احتمالاً لازم نیست خیلی نگران کلسترول موجود در تخم مرغ باشید

محققان فنلاندی می‌ گویند: حتی با وجود ژن APOE4 (که حساسیت به کلسترول رژیم غذایی را افزایش می دهد)، به نظر نمی‌ رسد مصرف تخم مرغ یا کلسترول رژیمی، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. در این
چهارشنبه، 31 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
احتمالاً لازم نیست خیلی نگران کلسترول موجود در تخم مرغ باشید
احتمالاً لازم نیست خیلی نگران کلسترول موجود در تخم مرغ باشید

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

محققان فنلاندی می‌ گویند: حتی با وجود ژن APOE4 (که حساسیت به کلسترول رژیم غذایی را افزایش می دهد)، به نظر نمی‌ رسد مصرف تخم مرغ یا کلسترول رژیمی، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. در این مطالعه، هزار مرد میانسال فنلاندی به مدت بیست سال، از نظر عادات تغذیه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. همۀ این افراد در شروع مطالعه سیستم قلب و عروق سالمی داشتند و در حدود یک سوم آن‌ها دارای ژن APOE4 بودند.
در حال حاضر، در بسیاری از مطالعات مشخص شده که مصرف کلسترول رژیمی اثر نسبتاً کمی بر سطوح کلسترول خون داشته و دریافت کلسترول یا تخم مرغ ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ندارد. دریافت کلسترول رژیم غذایی بر افرادی که ژن APOE4 دارند، اثر بیشتری دارد؛ در نتیجه مصرف کلسترول رژیمی در افرادی که این ژن را دارند، ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌ دهد؛ با این حال، مطالعه حاضر حتی اثر کلسترول بر این افراد را هم نشان نداده است.
محققان این مطالعه می‌ گویند: اگرچه در این مطالعه، ارتباطی بین مصرف کلسترول رژیمی و بیماری‌ های قلبی مشاهده نشد، اما آن‌ها نمی توانند با اطمینان بگویند که مصرف کلسترول با ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هیچ ارتباطی ندارد. برای مثال، یکی از محدودیت‌های این مطالعه این بود که دریافت‌های غذایی فقط در ابتدای مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، در صورتی که ممکن است تغییراتی در عادات غذایی در طول مطالعه ایجاد شده باشد که در نظر گرفته نشده است.
این مطالعۀ جدید، افراد بین سنین 42 تا 60 سال را مورد بررسی قرار داد. بر اساس نتایج این مطالعه، میانگین کلسترول رژیمی دریافتی، 398 میلی گرم بود. هیچ کس مصرف بیشتر از یک تخم مرغ در روز (به طور متوسط) را گزارش نکرد. یک تخم مرغ با اندازۀ متوسط، به طور متوسط 200 میلی گرم کلسترول دارد. در پایان دورۀ 21 سالۀ مطالعه، 230 نفر از شرکت کنندگان، سابقۀ یک حملۀ قلبی را گزارش کردند. با این حال محققان این مطالعه مشخص کردند که نه مصرف تخم مرغ و نه کلسترول رژیمی در سختی دیوارۀ عروق نقشی نداشتند.
به گفتۀ محققان این مطالعه، نتایج برخی از مطالعات دیگر نیز، از عدم تأثیر تخم مرغ و کلسترول رژیمی در افزایش خطر بیماری‌های قلبی خبر می‌دهند؛ این در حالی است که برخی از مطالعات هم اثر این مادۀ رژیمی را در افزایش خطر بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نشان می‌ دهد. به همین خاطر، نمی‌توان از شواهد این مطالعه چنین نتیجه گرفت که هر کس می‌تواند به هر میزان کلسترول که می‌خواهد در رژیم غذایی خود استفاده کند. مصرف این مواد غذایی به میزان زیاد ممکن است خطر بیماری های قلب و عروقی را افزایش دهد، ولی از آنجا که در این مطالعه تعداد افراد شرکت کننده به تعداد کافی نبوده و افراد با مصرف بسیار زیاد کلسترول رژیمی وجود نداشتند، نمی‌ توان به این نتیجه استناد کرد.
به گفتۀ یکی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس، در صورت مصرف غذاها در حد اعتدال هیچ مشکلی پیش نیامده و افراد می‌ توانند تخم مرغ (شامل زردۀ تخم مرغ) را با اطمینان به رژیم غذایی روزانۀ خود اضافه کنند. تخم مرغ، منبعی غنی از مواد مغذی است که بسیاری از این مواد مغذی هم در زردۀ آن وجود دارد. زردۀ تخم مرغ شامل ویتامین D، چربی‌های ضروری، کولین، لوتئین، گزانتین و مواد مغذی دیگر است و برای استحکام استخوان‌ها، تقویت مغز و چشم مفید است. همچنین سفیدۀ تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین با کیفیت بالا و همچنین ویتامین‌های B است. به همین دلیل انجمن قلب آمریکا توصیه‌های خود را برای محدودیت مصرف کلسترول رژیمی نسبت به سال قبل کاهش داده؛ در مقابل چربی اشباع و شکر در کنار ورزش ناکافی، به عنوان مقصران اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی در نظر گرفته شده‌اند.
بنابراین، بر اساس نتیجۀ مطالعۀ حاضر، مصرف یک تخم مرغ در روز هیچ اثر سوئی در ابتلا به بیماری‌های قلب ندارد، ولی باید تخم مرغ موجود در غذاهای دیگر مانند انواع کیک‌ها و بیسکوئیت‌ها و سس‌ها را هم در نظر گرفت.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.