عفونت باکتریایی در دوره بارداری

زنان متعددی در دوران بارداری در معرض عفونت باکتریایی قرار می‌گیرند که عمدتا در اثر واکنش باکتریایی در واژن ایجاد می‌شود. در اینجا ما به شما علل و نشانه های این بیماری را نشان می‌دهیم.
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عفونت باکتریایی در دوره بارداری
عفونت باکتریایی در دوره بارداری

متجرم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

زنان متعددی در دوران بارداری در معرض عفونت باکتریایی قرار می‌گیرند که عمدتا در اثر واکنش باکتریایی در واژن ایجاد می‌شود. در اینجا ما به شما علل و نشانه های این بیماری را نشان می‌دهیم.
عفونت باکتریایی در واژن، که عفونت باکتریایی واژینال نامیده می‌شود، یک بیماری رایج است که اکثر زنان بخصوص زمانی که آنها حامله هستند. در معرض آن قرار دارند، این وضعیت با درد در ناحیه شکمی همراه است و در طول زایمان می تواند عوارض جدی داشته باشد. در بسیاری از موارد، در طول زایمان، علاوه بر زایمان زودرس و عفونت مثانه مادر، می تواند به عفونت جنین، جفت و مایع آمنیوتیک منجر شود. مطالعات نشان داده‌اند که حدود 15 تا 20 درصد زنان باردار در طی بارداری از عفونت باکتری رنج می‌برند، بنابراین اگر شما هر یک از علائم ذکر شده را پیدا کنید، بلافاصله از یک متخصص کمک بگیرید. اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی برای زنان باردار ایجاد کند.
علل
این بیماری در طول دوره بارداری رایج است و در صورت عدم توازن باکتری های مفید و مضر در منطقه واژن ایجاد می شود. گفته شده است که در هر 5 زن یک نفر از این بیماری رنج می‌برد در بعضی افراد در دوران بارداری این بیماری شایع است. انواع مختلفی از باکتری ها به نام لاکتوباسیل در هر انسان زندگی می کنند و این باکتری ها در عملکرد مناسب چندین قسمت بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، لاکتوباسیل ها در تخریب سایر باکتری های مضر در بدن کمک می کند. هنگامی که تعداد این باکتری مفید کاهش می یابد و تعداد باکتری های مضر افزایش می یابد، عفونت شروع می شود. علت دقیق عدم تعادل باکتری هنوز ثابت نشده است.
افزایش تعداد باکتری‌های استرپتوکوک نیز ممکن است باعث عفونت شود. این باکتری معمولا در روده و داخل پوست یافت می شود و وقتی نوزاد در حین زایمان بیرون می آید ممکن است عوارضی در کودک ایجاد کند. به همین ترتیب، زنان که برای این بیماری آزمایش انجام می‌دهند، درصورت بیمار بودن تحت درمان به وسیله آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند تا نوزاد آسیب نبیند. یکی دیگر از دلایل افزایش، مصرف گوشت‌های غیر پاستوریزه است. این می تواند برای جنین مضر باشد، بنابراین شما باید از چنین غذاهایی اجتناب کنید. سبزیجات و میوه ها باید به خوبی پخته شوند و سطوح آشپزخانه باید تمیز باشند، تا باکتری ها نتوانند پخش شوند.

علائم

در برخی موارد دیده شده است که این بیماری علائمی ازخود بجای نمی‌گذارد. با این حال، دراکثر زنان نشانه هایی از قبیل ترشحات خاکستری یا سفید را نشان می دهند که دارای بوی ماهی تندی هستند. بوی این ترشحات پس از رابطه جنسی کاملا واضح است، زمانی که این ترشحات با اسپرم همراه باشد بوی نامطبوع را به همراه ادارد. به غیر از این، ممکن است در هنگام ادرار، علاوه بر درد در ناحیه تناسلی، احساس سوزش را احساس کنید. اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید و ترشحات سرویکس و مایع واژینال را آزمایش کنید تا علل عفونت واژینال مشخص شود. پس از بررسی، پزشک داروها را تجویز می کند، معمولا آنتی بیوتیک هامی باشد که شما باید آنها را مصرف کنید. به طور معمول، این وضعیت هیچ تاثیری در رشد جنین ندارد، اما باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید. چند راهکار وجود دارد که باید بدانید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

عوارض بیماری در حاملگی

اگر این شرایط به موقع درمان نشود، می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش دهد. علاوه بر این، وزن نوزاد ممکن است در مقایسه با نوزادان دیگر مادران کم باشد. مطالعات نشان داده اند که در سه ماهه دوم نیز احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. با این حال، ارتباط بین عوارض در دوران بارداری و عفونت واژینال باکتری هنوز مشخص نیست. درمواردی حتی اگر مادر عفونت داشته باشد نوزادانی سالم متولد می‌شوند
هیچ چیز برای نگرانی در مورد این مشکل وجود ندارد، اما شما باید مراقب سلامت خود باشد و در صورت بروز عوارض به پزشک خود مراجعه کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.