تحریف؛ مقدمه عبور از امام(ره)

14 خرداد هر سال علاوه بر بزرگداشت یاد و نام و خاطره بزرگ مرد قرن و بنیانگذار انقلاب کبیر اسلامی ایران، زمان مناسبی است برای طرح موضوعات اساسی و مهم پیرامون شخصیت کم‌نظیر و استثنایی امام خمینی
دوشنبه، 19 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
تحریف؛ مقدمه عبور از امام(ره)
  تحریف؛ مقدمه عبور از امام(ره)

نویسنده: محمدودود حیدری

 

14 خرداد هر سال علاوه بر بزرگداشت یاد و نام و خاطره بزرگ مرد قرن و بنیانگذار انقلاب کبیر اسلامی ایران، زمان مناسبی است برای طرح موضوعات اساسی و مهم پیرامون شخصیت کم‌نظیر و استثنایی امام خمینی (ره)، شخصیتی که تاریخ کمتر چنین شخصیتی به خود دیده که در عین تدین و اخلاص و بهره‌مندی از ایمان وافر، سیاستمداری باهوش و مدیری استراتژیک و مردمی باشد.
امسال اما ایام سالگرد امام راحل (ره) که با افتتاح بخش جدید مرقد امام، ضریح آنچنانی و سنگ مزار ایتالیایی روی مزار مطهر امام و انتقادات وسیع به آن رنگ ویژه‌ای به خود گرفته بود با سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تحریف شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب همراه گردید. نظر به اهمیت این بحث و لزوم چاره‌اندیشی برای آن توجه به نکات ذیل خالی از لطف نیست:


1- بیست و شش سال از ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) معمار انقلاب اسلامی می‌گذرد. هنوز صدای نفس‌های کلام مردمی ایشان در گوش زمان به فراموشی سپرده نشده و هنوز چه بسیاری از مردم در قید حیات هستند که وجود پر خیر و برکت این احیاگر قرن را از نزدیک لمس کرده و کلام وی را بی‌واسطه شنیده‌اند. با این حال عجیب است که با وجود اینکه صوت و فیلم این شخصیت برجسته وجود دارد و بیانات ایشان کلمه به کلمه به رشته کتابت در آمده و منتشر گردیده است، باز هم موضوع تحریف رفتار و گفتار و منش ایشان مطرح بوده و گاهی چهره‌ای از امام نمایانده می‌شود که فرسنگ‌ها با اصل آن تفاوت دارد و بعضاً متناقض است. همانگونه که در دوران حیات امام، دشمن انگ رهبری اسلام متحجر را به وی چسبانده و تلاش می‌کرد چهره‌ای خشک، متعصب، لجباز و انقلابی غیرمنطقی از وی به جهانیان معرفی نماید، امروز نیز عده‌ای سعی دارند چهره‌ای سکولار، لیبرال مسلک، اصلاح‌طلب و طرفدار آزادی‌های فردی با منش غربی از او به نمایش بگذارند. داستان وقتی غم‌انگیز‌تر می‌شود که برخی چهره‌ای از امام نشان می‌دهند که توجیه‌گر رفتار امروزشان باشد. شاید بتوان خوی اشرافی‌گری و تجملات به کار رفته در ساخت ضریح و مقبره امام را که ایشان در زمان حیاتشان اقبالی به چنین زرق و برقی از خود نشان نمی‌دادند، نمونه‌ای از این رفتار دانست و ذکر کرد.

2- برای شناخت تفسیر درست خط امام و جلوگیری از تحریف وجود نازنین، رفتار، عملکرد و خط مشی امام راحل دو مسیر وجود دارد که مراجعه به هر کدام از این دو مسیر آفت تحریف را به حاشیه می‌برد و بهر‌ه‌مندی از زلال خط درست امام را ممکن می‌سازد. اولین و مطمئن‌ترین راه اخذ مفهوم درست و تفسیر خط امام از کلام ولی‌فقیه زمان است؛ فردی که تقوا، عدالت،‌ اجتهاد و تدبیر وی عوامل کشف ایشان به عنوان ولی فقیه و سکانداری جامعه اسلامی بوده است. بدون تردید حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به عنوان شاگردی امین، همراهی صدیق و یاوری انقلابی که سال‌های سال در کنار امام خمینی (ره) در کوران حوادث انقلاب طی طریق نموده‌اند و امروز ولایت نظام اسلامی را به عهده دارند مرجعی قابل اعتماد برای تفسیر درست خط امام می‌باشند. سخنرانی‌های ایشان در مراسم 14 خردادماه هر سال و نیز دیگر بیانات ایشان چراغ راهنمای جویندگان مسیر درست فهم هر چه بیشتر خط امام خمینی (ره) است. مسیر دیگر اما ثبت تاریخی ابعاد شخصیتی و فحوای کلی و شاکله اصلی تفکر امام در اذهان توده مردم و جامعه است. مراجعه به این ثبت تاریخی و زدن سنگ محک آن به تحریفات شخصیتی بنیانگذار انقلاب، صیانت بخش خط امام از تحریف و وارونه نمایی آن خواهد بود.
تعریف گزینشی از امام، بیان نکردن برخی از ابعاد خط امام، سطحی مطرح نمودن بخشی از زوایای فکری و عملی ایشان، قلب ماهیت شاکله اصلی تفکر امام راحل، انعکاس تفاوت گفتار امام در سخنرانی‌های عمومی با اظهارنظرهای دیگرشان در اندرونی و بیان خاطره‌های غیرمنطبق با شاکله اصلی تفکری امام از جلسات دو یا چند نفره در محضر ایشان همه و همه از مصادیقی است که با یکی از روش‌های فوق‌الذکر درستی یا تحریف آنها را می‌توان رمزگشایی نمود. مطالب فرعی‌ای که در فرض خوشبینانه‌ و اعتماد به راویان آنها و در نظر نگرفتن امکان اشتباه در نقل این خاطره‌ها به دلیل گذشت زمان و نیز در نظر نگرفتن امکان برداشت ناصحیح ازسخنان امام، مطالبی هستند که با مسیر اصلی حرکتی امام ناسازگارند و ممکن است با نظر به رویکردی خاص یا موردی استثنایی در زمانی خاص بیان شده باشند که قطعاً قابلیت تعمیم به دیگر نظرات بیان شده اصلی امام در منظر و مرای عمومی مردم را ندارند.

3- امام و خط امام قابل مصادره توسط هیچ جریان سیاسی یا هیچ قرابت نسبی یا سببی یا همکاری فیزیکی نیست و این قرابت های فیزیکی یا ژنتیکی موجب دریافت و فهم بهتر خط امام که مبنای تفسیر درست آن باشد، نمی‌شود. هیچ شخص یا جریانی حق ندارد بر خلاف برداشت اصلی از زوایای تفکری امام با طرح مطالبی سست و بی‌مبنا از استحکام پایه‌های اعتقادی نسل حاضر به امام بکاهد. امام را باید همانگونه که بود تعریف نمود؛ نه رقیق‌تر و نه غلیظ‌تر، نه متحجر و نه لیبرال و سکولار.
امام را باید با تمام ملایمات و مهربانی‌ها و دلرحمی‌هایش با مستضعفین، با تمام نگاه از سر لطفش با مردم و با تمام اقتدار و ایستادگی‌اش در برابر قلدران عالم تعریف نمود. برخی که امروز جرئت ندارند حتی جمله‌ها و سخنرانی‌های امام را از روی متن در برابر مردم قرائت نمایند مراجعه به اصل فرمایشات ایشان نقاب از چهره‌های رنگارنگ آنها کنار می‌زند به هیچ عنوان شایسته سردمداری پیروی از خط امام و داعیه‌دار بودن تعریف خط امام نیستند. تحریف امام مقدمه عبور از امام است. وقتی امامی سکولار، نامستحکم در اصول، دارای قابلیت تبدیل و تغییر در محکمات، منطبق بر خواست نگاه غرب و متزلزل در ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها به نسل جوان با تقلب فروخته شود عبور از چنین امامی و در آغوش کشیدن اسلام امریکایی و عجین شدن با اشرافیت و توجیه آن بسیار آسان و ممکن خواهد شد. لذا تلاش برای پاسداشت امام و جلوگیری از تحریف این شخصیت الهی از اولویت‌های رویش‌های انقلاب اسلامی در مقطع فعلی است.
منبع مقاله : روزنامه جوان

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.