کاربرد‌های چشمگیر هیدروژن پراکسید

شما می‌توانید از هیدروژن پراکسید به طریق بسیار مختلف استفاده کنید و تأثیر گذاری آن از بین نخواهد رفت. مطمئناً کاربرد‌های هیدروژن پراکسید شما را مجذوب خود خواهد کرد. آیا می‌دانستید هیدروژن پراکسید به طور
دوشنبه، 20 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کاربرد‌های چشمگیر هیدروژن پراکسید
کاربرد‌های چشمگیر هیدروژن پراکسید

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

شما می‌توانید از هیدروژن پراکسید به طریق بسیار مختلف استفاده کنید و تأثیر گذاری آن از بین نخواهد رفت. مطمئناً کاربرد‌های هیدروژن پراکسید شما را مجذوب خود خواهد کرد. آیا می‌دانستید هیدروژن پراکسید به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود تا به مقابله با عفونت‌ها کمک کند؟؟ در اینجا با ماده‌ای سر و کار داریم که تمیز می‌کند، سفید کننده است، لکه‌ها را از بین می‌برد، ضد عفونی می‌کند، خوشبو کننده است و برای استفاده در هر زمان و هر جایی بی‌نقص است. به علاوه، هیدروژن پراکسید چندان گران نیست و در هر جایی در دسترس است و بسیار دوستدار محیط زیست می‌باشد. در این مقاله با هیدروژن پراکسید و کاربرد‌های آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

هیدروژن پراکسید چیست؟

هیدروژن پراکسید ترکیب پراکسید با پیوند تک گانه اکسیژن – اکسیژن است.
هیدروژن پراکسید دارای خاصیت آنتی باکتریال، ضد قارچی و ضد ویروسی است.
این مایع شفاف دارای درجه غلظت مانند آب بوده و pH 6.2 برای غلظت 100% دارد. پس، می‌توان آن را در دسته‌ اسید‌های ضعیف دسته‌بندی کرد.
هیدروژن پراکسید به طور طبیعی در آب باران و برف به خاطر وجود اوزون اتمسفری وجود دارد.
جدا از کاربرد آن برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، هیدروژن پراکسید در پزشکی و مواد آرایشی نیز به کار می‌رود.
*نکته مهم
برای کاربرد‌های خانگی محلول هیدروژن پراکسید 3% ایده آل است که به آسانی در داروخانه‌ها یافت می‌شود. اگر از هیدروژن پراکسید درجه مواد غذایی می‌خواهید استفاده کنید به یاد داشته باشید که بسیار غلیظ است. قبل از استفاده از رقیق کردن آن در آب مطمئن شوید. هیدروژن پراکسید رقیق نشده ممکن است باعث ایجاد صدمات پوستی شود. با دقت بسیار زیاد از آن استفاده کنید.

کاربرد‌های هیدروژن پراکسید در خانه

استفاده از هیدروژن پراکسید به عنوان ضد عفونی کننده راحت است. آن را روی سطوحی مانند میز غذاخوری اسپری کرده و با پارچه تمیز کنید. شما حتی می‌توانید از این محلول برای ضد عفونی کردن تخته گوشت استفاده کنید.
از هیدروژن پراکسید می‌توان برای از بین بردن بوی لباس‌ها استفاده کرد. هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین و صابون مخلوط کنید و لباس‌ها را داخل آن خیس کنید. لباس‌ها را طبق معمول بشویید و بوی بد لباس‌ها از بین خواهد رفت.
حدود 30 گرم هیدروژن پراکسید را در یک لیتر آب مخلوط کنید و روی گیاهان استفاده کنید. جدا از افزایش سطح اکسیژن در خاک، گفته می‌شود این ترکیب مانع پوسیدگی ریشه می‌شود.
یک قاشق چایخوری هیدروژن پراکسید را در یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید. آن را روی سالاد‌ اسپری کنید و در یخچال نگهداری کنید. این کار به افزایش ماندگاری کمک می‌کند.
با خیس کردن میوه‌ها و سبزیجات در محلول خفیف هیدروژن پراکسید و آب از شر میکروب‌ها و آفت کُش‌ها خلاص شوید. قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات را با آب سرد تمیز بشویید.
هیدروژن پراکسید برای از بین بردن لکه‌ها خصوصاً لکه خون و نوشیدنی استفاده می‌شود. تنها کاری که باید بکنید آن است که مقدار کمی از محلول را روی لکه‌ها بزنید و برای مدتی صبر کنید. بعد از آن، لکه‌ها را با آب و صابون بشویید.
برای استفاده از خاصیت سفید کنندگی هیدروژن پراکسید لباس‌اهی سفید را در داخل محلول هیدروژن پراکسید رقیق شده با آب خیس کنید. لباس‌ها را طبق معمول بشویید.
از مخلوط هیدروژن پراکسید با جوش شیرین می‌توان برای تمیز کردن کاشی‌های آشپزخانه یا حمام و دستشویی، کف اتاق و پنجره‌ها استفاده کرد. از هیدروژن پراکسید همچنین می‌توان برای خلاص شدن از شر کپک‌ها استفاده کرد.
کاربرد‌های درمانی هیدروژن پراکسید
از هیدروژن پراکسید می‌توان به عنوان دهان شویه برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. شما باید هیدروژن پراکسید را با آب رقیق کرده و استفاده کنید. از قورت دادن محلول جداً خودداری کنید.
از هیدروژن پراکسید 3% می‌توان برای تمیز کردن عفونت پوست و دهان، نیش حشرات، جوش‌ها و غیره استفاده کرد. ولی، توصیه می‌شود از هیدروژن پراکسید روی زخم‌های باز استفاده نکنید.
گفته می‌شود استفاده از محلول رقیق شده هیدروژن پراکسید 3% با آب برای بی‌حس کردن لثه‌ها و کاهش دندان درد مؤثر است.
برخی افراد از محلول رقیق شده هیدروژن پراکسید برای سینوزیت استفاده می‌کنند. چند قطره از محلول را داخل گوش و بینی خود بریزید. حتی گفته می‌شود تنفس بخار این محلول مفید است.
علاوه بر سینوزیت، گفته می‌شود این روش برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا نیز مفید است. قرقره کردن با محلول رقیق شده هیدروژن پراکسید به درمان گلو درد کمک می‌کند.
هیدروژن پراکسید برای تمیز کردن چرک گوش مفید است. 2-3 قطره مخلوط هیدروژن پراکسید و روغن زیتون یا روغن بادام را داخل گوش بریزید. این کار چرک‌های خشک شده را نرم می‌کند و کانال گوش را تمیز می‌کند.
پاهای خود را داخل آب گرم بگذارید. دو قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید به آب اضافه کنید. با این کار می‌توانید قارچ‌های پا را از بین ببرید
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.