عوارض جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیل

تقریباً همه‌ی ما از یک فنجان چای گرم زنجبیل لذت می‌بریم. با این حال، در صورتی که به طور مرتب و در مقادیر بالا از این چای یا دمنوش مصرف می‌کنید، بایستی عوارض جانبی آن را در نظر بگیرید.
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیل
عوارض جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیل

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

تقریباً همه‌ی ما از یک فنجان چای گرم زنجبیل لذت می‌بریم. با این حال، در صورتی که به طور مرتب و در مقادیر بالا از این چای یا دمنوش مصرف می‌کنید، بایستی عوارض جانبی آن را در نظر بگیرید.
چای زنجبیل، نوشیدنی گرم، ساده و متعارفی است که هر روزه میلیونها نفر از آن مصرف می‌کنند. این نوع چای با چای سنتی تفاوت دارد و از ریشه زنجبیل تهیه می‌شود. زنجبیل همانطور که همه ما قبول داریم، به خاطر خواص دارویی و شفا دهندگی خود شناخته شده است. این چای که از ریشه زنجبیل تهیه می‌شود، جهت درمان بیماریهای مختلفی از جمله تهوع، التهاب، سوء هاضمه، میگرن، اسهال، و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، زنجبیل در آیورودا (طب سنتی هند) و داروهای باستانی چینی به مدت بیش از 3000 سال استفاده می‌شده است. بدون شک، فوائد این گیاه دارویی بسیار زیاد است. با این حال، یک گفته‌ی معروف است که می‌گوید «هر چیزی زیادش بد است» و این چای از این قاعده مستثنی نیست. مصرف بیش از حد چای ریشه زنجبیل می‌تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. پیش از بحث در خصوص علت زیاده روی نکردن در مصرف این نوشیدنی، اجازه دهید ابتدا به محدودیتهای مصرفی توصیه شده در خصوص زنجبیل در رژیم غذایی‌مان نگاهی بیاندازیم.

محدودیت‌های مصرفی توصیه شده

سازمان غذا و دارو (FDA) زنجبیل را به عنوان «یک محصول غذایی به طور کلی بی خطر جهت مصرف» وارد فهرست کرده است. محدوده‌ی مصرفی بی ضرر زنجبیل 2 گرم از هر یک کیلوگرم از توده بدنی است؛ هر میزان بیش از این مقدار اوردوز محسوب می‌شود. در اصل فرد نیاز داشته نسبت به مصرف چای زنجبیل مراقب باشد به این دلیل که عوارض جانبی آن می‌تواند حتی در شرایطی که حتی اوردوز یا مصرف بیش از حد نباشد نیز رخ دهد. علاوه بر آن، گیاهان دارویی و داروهای بکار رفته برای برخی عوارض مرتبط با سلامت مشخص شده است که با چای زنجبیل واکنش نشان داده، از اینرو در صورت مصرف هرگونه دارو و یا در صورت باردار بودن مشورت با پزشک خود ضروری است.

عوارض جانبی چای زنجبیل

یکی از اولین اقدامات احتیاطی که بایستی به هنگام مصرف چای زنجبیل انجام دهید، این است که باید مقدار سالم و بسته به نیاز بدن خود از آن را مصرف کنید. اشکال بسیاری از گیاهان دارویی، این است که احتمال نسبتاً زیادی دارد که این گیاهان با داروهای مصرفی واکنش نشان دهند. در نتیجه توصیه می‌شود که پیش از شروع به مصرف منظم مقادیر بالایی از چای زنجبیل با یک متخصص تغذیه یا رژیم غذایی مشورت نمایید. چای زنجبیل با داروهای تجویزی به منظور درمان خونریزی واکنش نشان می‌دهد. داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب همچنین با زنجبیل واکنش نشان داده در نتیجه موجب خونریزی داخلی می‌شود.

بیماری دستگاه گوارش

چای زنجبیل بایستی در مقادیر محدود مصرف شود. مصرف بیش از حد چای زنجبیل بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. در بعضی افراد، مصرف بیش از حد ممکن است موجب بروز علائمی مانند تهوع، اسهال، آروغ و نفخ گردد. مصرف بیش از حد آن همچنین ممکن است به تولید اسیدهایی در بدن انسان منجر شده که به اسیدیته یا ترش کردگی می‌انجامد. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت می‌باشند بایستی از مصرف بیش از حد زنجبیل در هر شکلی خودداری کنند به این دلیل که می‌تواند سطوح قند خون را کاهش داده و منجر به بروز هیپوگلاسمی یا کم قند خونی شود.

برهم کنش نامساعد با هوشبری

چنانچه فردی درست پیش از عمل جراحی چای زنجبیل مصرف نماید، و یا برای مدت طولانی چای زنجبیل مصرف می‌کند، این امر می‌تواند دلیل بروز برخی مشکلات در عمل جراحی شود. برخی داروهای تجویز شده جهت هوشبری مشخص شده است که با چای زنجبیل واکنش نشان داده، منجر به بروز مشکلاتی مانند ممانعت از بهبود زخم‌ها، و یا واکنش به نور و خونریزی در نتیجه‌ی برهم کنش با داروهای ضد انعقاد می‌شود. و به همین دلیل است که اکثر پزشکان توصیه کرده حداقل یک هفته پیش از انجام عمل جراحی مصرف زنجبیل را متوقف سازید.

عوارض جانبی در بیماران مبتلا به اختلالات خونی

چای زنجبیل ممکن است مانع عملکرد پلاکت‌های مسئول انعقاد خون شود. بیمارانی که از اختلالات خونی همچون هموفیلی رنج می‌برند، پیش از مصرف این چای با پزشک خود مشورت نمایند. داروهای رقیق کننده خون (وارفارین) که برای برخی اختلالات مربوط به خون تجویز می‌شوند شناخته شده‌اند که با زنجبیل واکنش نشان می‌دهند. همچنین افرادی که داروهای فشار خون بالا مصرف می‌کنند نبایستی زنجبیل مصرف کنند به این دلیل که فشار خون را پایین آورده و موجب بروز تپش قلب می‌شود.

مصرف چای زنجبیل در طول دوران بارداری و شیردهی

این شایعه وجود دارد که چای زنجبیل همچنین ماده‌ای است که برای جنین سمی می‌باشد. با این حال، برخی پزشکان چای زنجبیل را به عنوان دارو برای تهوع صبحگاهی زن باردار تجویز می‌کنند. این موضوع مورد بحث و کشمکش باقی مانده است اما بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم امتحان نکردن آن است. در صورت تمایل می‌توانید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.

نوشیدن چای زنجبیل قبل از خواب

یکی از عوارض جانبی شایع چای زنجبیل این است که موجب برهم خوردن خواب می‌شود. بدان معنا که در صورت مصرف چای زنجبیل پیش از خواب، این احتمال وجود دارد که برای مدت زمانی بسیار طولانی قادر به خواب نخواهید بود.

چای زنجبیل و سنگ کیسه صفرا

تولید صفرا می‌تواند اثری سوء بر روی افرادی گذارد که مبتلا به سنگ کیسه صفرا می‌باشند. زنجبیل تولید صفرا را افزایش داده و به طور غیر مستقیم به درد ایجاد شده کمک می‌کند.
بنابراین، بهتر است پیش از مصرف بی رویه و به طور منظم چای زنجبیل، با یک فرد متخصص مشورت نمایید. عوارض جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیل هنگامی مشاهده می‌شوند که این چای در مقادیر زیاد مصرف شود. بنابراین هر زمان که هوس نوشیدن چای زنجبیل کردید، به اندازه چند جرعه و نه چند فنجان از آن بنوشید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.