درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟

نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند،از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.
شنبه، 16 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟
یکی از سؤالات دانش آموزانی که خودشان را برای کنکور آماده می کنند، این است که از هر کدام از کتابهای ریاضی چند سؤال در کنکور مطرح می شود و چطور می توانند با توجه به زمانی که از حالا تا کنکور دارند، همه کتاب های ریاضی و همه ی فصل های آنها را مطالعه کنند: در نتیجه داشتن یک دید کلی به مطالب و مباحث مختلف کتابهای درسی برای برنامه ریزی صحیح مطالعه می تواند کمک بسیاری به دانش آموزان بکند.

با توجه به نوع رشته ها، تعداد تست های مربوط به درس ریاضی متفاوت است. در نتیجه اگر بر اساس سال تحصیلی یک دسته بندی انجام شود، دانش آموزان هر رشته تحصیلی می توانند زمان خود را برای مطالعه ی دروس مربوط به خودشان تنظیم کنند.

لذا ابتدا سؤالات مربوط به ریاضی پایه و کتابهای مربوط به آنها را بررسی می کنیم، سپس با مباحث ریاضی سالهای بالاتر می پردازیم. درسهای ریاضی 2 و هندسه 1 کلاس دوم دبیرستان به عنوان درسهای پایه ای تر ریاضی از دو جهت مهم هستند، یکی اینکه از این کتاب ها، سؤالاتی به طور مستقیم مطرح می شود و دیگر اینکه مطالب مربوط به این کتاب ها، پایه ای برای درک و حل تمرینات سالهای بالاتر به شمار می رود.

به همین دلیل از نظر مشاوران درسی، دانش آموزانی که برای کنکور خودشان را آماده می کنند، باید دروس پایه را قبل از مطالعه ی دروس سالهای بعد انجام دهند.

شروع کتاب و مطالعه

کتاب ریاضی 2 که مشترک بین رشته های ریاضی و تجربی و فنی و حرفه ای است، از نظر مباحثی مانند دنباله های حسابی و هندسی و لگاریتم همواره سؤالاتی را در کنکورها داشته است، فصل های 1 و 4 کتاب در مورد این مباحث است، لذا دانش آموزان با مطالعه ی این دو فصل و حل تمرین های آنها خودشان را برای حل سؤالات تستی مربوط به آنها آماده می کنند.

در یک مرور سریع می توان از روی کتاب درسی تعریف ها و فرمولها را از قسمتهای رنگی مشخص شده در کتاب مطالعه کرد، برای بهتر فهمیدن مفهوم دنباله، تمرینات صفحه های 5 و 6 کتاب را مطالعه کنید و تمرینهای صفحه های 9 و 10 را برای دنباله های حسابی و صفحه های 11 تا 13 را برای دنباله های هندسی حل کنید.

 
درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟
درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟

روش مطالعه پسختام :

روش مطالعه ی پسختام از معروف ترین روش هاى بهسازى حافظه و از جمله روش هایی است که امروزه به بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا توصیه می شود.
 

مراحل این روش به شرح زیر است:

1- پیش خوانی :
 

یعنی درسی را که قرار است فردا در کلاس تدریس شود، امشب بخوانیم.
سؤال : روزنامه وار بخوانیم یا امتحان وار؟
هیچ کدام. آن مطلب را بخوانید. درست مثل موقعی که کاتالوگ یک وسیله ی برقی جدید را می خوانید تا از نحوه‌ی کار با آن سر در بیاورید.
 

مزیت پیش خوانی :

حتما برای شما اتفاق افتاده است که پاسخ های برگه ی امتحانی را چند بار مرور کرده اید سپس آن را تحویل داده اید ولی بعد مشاهده می کنید که در برخی قسمت های ساده نظیر علامت + یا – و ... بی دقتی کرده اید.

دلیل چنین اتفاقاتی این است که ما به مطالب آشنا چندان توجه و دقت نمی کنیم. ولی در پیشخوانی عکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی به دلیل نا آشنا بودن مطلب دقت و توجه ما افزایش می یابد.

 

2- سؤال کردن :

پس از پیش خوانی لازم است دو نوع سؤال برای خود طرح کنیم:
الف) سؤالاتی که پاسخ آن ها را می دانم
ب) سؤالاتی که پاسخ آن ها را نمی دانم.

مثلاً در درس مورد نظر نوشته شده است : « ... طرفین رابطه را در x ضرب می کنیم.( ) ...»

در اینجا شما متوجه نمی شوید چرا ( ) است. بنابراین پاسخ این سؤال مبهم است و در دسته ی سؤالاتی که پاسخ آن را نمی دانید قرار می گیرد.

فردا که به مدرسه می روید هنگام تدریس دبیرتان توجه شما بیشتر معطوف درس است چون می خواهید جواب سؤالاتی را که در ذهن تان است بگیرید.و پس از اتمام درس می توانید بقیه ی سؤالات مربوط به این مطلب را در همین جلسه بپرسید واشکالاتتان را برطرف نمایید.

نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند ( مانند اشتباهاتی که در برگه ی امتحانی ما رخ داده است و تا مدت ها در ذهن ما باقی است). از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.

همچنین پیش خوانی و طرح سؤال باعث می شود ما در کلاس کم تر صحبت کرده، تمرکز بیش تری داشته باشیم.
 

3- خواندن :

4- تفکر :

 

حتی اگر دو مرحله ی قبل را به خوبی اجرا نکردید.بهترین کار حل نمونه سؤالات کتاب درسی است. اگر پاسخ تمرینات کتاب درسی تان را به خوبی می دانید به سراغ نمونه سؤالات امتحانی کتب دیگر بروید.

این روش آماده سازی تدریجی برای امتحان است و شما را به خودآموزی سوق می دهد.
 

5- از بر گفتن :

بعد از خواندن، مطلب به حافظه ی کوتاه مدت شما می رود.می بایست 2 ساعت بعد از خواندن، یک روز بعد، یک هفته یا 10 روز بعد دوباره مطلب را از بر بگوییم تا پس از حدود یک ماه آن مطلب به حافظه ی بلندمدت ما برود.

برای نظم بخشیدن به این کار می توانید از جعبه ی « لایتنر» یا جعبه ی « بهیاد» استفاده کنید. البته این جعبه ها به درد دانش آموزان منظم و اهل برنامه ریزی دقیق می خورد.
 


6- مرور اشتباهات
وقتی که شما مشغول حل تمرین هستید، خیلی مهم است که برای رسیدن به جواب نهایی تلاش بکنید.
در مسیر رسیدن به جواب ممکن است شما اشتباهاتی رو داشته باشید.

شما باید در انتهای حل تمرین حتما اون هارو رفع اشکال بکنید.
این که اشتباهتون رو متوجه بشید خیلی اهمیت دارد و باعث می‌شود که دوباره اون اشتباه رو تکرار نکنید.

عدم تکرار اشتباه های قبلی یک اصل مهم برای رسیدن به موفقیت است. چه در زندگی چه در ریاضی!

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم همه نکات لازم برای اینکه بتوانید ریاضی را یاد بگیرید به شما گوشزد کنیم.
در صورتی که شما ریاضی را درست یاد بگیرید و بدانید که چگونه درس بخوانید تا بهتر یاد بگیرید، سرعتتان بالاتر می‌رود.

با سرعت یادگیری بالاتر زمان کمتری برای درس خواندن صرف می‌کنید.
در این صورت شما می‌توانید به کار های متفرقه دیگر خود برسید و مهارت هایی که در زندگی بیشتر به درد شما می‌خورد را بیاموزید.

امیدواریم که با دانستن روش های اینکه چگونه ریاضی بخوانیم بتوانید به نحو احسن از نظرات کارشناسان گرتال راسخون استفاده کنید.

منبع: هیئت تحریریه پرتال فرهنگی راسخون
( بخشی از این متن توسط 
هاشمیان تدارک دیده شده است )



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.