وقف در مقابر

درکتب سير چنين مذکور است که در زمان حکمراني اميرکبير امير مبارزالدين محمد بناي توسعه‏ي حصار بلده گذارده در آن حين حفاران خندق بجسد سعيد شهيد رسيده جراحات تازه بر آن مشاهده [کردند] و انگشتري در انگشت مبارک (1) که بر آن فضل بن موسي بن جعفر نقش بود ديده بعد از تفحص و تجسس چنان معلوم شد که امام زاده‏ي شهيد سعيد از احفاد و اولاد امام لازم التعظيم است که ازدست مخالفين دين مبين شربت شهادت چشيده درين مکان مبارک آسوده.
شنبه، 8 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 وقف در مقابر
در مقابر
 وقف در مقابر

مقبره‏ي فضل بن امام موسي
درکتب سير چنين مذکور است که در زمان حکمراني اميرکبير امير مبارزالدين محمد بناي توسعه‏ي حصار بلده گذارده در آن حين حفاران خندق بجسد سعيد شهيد رسيده جراحات تازه بر آن مشاهده [کردند] و انگشتري در انگشت مبارک (1) که بر آن فضل بن موسي بن جعفر نقش بود ديده بعد از تفحص و تجسس چنان معلوم شد که امام زاده‏ي شهيد سعيد از احفاد و اولاد امام لازم التعظيم است که ازدست مخالفين دين مبين شربت شهادت چشيده درين مکان مبارک آسوده. بنابراين همت بر آباداني آن مزار متبرک گماشته بتدريج آبادي کلي بهمرسانيده بکرات خوارق عادات بظهور رسيده. از آن روز تا حال توليت آن سرکار با طايفه‏اي از سادات بوده چنانچه در اين اوان هم جناب آقا سيدمحمد متولي بلانزاع ميباشد.
بتاريخ يکهزار و دويست [و] چهل در عهد سلطنت خاقان مغفور فتحعلي‏شاه قاجار بسعي و اهتمام مرحمت شان عبدالرضا خان يزدي و بعضي ديگر از خوانين و خواتين از قراري که درکتيبه‏هاي هر يک از غرفات مسطور است روضه‏ي منوره زيب و زينت کلي پذيرفته و تعمير مخصوصي يافته.
موقوفات:
دکاکين داخل حصار شش باب، مداخل آن هشت تومان و هشت هزار و ششصد دينار است.
دکاکين خارج حصار پنج باب، مداخل آن شانزده تومان و نه هزار دينار است.
مياه مهرپادين مهريجرد دوازده جره با املاک تابعه، مداخل آن چهار تومان و هشت هزار دينار است.
مياه بغدادآباد مهريجرد سه جره با املاک تابعه، مداخل آن سه تومانست.
مصارف - آنچه متولي صلاح داند.
مقبره‏ي امامزاده واجب العظيم امامزاده جعفر
خارج حصار بلده، در السنه و افواه مذکور و در کتب مسطور است که بعد از شهادت امام ثامن ضامن علي بن موسي الرضا عليهما التحية و السلام امام‏زاده از ترس اعادي نسب نامه ي خود را در زير مطهره پنهان داشته و درين ولا چندي بکاسبي معيشت گذرانيده حاکم ولايت را در واقعه بر احوال امامزاده اطلاع داده بعد از جست و جوي بسيار بر احوال ايشان واقف گشته لازمه‏ي اعزاز و احترام بعمل آورده يکي از متعلقات خود را بنکاح امام‏زاده در آورده روز به روز خوارق عادات از ايشان بظهور ميرسيده تا بجوار رحمت حق پيوسته در آن مقام شريف مدفون شد واز قديم الايام تا اين زمان توليت آن سر کار با سلسله‏ي جليله‏ي سادات عريضي بوده، چنانچه الحال هم عاليجناب ميرزا محمدصادق عريضي در امر توليت قايمند.
موقوفات:
مزرعه‏ي ميدنيه از توابع طوران پشت بالتمام.
اراضي آب شاهي پانزده قفيز.
مياه رکناباد مورتين اردکان چهارصد و هفتاد و دو جره.
مزرعه‏ي سفيد چنار توابع کهدويه بالتمام.
مزرعه‏ي بغدي [از] توابع بخ خلف کوه بالتمام.
مياه اهرستان دو جره.
باغ عزآباد يک قفيز.
دکان شله سازي يک باب.
چون اجاره‏ي املاک مذکوره جنسي بسته شده به تسعير اين زمان مسعر شده، مداخل املاک و رقبات مبلغ چهل و شش تومان و سه هزار و پانصد دينار است.
مصارف - بعد از وضع ماليات ديواني و نفقة القنوة يک سدس حق التوليه است مابقي صرف وظيفه‏ي مدرس و روشنائي و خادم و قاري و ناظر از قرار قرارداد حکام شرع است.
مقبره‏ي کثير الانوار حضرت قطب الاوليا شيخ تقي الدين دادا محمد
در خارج حصار بلده بمقام محله‏ي منسوبه بشيخ داد. شيخ بزرگوار از اهل دار السلطنه‏ي اصفهان خلدنشان مدتي در آن بلده‏ي فاخره بارشاد عباد مشغول بوده، پس چندي تشريف فرماي دارالعباده شده سلسله‏ي مظفريه دست ارادت بايشان داده مادام الحيوة بلوازم ارادت کوشيده. بسياري از مردم هم بهمين اعتقاد راسخ بودند. چون مدت حيات آن جناب بآخر رسيد دار فاني را بدرود و بسراي باقي شتافته مريدين و معتقدين به آئين شريعت جسد آن بزرگوار را در آنجا مدفون [کردند] و تا زماني دور و دراز از آباداني آن رو بازدياد [گذارد] و موقوفات بسيار داشته و متولي آن معلوم نگشته و در ين زمان زياده از يک فقره از موضوعات آن باقي نمانده.
موقوفات
مياه يعقوبي حومه، چهار جره.
مصارف - نيز معلوم نيست.
مقبره‏ي فرح افزاي سيد فتح‏الله
در محله‏ي مال‏امير خارج بلده مقابل نارنج قلعه (2) واقع گشته. سيد بزرگوار از اجله‏ي سادات رفيع الدرجات و صاحب کشف و کرامات بوده و جمعي کثير دست ارادت بايشان داده از فيوضات آن‏بزرگوار بهره‏ور بوده‏اند و آن سيد عالي نژاد مادام الحيوة بتعليم و ارشاد عباد اشتغال داشته، بعد از وفات در آن مزار آسوده مکرر کرامات از آن سرکار بظهور رسيده.
موقوفات بسيار داشته و متولي معلوم نبوده، الحال جزئي از آن باقي مانده.
مقبره‏ي سيد نصرالدين
در همان محله بسمت آب شور محاذي (3)راه مشهد مقدس واقع است، سيد مذکور هم صاحب کمالات ديني و دنيوي [و] با کرامت خيلي بوده. احوالات آن جناب بسيار است.
همانا که آن مزار موقوفات و متولي مي‏داشته، اما اثري از آن باقي نمانده بجز يک فقره مياه مورياباد سه جره.
مصارف: آب آب‏انباري که باير است.
الف




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما