انتقال‌ دهنده‌های بسامد نوری نوار پهن

بسامد یک موج نوری را می‌توان، به استثنای چند مورد، با استفاده از اثر نوری ‌ـ آکوستیکی، به توسط بازتابش از یک موج آکوستیکی سیار در موادی مانند کوارتز یا نیوبات لیتیوم انتقال داد. اگر این نور بر یک جبهۀ موج
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انتقال‌ دهنده‌های بسامد نوری نوار پهن
انتقال‌ دهنده‌های بسامد نوری نوار پهن

مترجم: فرید احسانلو
منبع:راسخون
 

بسامد یک موج نوری را می‌توان، به استثنای چند مورد، با استفاده از اثر نوری ‌ـ آکوستیکی، به توسط بازتابش از یک موج آکوستیکی سیار در موادی مانند کوارتز یا نیوبات لیتیوم انتقال داد. اگر این نور بر یک جبهۀ موج آکوستیکی با زاویۀ خاصی به نام زاویۀ براگ بتابد، آن‌گاه در توان آکوستیکی کم‌ نور بازتابیده تمام انرژی نور فرودی را دربرمی‌گیرد، و انتقال بسامد آن را بسامد آکوستیکی تعیین می‌کند. نور لیزر را در نظر می‌گیریم: اگر این باریکۀ لیزری از قسمت جلوی موج در حال انتشار بازتابیده شود یک انتقال به بالا، و اگر از یک موج دور شونده بازتابیده شود، تغییر مکانی به پایین پیش خواهد آمد.
انتقال دهنده‌های بسامد نوری به جای نوسان‌گرهای موضعی قابل تنظیم در دستگاه‌های هترودین لیزری به کار می‌روند، بسامدهای منتقل شده برای امواج با انتشار معکوس در ژیروسکوپ‌های لیزری در اختیار می‌گذارند، و با استفاده از یک استاندارد بسامد لیزریِ ثابت چشمه‌های بسامد متغیر بسیار دقیق به دست می‌دهند.
نوع جدیدی از انتقال دهنده‌های بسامد که از اثر براگ استفاده می‌کنند در آزمایشگاه لینکلن در ام.آی.تی. آزمایش شده است. این وسیله زاویۀ ورودی ثابتی دارد، و با وجود این در گستره‌ای از صدها مگاهرتز تا هر بسامد پایینی کار می‌کند. تفاوت عمده در استفاده از اثر نوری‌ ـ الکتریکی به جای نوری‌ ـ آکوستیکی است. آرایه‌ای از الکترودها، درست مثل موتور القایی خطی، در سه فاز به کار می‌افتند، به طوری که انتشار باریکۀ لیزری در یک موج‌بر بُره‌ای در زیر الکترودها موجی انتشاری، درست مثل مورد آکوستیک، می‌بیند (کینگستون و دیگر ). اما، طول موج ثابت است و در این گزارش تحقیقاتی نتیجۀ فاصله‌گذاری 6 نانومتری الکترودها یک طول موج 18 نانو متری است. در 100 مگاهرتز کارآیی تبدیل بیش از %90 بوده است. پراکندگی کتره‌ای توان حامل کاملاً زیر %1 خروجی با بسامد منتقل شده بوده است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.