تکنولوژي تصاوير ديجيتال در تلویزيون هاي (DLP ( Digital Light Processing

تلويزيون هاي DLP بر اساس تکنولوزي اي که توسط شرکت Texas instruments در سال 1987 اختراع شد ، ساخته شده است . اين تکنولوژي پردازش ديجيتال تصوير DLP نام دارد . اين تکنولوژي بر اساس يک چيپ نيمه رساناي نوري به نام Digital Micromirror Device) DMD ) استوار است . ( ميکرو آينه ي ديجيتال ) . اين تکنولوژي بزرگي است که در خيلي جاها کاربرد دارد . در تمام چيپ هاي نمايشگر که تصاوير فوق العاده اي در تلويزيون ديجيتال بزرگ و ويدئو
دوشنبه، 3 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکنولوژي تصاوير ديجيتال در تلویزيون هاي (DLP ( Digital Light Processing
تکنولوژي تصاوير ديجيتال در تلویزيون هاي (DLP  ( Digital Light Processing
تکنولوژي تصاوير ديجيتال در تلویزيون هاي (DLP ( Digital Light Processing

نويسنده : Mitchell Medford
مترجم : محمود کريمي
اختصاصي راسخون




تلويزيون هاي DLP بر اساس تکنولوزي اي که توسط شرکت Texas instruments در سال 1987 اختراع شد ، ساخته شده است . اين تکنولوژي پردازش ديجيتال تصوير DLP نام دارد . اين تکنولوژي بر اساس يک چيپ نيمه رساناي نوري به نام Digital Micromirror Device) DMD ) استوار است . ( ميکرو آينه ي ديجيتال ) . اين تکنولوژي بزرگي است که در خيلي جاها کاربرد دارد . در تمام چيپ هاي نمايشگر که تصاوير فوق العاده اي در تلويزيون ديجيتال بزرگ و ويدئو پروژکتورهاي تجاري ، خانگي ، حرفه اي و آنهايي که در دادگاه ها استفاده مي شوند و در سينماهاي ديجيتال استفاده مي گردند .
اين چيپ بيش از يک ميليون آينه دارد که موجب پردازش نور مي شوند .
يک سيستم DLP يک چيپ ، از يک لامپ نور افکن براي عبور دادن نور سفيد از چرخه رنگ استفاده مي کند تا اين چرخه نورهاي آبي ـ سبز ـ قرمز را به چيپ DMD آن هم به طور مداوم بفرستند و يک تصوير بر روي نمايشگر ايجاد کند . فقط يک چيپ DMD براي پردازش رنگهاي اصلي RGB استفاده مي شود . سيستم هاي DLP سه چيپ از يک لامپ نور افکن براي فرستادن نور سفيد از ميان يک منشور استفاده مي کنند .
اين منشور پرتوهاي مجراي نور آبي ، سبز و قرمز را توليد مي کند . هر پرتو به چيپ DMD مربوط به خود مي رود ( براي هر کدام از رنگهاي آبي ، سبز ، قرمز يک چيپ وجود دارد ) . پس از رسيدن پرتو به چيپ مربوط به خودش ، تصوير براي نمايش بر روي نمايشگر پردازش مي شود مدل هاي يک چيپ تصاويري با 16 ميليون رنگ توليد مي کنند . مدل 3 چيپ مي توانند تصاويري با بيش از 35 تريليون رنگ توليد کنند . نتيجه نهايت وضوح است : تصويري که وضوح آن ، درخشندگي آن و رنگ آن بايد باورتان شود .
وقتي که يک چيپ DLP به يک سيگنال گرافيکي يا ويدئوئي ديجيتال هماهنگ مي شود ، يک منبع نوري ، لنز نوري و آينه هاي آن مي توانند يک تصوير تمام ديجيتال را بر رو نمايشگر يا روي هر سطح ديگر بفرستد . اين چيپ DLP و قطعات پيشرفته الکترونيکي که با آن هماهنگ هستند و آن را ياري مي کنند ، همه با هم تکنولوژي پردازش تصوير ، ديجيتال ناميده مي شوند . ( DLP Technology) .

مزاياي يک DLP يک چيپ :

1 ـ دقت رنگ خيلي عالي
2 ـ کنتراست خيلي بالا به علاوه جزئيات سايه ها
3 ـ فضاي خيلي کم بين پيکسل هاي تصوير ، تصويري يک دست ايجاد مي کند . حتي وقتي که نورافکن از Resolution پاييني برخوردار باشد .
4 ـ احتمال خرابي موتور تصوير خيلي کم است ، پس هزينه هاي تعميرات آن نسبت به ديگر تکنولوژي ها پايين تر است .
5 ـ اين تکنولوژي با گذشت زمان ، قدرت و مرتبه ي فعلي خود را از دست نمي دهد . DLP تنها تکنولوژي اي است که اين ادعا را مي کند .

مزاياي DLP سه چيپ :

1 ـ کنتراست خيلي بالا ، حتي از سالن هاي سينما هم کنتراست بالاتري به شما مي دهد .
2 ـ جزئيات سايه ي خوب
3 ـ توانايي ارائه ي روشنايي تصوير خيلي عالي و بالا در مقايسه با نمونه هاي تک چيپ که روشنايي تصوير محدودي دارند .
4 ـ به طور کلي کيفيت تصوير آنها ، بهترين کيفيت تصوير در ميان ميکرو تکنولوژي هاي نمايش تصوير است .
5 ـ دقيقاً همين تکنولوژي در سينماهاي ديجيتال پياده مي شود .
6 ـ تکنولوژي ديجيتال کامل
کدهاي تصويري که به نيمه رسانا وارد مي شوند موجب مي شود که هر آينه در هر ثانيه ده ها هزار بار خاموش روشن شوند .
وقتي که يک آينه بيشتر از زمان خاموش بودن ، روشن باشد ، پيکسلي با نور خاکستري توليد مي کند . از اين طريق ، آينه هاي يک سيستم نورپردازي DLP مي توانند 1024 رنگ زير مجموعه ي خاکستري را توليد کنند تا با معکوس کردن سيگنال ويدئويي يا گرافيکي ورودي به چيپ DLP تصوير سياه و سفيد با کيفيت بالايي توليد شود . نور سفيدي که توسط يک نور افکن در سيستم DLP توليد مي شود از ميان چرخه ي رنگ عبور مي کند تا به سطح چيپ DLP برسد . چرخه ي رنگ نور سفيد را به نورهاي سبز ، قرمز و آبي فيلتر مي کند که از اين رنگها ، چيپ DLP توانايي ساخت 16/7 ميليون رنگ را دارد و سيستم سه چيپ که در سيستم نور پردازي DLP سينماهاي جديد هست ، توانايي توليد 35 تريليون رنگ را دارد . حالت هاي خاموش و روشن بودن هر ميکرو آينه به وسيله ي اين چيپ ها هماهنگ مي شود . مثلاً يک ميکرو آينه که مسئول توليد رنگ ارغواني است ، فقط رنگهاي آبي و قرمز را به سطح تصوير مي رساند .
پس از آن چشمان ما اين نورهايي که دائم در حال توليد هستند را با هم ترکيب مي کند و تصوير حاصله را به مغز مي فرستد و ما هم لذت يک تصوير با کيفيت ديجيتال را تجربه مي کنيم .
کپي يا استفاده از مطالب اين مقاله ، بدون ذکر نام نويسنده و نقل از پايگاه راسخون ، ممنوع مي باشد و شرعاً نيز مجاز نمي باشد .
منبع: New technology tv.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.