مطالعه درست ، ضرورت پيشرفت

گام نخست و اساسي در مطالعه نحوه مطالعه است. هروقت مطلبي را مي خوانيم نخست بايد معناي آن را درك كنيم. اكثريت عظيمي از خوانندگان كمتر به اين موضوع اهميت مي دهند و فقط آن چه را كه واضح است يا فكر مي كند فهميده اند مطالعه مينمايند. مطالعه همانند انجام هر كار يا فعاليت ديگر، نيازمند استفاده از روش درست است، رشد و شكوفايي انديشه، توانايي ها و فرهنگ هر انسان به كميت و كيفيت مطالعه وابستگي دارد. اگر به دقت بررسي كنيم مي بینيم كه يكي از دلايل افت تحصيلي
سه‌شنبه، 1 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مطالعه درست ، ضرورت پيشرفت
مطالعه درست ، ضرورت پيشرفت
مطالعه درست ، ضرورت پيشرفت

نویسنده : فاطمه كيهاني فر

گام نخست و اساسي در مطالعه نحوه مطالعه است. هروقت مطلبي را مي خوانيم نخست بايد معناي آن را درك كنيم. اكثريت عظيمي از خوانندگان كمتر به اين موضوع اهميت مي دهند و فقط آن چه را كه واضح است يا فكر مي كند فهميده اند مطالعه مينمايند. مطالعه همانند انجام هر كار يا فعاليت ديگر، نيازمند استفاده از روش درست است، رشد و شكوفايي انديشه، توانايي ها و فرهنگ هر انسان به كميت و كيفيت مطالعه وابستگي دارد. اگر به دقت بررسي كنيم مي بینيم كه يكي از دلايل افت تحصيلي برخي از دانش آموزان اين است كه شيوه مطالعه آنها بر طبق اصول صحيح مطالعه نيست و عدم رعايت اصل و بهداشت مطالعه موجب پايين آمدن سطح كارآيي و بازدهي انسان، تضعيف روحيه، كاهش اعتماد به نفس و خستگي و دلزدگي از مطالعه ميشود واقعيت در اين است كه در دنياي امروز كه عصر اطلاعات و نبرد انديشه ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاينده اطلاعات اعم از كتاب، مجله، روزنامه و.... مواجه است نميتوان با همان روشهاي قديم پيش رفت.
در جهان امروز مطالعه ضرورت پيشرفت است. براي مطالعه يكسري راهبردهايي وجود دارد كه سعي ميكنيم به طور مختصر در اين مقاله براي شما دوستان ذكر كنيم كه رعايت آنها براي همه افراد مفيد و ضروري به نظر ميرسد. دوستان عزيز، قبل از شروع مطالعه حتماً هدفتان را مشخص كنيد. اين هدف ميتواند لذت بردن از يك رمان، فهميدن و درك يك مطلب، شركت در كنكور يا آمادگي براي امتحان و... باشد.
يكي از عوامل موفقيت و كامروايي اعتماد به خود و اعتقاد به توانستن است. وقتي شما به خود اعتماد كنيد قادر به هر كاري هستيد. زماني كه شما حافظه خود را ضعيف ميدانيد در اصل به خود تلقين كرده ايد كه همه چيز را فراموش ميكنيد.
براي تصميمات و كارهاي روزمره خود برنامهاي را دنبال كنيد، برنامه ريزي، همت و پشتكار پله هاي موفقيت را تشكيل ميدهند. پس طبق برنامه عمل كنيد و از اينكه نتوانستيد كل برنامه را در مدت زمان مقرر تمام كنيد مأيوس نشويد.
يكي از عوامل شكست و عدم موفقيت، دلهره و اضطراب است. به شكست فكر نكنيد و هرگونه دلهره و اضطراب را با ايجاد افكار مثبت و اعتماد به نفس از بين ببريد.
يكي از نقشهاي مهم در مطالعه علاقه است. اگر با علاقه مطالب را بخوانيد، آن را بهتر درك ميكنيد و بيشتر به خاطر ميسپاريد.
تفكر منفي آثار زيانباري دربر دارد. پس به موضوعهاي زندگي خود با نظر مثب بنگريد و به آنچه كه هست فكر كنيد، نه به آنچه كه نيست.
سعي كنيد كه پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقويت كرده و احساس رضايتمندي از خود داشته باشيد.
زماني كه حواس شما به چيز ديگري باشد، حافظه نميتواند مطلبي را به خاطر بسپارد و يا به ياد آورد. پس براي به خاطر سپردن و به ياد آوردن هر مطلب بايد تمركز حواس داشته باشيد.
نكات به ياد سپرده شده را، مرتبط تر و منظم تر طبقه بندي كنيد زيرا باعث ميشود مطالب بهتر در خاطر بماند و به ياد آوردن آنها راحتتر و سريعتر خواهد بود.
حتي الامكان سعي كنيد كه مطالب را بفهميد و به خاطر بسپاريد زيرا مطالبي كه طوطيوار حفظ شده اند، خيلي زود فراموش خواهند شد.
در هنگام مطالعه كردن فعال باشيد. يادداشت برداري، حاشيه نويسي، طبقه بندي و سازمان دادن، برجسته و بارز ساختن نكات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تكرار كردن مطالب و... از جمله فنوني هستند كه انسان را در هنگام مطالعه فعال نگه ميدارند.
سعي كنيد در هنگام مطالعه به حافظه خود فشار نياوريد. از متراكم كردن زمان فراگيري، جداً بپرهيزيد و در فعاليتهاي ذهني بين هر 30-40 دقيقه يكبار به مدت 5 دقيقه استراحت و تنفس عميق داشته باشيد.
هنگامي كه بسيار خسته هستيد و يا بعد از مدتي مطالعه خسته شده و تمركز حواس خود را از دست داده ايد، بهتر است سعي نكنيد مطالعه را به طور اجبار ادامه دهيد، زيرا اين امر باعث دلزدگي شما از مطالعه خواهد شد.
براي مطالعه مطالب، بهتر است در ابتدا به صورت كلي و اجمالي مرور كنيد و سپس مطالعه جزئيات را شروع كنيد.
ميزان از دست دادن مطالب و فراموشي حافظه، در خواب به مراتب كمتر از بيداري است. بنابراين بعد از آموختن يك مطلب علمي و مشكل (به خصوص قبل از امتحان) مدتي استراحت مطلق داشته باشيد.
سعي كنيد مطالب را به خاطر بسپاريد و خلاصه آن را در ذهن خود تكرار كنيد.
يكي از مهمترين و اساسي ترين مرحله در يادگيري درست، تكرار مطالب است.
روزها را با ورزش آغاز كنيد و براي تقويت روحيه خود، اهدافتان را در ذهن تجسم كرده، هرگونه ترديد در رسيدن به آنها را دور بريزيد كه ترديدها بازدارنده هستند. پس براي رسيدن به اهداف خود در زندگي تلاش كنيد.
بهتر است در محل بخصوصي مطالعه كنيد و مكان مطالعه خود را كمتر تغيير دهيد. استفاده از يك مكان مشخص براي مطالعه به تمركز حواس كمك ميكند.
مكان مطالعه همچنين بايد عاري از سر و صدا باشد و عوامل و محرك هايي كه منجر به حواس پرتي ميشوند در آنجا به حداقل ممكن كاهش يابند.
نور و حرارت مكان مطالعه بايد مناسب باشد. دماي 20 درجه و نور متوسط كه نه خيلي زياد باشد و نه خيلي كم، مفيد خواهد بود.
براي مطالعه در روز، زمان مشخصي را در نظر بگيريد، به طوري كه در آن زمان به هيچ كار ديگر نپرداخته، آمادگي كامل براي مطالعه داشته باشيد.
با توجه به اينكه تحقيقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود، كارآمد است، بيشتر در اين مواقع مطالعه كنيد.
نشستن پشت ميز مطالعه بهترين وضعيت مطالعه است، لذا از دراز كشيدن بپرهيزيد كه تمركز حواس از بين ميبرد و موجب خواب آلودگي ميشود. از مطالبي كه نياز به انديشه و تفكر بيشتري دارند يادداشت برداري يا خلاصه نويسي كنيد. يا اينكه آنها را حفظ كنيد كه اين باعث ميشود مطالب را راحتتر به خاطر بسپاريد.
تمرين كنيد كه مطالب را تند بخوانيد، تندخواني باعث صرفه جويي در وقت و تمركز حواس ميشود. شما ميتوانيد با توجه به اهداف خود، براي مطالعه مطالب گوناگون از روشهاي مختلف استفاده كنيد.
بكوشيد به مطالب مطالعه شده معنايي مشخص دهيد و از روشهايي كه به تجربه دريافته ايد و بيشترين بازدهي را براي شما دارد، حداكثر استفاده را بكنيد.
بين مطالب جديدي كه ميخواهيد ياد بگيريد و مطالبي كه قبلاً آموخته ايد پيوند برقرار كنيد.
براي يادگيري مطالب در هنگام مطالعه از تصويرسازي ذهني و تجسم عيني استفاده كنيد. اين كار باعث ميشود اين تصاوير در بازيابي و به خاطر آوردن مطالب نقش به سزايي داشته باشد.
زير مطالب و عبارت مهم خط بكشيد، اين كار در بازخواني و تمركز بيشتر روي آنها مؤثر است.
مطالب مطالعه شده را براي خود بيان و تكرار كنيد، زيرا يادآوري مطالب خوانده شده باعث يادگيري بهتر ميشود.
بين ميزان يادگيري با مدت زماني كه مصرف آن ميشود رابطه نزديك وجود دارد. توصيه ميشود كه براي مطالعه وقت كافي در نظر بگيريد.
از بر خواندن مطالبي كه قبلاً ياد گرفتهايد براي شخص ديگري كه بتواند اشتباهات شما را اصلاح كند و جا افتادگي هاي آن را گوشزد كند، بسيار مفيد است.
يكي از شگردهاي يادگيري مطالب، استفاده از برگه نكته ها ميباشد يعني نوشتن نكته اي داراي اهميت خاص بر روي يك برگه و دادن تعريفي از آن به زبان خودتان، كه براي يادگيري مؤثر باشد.
از تصاوير، نقشه ها و نمودارهاي كتابها حداكثر استفاده را بكنيد و به آنها خوب دقت نماييد.
مطالب دشوار را به قسمتهاي ساده و كوچكتر تقسيم كنيد. براي تسلط به خود، نيرويتان را متمركز كنيد و آن را در مسير هدف از پيش تعيين شده به كار بيندازيد.
ذهن آدمي همچون اعضاي بدن براي فعاليت هاي روزانه خود به مواد غذايي و اكسيژن كافي نيازمند است. شما با تغذيه مناسب، انرژي مورد نياز خود را تأمين كنيد. البته تغذيه مناسب، يكي از مهمترين عوامل مؤثر در افزايش كارايي حافظه است.
مغز انسان احتياج به اكسيژن كافي دارد، با تنفس در هواي تميز و سالم سعي كنيد رفع خستگي كرده و ميزان اكسيژن و بازدهي مغز را افزايش دهيد.
وجود سلامت و آرامش ذهني و عاطفي شرط اصلي مطالعه خوب است، بنابراين بايد تلاش كنيد كه در آرامش فكري هرچه بيشتر به مطالعه بپردازيد و در پي ايجاد آرامش فكر و بهداشت رواني باشيد.
در خاتمه اين مقاله، دوستان هماره سعي كنيد به راههاي جديد و تازه در مطالعه دست پيدا كنيد و هيچ وقت به يك روش قناعت نكنيد، در درك مسايل فيزيك، رياضي، شيمي، ادبيات و.... از تصوير ذهني گرفته تا مطالعه طبيعت و توجه به موضوعات عيني از نقاشي تا ساختن ماكت از داستانسرايي تا گوش كردن به نوار كاست درسي و... استفاده ببريد
هميشه براي خود تازگي و طراوت ايجاد كنيد، خودتان راه تازه پيشنهاد كنيد. در مطالعه هميشه تلاطم داشته باشيد، دريا هم اگر ساكت و آرام باشد به تدريج به مرداب تبديل ميشود.
منبع: باشگاه اندیشه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.