درد ناشی از تخمک‌گذاری

درد تخمک‌گذاری بسیار رایج است، از هر پنج زن یک نفر آن را تجربه می‌کند. در این مقاله درباره علل و درمان این بیماری بیشتر بدانید.
دوشنبه، 13 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد ناشی از تخمک‌گذاری
درد ناشی از تخمک‌گذاری

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

درد تخمک‌گذاری بسیار رایج است، از هر پنج زن یک نفر آن را تجربه می‌کند. در این مقاله درباره علل و درمان این بیماری بیشتر بدانید.
تخمک‌گذاری عمل آزاد شدن تخمک بالغ از تخمدان است. هر ماه یک تخمدان زن تحت تاثیر هورمون‌های قاعدگی چندین فولیکول تولید می‌کند. از این‌ها، تنها یک تخمک بالغ می‌شود و از فولیکول آزاد می‌شود. هنگامی که فولیکول برای آزاد شدن تخمک از بین می‌رود، ممکن است باعث درد ناگهانی به نام درد تخمک گذاری شود. اگرچه بسیاری از زنان از این وضعیت آگاه نیستند، اما بسیار شایع است. معمولا هیچ پیامد مضری در این وضعیت وجود ندارد. با این حال، این شرایط ممکن است با برخی از بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود.

درد تخمک‌گذاری چیست؟

درد تخمک‌گذاری و یا متیل شیمرز یک وضعیت مشخص شده توسط انتشار تخمک بالغ از تخمدان است. هنگامی که تخمدان شما یک تخمک را آزاد می کند، فولیکول پاره می‌شود. سپس تخمک به پایین، لوله‌های فالوپی به سمت رحم شروع به حرکت می‌کند. در طول این مدت، لوله‌های فالوپ از لحاظ ریتمیک حرکت می‌کنند تا به تخمک در رسیدن به مقصد کمک کنند. این باعث درد خفیف در منطقه شکمی می‌شود. درد معمولا به عنوان درد تخمک گذاری نامیده می‌شود.

درد در کدام قسمت رخ می‌دهد

معمولا درد طرف تخمدانی است که تخمک را آزاد می‌کند. اگر یک ماه درد در سمت راست را تجربه کنید، ماه بعد شما ممکن است آن را در سمت چپ تجربه کنید. با این حال، این یک قاعده نیست، زیرا شما ممکن است از یک تخمدان در زمان‌های بعد تخمک‌گذاری کنید. بسیاری از زنان درد در سمت راست در ناحیه شکمی را تجربه می‌کنند. محل درد فقط در داخل هیپنوتیزم است.

درد چگونه است؟

بسیاری از زنان وقتی که تخمک‌گذاری می‌کنند احساس گرفتگی در داخل شکم دارند. احساس خارش ناشی از پارگی فولیکول ناشی می‌شود، در حالی که حرکت ریتمیک لوله‌های فالوپی موجب سوزش می‌شود. اغلب زنان در هنگام تخمک‌گذاری، دردی شبیه گرفتگی عضلات در قاعدگی را احساس می‌کنند.

درد تخمک‌گذاری چقدر طول می‌کشد

درد تخمک‌گذاری ممکن است چند دقیقه در برخی از زنان و چند ساعت در برخی دیگر ادامه داشته باشد. به طور متوسط، ممکن است حدود شش تا ده ساعت طول بکشد. با این حال، برخی از زنان ممکن است فقط حدود بیست دقیقه درد را تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است تا دو روز درد داشته باشند.

زمانی تخمک‌گذاری اتفاق می افتد

زمان تخمک‌گذاری ممکن است برای هر زن متفاوت باشد. برای یک دوره بیست و هشت روزه قاعدگی تخمک‌گذاری در روزهای سیزده یا چهارده روز رخ می‌دهد. با این حال، این فقط یک برآورد است و ممکن است برای زنان دیگر که دارای چرخه بیست و هشت روزه هستند متفاوت باشد. چون چرخه قاعدگی در طول و مدت زمان متفاوت است، پیش بینی زمان تخمک‌گذاری به طور کلی دشوار است. تخمک‌گذاری ممکن است در اوایل روز دهم قاعدگی یا اواخر روز نوزدهم باشد. به طور کلی، می‌توانید بگویید که درد تخمک گذاری حدود دو هفته قبل از دوره قاعدگی شما رخ می‌دهد.

علائم دیگر مرتبط با آن چیست؟

اگر درجه حرارت پایه بدن تخمک‌گذاری شما را نشان می‌دهد، متوجه خواهید شد که درجه حرارت بدن شما هنگام تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. این افزایش دما برای یک یا دو روز باقی می‌ماند، علامت مشخص دیگری تخمک‌گذاری تغییر رنگ و سازگاری مخاط ترشحی واژن است. در زمان تخمک‌گذاری، مخاط ترشحی، لغزنده و سفید رنگ است.

چگونه می‌توانم درد عضله رو درمان کنم؟

درد تخمک‌گذاری معمولا به درمان نیاز ندارد، زیرا درد خود به خود از بین می‌رود. با این حال، اگر درد شدید داشته باشید، ممکن است به داروهایی مانند تایلنول متکی شوید. حمام آب گرم، پد گرم کننده نیز در مدیریت تخمک‌گذاری دردناک موثر است.
مشکلات دیگری که ممکن است نشانه‌های مشابه با تخمک‌گذاری دردناک را ایجاد کنند عبارتند از اندومتریوز، کیست تخمدان، حاملگی خارج رحمی، آپاندیسیت و غیره. بنابراین اطمینان حاصل کنید که علت درد تخمک‌گذاری فقط به دلیل تخمک‌گذاری است. این را می‌توان با کمک یک کیت تخمک‌گذاری مشخص کرد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.