رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات

هیچ شکی نیست که میوه‌ها و سبزیجات اجزاء مهم رژیم غذایی متعادل می‌باشند، اما آیا می‌تواند با استفاده از یک رژیم غذایی که تنها از این دو جزء تشکیل شده، زنده ماند؟
سه‌شنبه، 14 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات
رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

هیچ شکی نیست که میوه‌ها و سبزیجات اجزاء مهم رژیم غذایی متعادل می‌باشند، اما آیا می‌تواند با استفاده از یک رژیم غذایی که تنها از این دو جزء تشکیل شده، زنده ماند؟
در حالی‌که رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات برای سلامتی انسان بسیار موثر هستند، چون باعث دنبال کردن سبک زندگی سالم و حفظ متعادل وزن بدن می‌گردد، اما بسیاری از مردم در واقع از این موضوعات آگاه نیستند.

دلیل استفاده ار رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و یا سم زدایی از بدن خود دارند، مفید می‌باشد. این دو گروه از مواد غذایی نه تنها غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند، بلکه هضم غذا را نیز بسیار آسان می‌سازند. به همین دلیل استفاده از میوه و سبزیجات در طول روز بسیار مفید می‌باشد.
از میان این دو اجزاء غذایی، سبزیجات دارای دو مزیت اصلی هستد: 1) آن‌ها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای بوده که به آسانی به چربی تبدیل نمی‌شوند و 2) آن‌ها حاوی کالری پایینی می‌باشند. به بیان ساده‌تر، سبزیجات باعث سیر شدن شما شده، اما منجر به چاق شدن نمی‌شوند.
حتی میوه‌ها نیز محتوای فیبر بالایی دارند و بنابراین برای سلامت شما مفید می‌باشند. محتوای فروکتوز میوه‌ها قطعا یک عامل نگران کننده می‌باشد، اما شما همیشه می‌توانید از میوه‌هایی مانند سیب سبز، پرتقال، گلابی، گواوا و غیره استفاده کنید.

برنامه‌ی رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات

رژیم غذایی کوتاه مدت
یک رژیم غذایی که کاملا متکی بر میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد، بدون شک رژیم غذایی سالم و کافی نیست. الزامات تغذیه‌ای بدن ما تنها تویز گروه خاصی از غذاها براورده نمی‌گردد و بنابراین داشتن رژیم غذایی متعادل حاوی همه ی مواد غذایی مورد نیاز بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی‌که رژیم غذایی متعادل به صورت ایده‌آل همه‌ی نیازهای غذایی روزانه‌ی بدن را تامین می‌کند، اما شما می‌توانید ار رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات یک بار در ماه استفاده کنید. می‌توانید این رژیم غذایی را به صورت مداوم برای 3 تا 4روز و یا حداکثر یک هفته و نه بیشتر، استفاده کنید. استفاده از این رژیم غذایی به سم زدایی از بدن یعنی خلاص شدن از شر همه‌ی سمومی که در نتیجه‌ی مصرف غذاهای فراوری شده در طول ماه در بدن تجمع یافته‌اند، به شما کمک کنند.
در زیر فهرستی از غذاهایی که باید در رژیم غذایی متعادل مورد استفاده قرار گیرد ارائه شده است:

صبحانه

میوه + کاهو / آووکادو + چای بابونه / چای سبز
مصرف میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، گلابی، توت فرنگی، هندوانه، موز، زغال اخته، پاپایا، گوآوا، تمشک و غیره.

اسنک صبحانه

یک میوه‌ی کامل و تازه یا آب میوه‌ی تازه و شیرین نشده

ناهار

سالاد سبزیجات که حاوی تعداد زیادی سبزیجات مختلف به شرح زیر می‌باشد:
کاهو، خیار، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی، لوبیا، مارچوبه، کلم برگ، اسفناج، بادمجان، پیاز سبز و غیره

عصرانه

سیب زمینی شیرین یا میوه های خشک شده و خشکبار + چای گیاهی

شام

میوه‌ها و سبزیجات خام مانند کلم بروکلی، ساقه‌های کرفس، هویج، تربچه، کاهو، گوجه فرنگی، جوانه‌ی لوبیا، کرفس، کلم، پاپایا، سیب، هندوانه، پرتغال، توت فرنگی، آلو و غیره

اسنک بعد از شام

موز و یا تکه‌های کوچک میوه

در حالی‌که سبزیجات و میوه‌ها به طور طبیعی غنی از آب هستند، اما با این‌حال، مصرف آب نیز در رژیم غذایی مهم می باشد. از مصرف هر گونه نوشیدنی غنی از قند خودداری کنید.

برنامه‌ی طولانی مدت رژیم غذایی

در حالی‌که برنامه‌ی کوتاه مدت غذایی به سم زدایی بدن شما کمک می‌کند، اما بر اساس مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی آمریکایی تغذیه ی بالینی، برنامه‌ی طولانی مدت رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات به میزان بیشتر و موثرتری به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند. با این‌حال، هنگامی‌که ما از رژیم غذایی طولانی مدت صحبت می‌کنیم، ممکن است تنها تکیه بر میوه‌ها و سبزیجات نداشته باشیم. همانطور که قبلا گفتیم، این دو گروه غذایی نمی‌توانند همه‌ی نیازهای تغذیه‌ای بدن ما را بروارده سازند.
در این مورد، میوه‌ها و سبزیجات همراه با غلات حاوی فیبر بالا باید بخش اصلی رژیم غذایی روزانه‌ی ما را تشکیل دهند. رژیم غذایی ما نباید عاری از گوشت و محصولات لبنی کم چرب، برنج سفید و دیگر غذاهای کم کالری باشد. در حالی‌که میوه‌ها و سبزیجات متنوع برای بدن ما نیاز می‌باشند، اما گوشت و محصولات لبنی کم چرب نیز برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن ضروری می‌باشند.
استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات کمی سخت خواهد بود، به خصوص اگر گوشت به عنوان مهم‌ترین جزء رژیم غذایی شما مورد نیاز باشد. یک رژیم غذایی متعادل که برای داشتن طول عمر طولانی و جلوگیری از بروز بیماری ها مورد نیاز است، بدون میوه‌ها و سبزیجات مغذی، کامل نیست.

ذکر چند نکته‌ی مهم در رابطه با رژیم غذایی

صرفنظر از این‌که آیا شما در جستجوی یک زندگی سالم و یا کاهش وزن هستید، باید از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود حتما استفاده کنید. بنابراین ذکر چند نکته در این مورد به شما کمک خواهد کرد.
در حالی‌که میوه‌ها در هر شکلی که مصرف شوند برای سلامتی مفید هستند، اما محتوای فیبر میوه نسبت به آب میوه بیتشر بوده و بنابراین ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد.
در حالی‌که مواد غذایی خام دارای عناصر تغذیه‌ای بالایی هستند، اما آن‌ها ممکن است لزوما برای هر فردی مناسب نباشد.
پختن مواد غذایی باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آن‌ها شده و سرخ کردن عمیق هم منجر به افزودن چربی به میوه‌ها و سبزیجات سالم شما می گردد، بنابراین آن‌ها را مواد غذایی ناسالم تبدیل می‌کنند. از این‌رو، بهتر است از خوردن چنین غذاهایی اجتناب ورزید.
در نهایت به خاطر داشته باشید که قبل از گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، باید با متخصص تغذیه صحبت کنید تا تشخیص داده شود که آیا استفاده از این نوع رژیم غذایی برای شما مفید است یا خیر، چون ممکن است نیاز داشته باشید که از مصرف برخی مواد غذایی به دلیل تداخل آن‌ها با داروهایی که مصرف می‌کنید، خودداری کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.