت استخوان را افزایش داده و ویتامین B6 تولید هموگلوبین در خون را بالا می‌برد. این نوع پرتقال حاوی سطوح بالای پتاسیم بوده که به حفظ تعادل الکترولیت در سلولها کمک کرده و منیزیم که برای تنظیم فشار خون مفید است.
بجای مصرف آب میوه‌های موجود در بازار، نوشیدن یک لیوان آب پرتقال نافی تازه و یا خوردن یک عدد از آن همواره مفیدتر خواهد بود. مواد نگهدارنده‌ای که در آب میوه‌های صنعتی بکار برده می‌شوند، بیشتر فوائد سلامتی بخش این نوع پرتقال را خنثی و بی‌اثر می‌سازند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.