مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو

میگو یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی است که در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. اما مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو پدیده‌ی بسیار شایعی است. این مقاله را خوانده تا در خصوص مسمومیت غذایی ناشی
دوشنبه، 16 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو
مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

میگو یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی است که در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. اما مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو پدیده‌ی بسیار شایعی است. این مقاله را خوانده تا در خصوص مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو اطلاع کسب کنید.
میگو هواخواهان زیادی دارد به این دلیل که خوشمزه بوده و یکی از محبوب‌ترین غذاها در مهمانی‌ها به شمار می‌رود. اما آیا می‌دانستید میگو یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت غذایی در میان انسانها است. این امر زمانی رخ می‌دهد که میگو تحت تأثیر و یا آلوده به برخی میکروارگانیسمها بوده و یا زمانی که میزان بالایی از مواد شیمیایی در بدن آنها وجود داشته باشد.
میگو در آب شیرین و همچنین آب دریا یافت می‌شود. شرکتهای زیادی وجود دارند که بجای صید آنها از دریا و سرمایه گذاری بیشتر در صنعت ماهیگیری، در حوضچه‌های پرورش میگو به پرورش آن مبادرت می‌کنند. این حوضچه‌ها دارای ترکیبی از آب دریا یا اقیانوس و آب شیرین می‌باشند. به منظور حفظ میگو از حمله‌ی باکتریها و سایر میکروارگانیسمها به آن، به این حوضچه‌ها مواد شیمیایی حاوی آنتی بیوتیکها و مواد شیمیایی سمی زده می‌شود. از آنجا که میگو قدرت مقاومت در برابر مواد شیمیایی را دارا می‌باشد، در چنین شرایطی به زندگی خود ادامه می‌دهد، اما بدون شک مصرف این میگوها برای انسان ضرر خواهد داشت. رشد و پرورش زیاده از حد میگو در یک حوضچه مشابه، همچنین می‌تواند خطرناک باشد به این دلیل که این حوضچه به دلیل وجود مدفوع و ضایعات میگو آلوده می‌شود.
پیش از این تایوان بزرگترین تولید میگو را در اختیار داشت اما در سال 1988 آنها 75% محصول خود را به دلیل ویروسی تحت عنوان مونودون باکو ـ لوویروس (Monodon bacu-lovirus) از دست دادند. این امر معایب پرورش مقدار زیادی میگو در یک حوضچه را نشان می‌دهد چرا که یک ویروس ضرر هنگفتی را برای پرورش دهندگان میگو به همراه خواهد داشت. استفاده از یک اسپری شیمیایی خاص به طور مرتب جهت از بین بردن باکتریها گاهی ممکن است منجر به مسمومیت غذایی با باکتریهای مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک شود. از بین بردن این باکتریها مشکل بوده و ممکن است خطر بسیاری برای جان انسان داشته باشند. حتی سبزیجاتی که اطراف این حوضچه‌ها رشد می‌کنند ممکن است سمی باشند.

علل مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو

بدون شک میگو غذای دریایی بسیار معروفی است اما گاهی لازم است که پیش از مصرف آن مراقب باشید. در ادامه به برخی از علل مسمومیت غذایی ناشی از مصرف میگو می‌پردازیم.
• میگوهای مانده (غیر تازه) یا آلوده که معمولاً از کشورهای دیگر صادر می‌شوند.
• میگوهای بسته بندی شده که دارای تاریخ انقضاء نمی‌باشند.
• میگوهایی که آلوده به باکتری و یا هر میکروارگانیسم دیگر شده باشند.
• مواد شیمیایی موجود در بدن آنها

علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی را می‌توان نیم ساعت تا چند روز پس از مصرف میگو مشاهده نمود. این بستگی به میزان مقاومت بدنی هر فرد دارد. در ادامه برخی از نشانه‌های این مسمومیت غذایی آورده شده است.
• درد معده
• سردرد
• استفراغ
• سرگیجه
• ضعف عضلانی
• سستی در بازو، پا، لب و زبان
• وجود خون در مدفوع
• دو بینی یا تاری دید
• داشتن مشکل در بلع

درمان مسمومیت غذایی

به محض اینکه فرد متوجه مسمومیت غذایی در خود شد، بایستی بلافاصله با پزشک تماس بگیرد. آب بدن فرد بایستی با نوشیدن آب و یا هر مایع دیگری به طور منظم حفظ شود. این کار تهوع، ضعف و استفراغ را تا حدی کاهش می‌دهد. پزشک ممکن است به منظور کنترل استفراغ و درد معده واکسن تجویز نماید. لازم است به مدت چند روز غذای سبک مصرف کنید، مناسب‌ترین رژیم غذایی در این زمان رژیم متشکل از موز، برنج، سس سیب و نان تُست است.
لازم است که به منظور دور نگاه داشتن خود از خطر ابتلاء به مسمومیت غذایی اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ نمایید. همیشه پیش از خرید میگو تاریخ انقضاء آن را بررسی کنید و آن را به مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید. هرگز میگو نپخته مصرف ننمایید. آنها را به خوبی و در دمای مناسب پخته و از خوردن غذای مانده خودداری کنید. از خوردن میگو تازه و خوشمزه با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه لذت ببرید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.