آیا مصرف سیب زمینی سبز بی ضرر است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا سیب زمینی سبز می‌شود؟ آیا مصرف آنها اشکالی ندارد؟ از طریق این مقاله پاسخ خود را بیابید.
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا مصرف سیب زمینی سبز بی ضرر است؟
آیا مصرف سیب زمینی سبز بی ضرر است؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 


آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا سیب زمینی سبز می‌شود؟ آیا مصرف آنها اشکالی ندارد؟ از طریق این مقاله پاسخ خود را بیابید.
آیا می‌دانستید؟
سیب زمینی معمولی دارای محتوای سولانین (Solanine) کمتر از 2ر0 میلی‌گرم در گرم است. با این حال، با شروع به سبز شدن آن، این غلظت‌ها ممکن است به 1 میلی‌گرم در گرم و یا بیشتر افزایش یابد، در نتیجه مصرف چنین سیب زمینی‌ای ضرر خواهد داشت.
سیب زمینی در میان محصولات کشاورزی پیشرو ایالات متحده مقام اول را از آن خود ساخته و رتبه چهارم را در فهرست پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی در جهان به خود اختصاص داده است. سیب زمینی یکی از غنی‌ترین منابع نشاسته، ویتامین، مواد معدنی و فیبر خوراکی است. و به دلیل غلظت خوب ویتامین C از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار می‌باشد. مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهند که سیب زمینی به دلیل وجود فلاونوئید آنتی اکسیدانی تحت عنوان کوئرستین، دارای خواص ضد سرطانی و محافظت از قلب است.
به رغم برخورداری از تمامی این فوائد سلامتی بخش، مصرف سیب زمینی گاهی اوقات می‌تواند خطرناک باشد. اما چه زمان؟ این زمانی است که سیب زمینی شروع به سبز شدن کند. سیب زمینی هنگامی که در معرض نور قرار گیرد، سبز می‌شود، صرف نظر از آنکه در خانه پرورش داده و یا از مغازه خریداری شده باشد. این لایه سبز روشن روی پوست سیب زمینی سبب ایجاد سوء ظن در خصوص بی ضرر بودن مصرف آن می‌شود. در این مقاله علت سبز شدن سیب زمینی و عوارضی که می‌تواند بر روی سلامت ما برجای گذارد را مورد بحث قرار خواهیم داد.
زمانی که سیب زمینی سبز می‌شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
سیب زمینی چنانچه برای مدت زمان طولانی در معرض نور قرار گیرد، اغلب شروع به سبز شدن می‌کند. دلیل اصلی آن تشکیل کلروفیل می‌باشد. با این حال، سبز شدن سیب زمینی نشان دهنده‌ی آن است که مناسب مصرف نمی‌باشد.
گیاه سیب زمینی ماده‌ی شیمیایی سمی تحت عنوان سولانین تولید می‌کند. سولانین یک گلیکوآلکالوئید است که از گیاه سیب زمینی در برابر حملات حشرات و حیوانات محافظت می‌کند. گرچه سولانین برای گیاه سیب زمینی مفید است اما برای انسان و حیوان مضر می‌باشد. این ماده شیمیایی در غلظت بالا در برگ، ساقه، و جوانه این گیاه وجود دارد، در حالی که میزان آن در غده کمتر است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور و یا هرگونه آسیب به سیب زمینی، سطوح سولانین در آن را افزایش می‌دهد. از اینرو چنانچه سیب زمینی‌ای سبز شده است به احتمال زیاد حاوی سطوح بالاتری از این سم می‌باشد.
آیا مصرف سیب زمینی سبز بی ضرر است؟

هنگامی که سیب زمینی سبز می‌شود، سولانین به سطوح خطرناک افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه نمی‌شود که آن را مصرف کنید. در ادامه دلایلی که بایستی از خوردن سیب زمینی سبز خودداری نمایید آورده شده است.
 سولانین موجود در سیب زمینی ممکن است موجب مسمومیت غذایی با علائمی مشابه گاستروانتریت مانند استفراغ و اسهال و سایر مشکلات مرتبط با سلامت همانند سردرد، تهوع و خستگی شود.
 مصرف بیش از حد سولانین می‌تواند موجب بروز بیماری و یا حتی در موارد شدید مرگ شود. سوابقی وجود داشته که نشان می‌دهند بسیاری از انسانها و حیوانات به دلیل مصرف سیب زمینی سبز با سطوح سولانین بسیار بالا از بین رفته‌اند.
 هیچ کدام از روشهای پخت و پز نمی‌توانند میزان سولانین را از سیب زمینی سبز کاهش و یا آن را از بین ببرند.
 غلظت افزایش یافته سولانین طعمی تلخ به سیب زمینی پس از پخته شدن می‌بخشد.
 مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مسمومیت سولانین می‌تواند برای جنین مرگ آور باشد. بنابراین قویاً توصیه می‌شود که زنان باردار و یا افرادی که قصد بارداری دارند بایستی از مصرف سیب زمینی سبز به هر قیمتی که شده خودداری نمایند.
بالاترین میزان سولانین در پوست سیب زمینی است و معمولاً عمیقتر از 3 میلی‌متر نمی‌باشد. بنابراین پوست کندن لکهای کوچک سبز به کاهش سم کمک خواهد کرد و احتمالاً می‌توانید پس از آن از سیب زمینی استفاده کنید. با این حال، چنانچه این سبز شدگی گسترده‌تر باشد، بهتر است سیب زمینی را به دور اندازید. همیشه پیش از خرید سیب زمینی را بررسی نموده که سبز نشده باشد و آنها را در مکان خشک، خنک، با تهویه خوب و تاریک خانه نگهداری نمایید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.