نحوه‌ی درمان لثه‌های عفونی

درمان عفونت لثه عمدتا وابسته به شدت عفونت دارد. این مقاله چند روش ساده را برای درمان این بیماری بیان می‌کند.
پنجشنبه، 23 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نحوه‌ی درمان لثه‌های عفونی
نحوه‌ی درمان لثه‌های عفونی

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

درمان عفونت لثه عمدتا وابسته به شدت عفونت دارد. این مقاله چند روش ساده را برای درمان این بیماری بیان می‌کند.
بافت‌های لثه به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مورد تهاجم باکتری‌ها قرار می‌گیرند و انواع مختلفی از عفونت‌های لثه را به‌وجود می‌آورند که نوع شایع آن التهاب لثه است. هنگامی‌که بهداشت دهان و دندان حفظ نشود و ذرات کوچک غذا در بین دندان‌‌ها باقی بمانند شرایط مطلوب برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود که در مرحله بعد می‌تواند باعث ایجاد پلاک در دندان شود. پلاک می‌تواند در نهایت باعث عفونت و التهاب لثه‌ها شود. اگر این بیماری به سرعت درمان نشود عفونت می‌تواند پیشرفت کرده و به بیماری التهاب لثه تبدیل شود، که می‌تواند به آرامی بافت‌ها و استخوان‌هایی که دندان‌ها را پشتیبانی می‌کنند، را از بین ببرد. این بیماری منجر به جداسازی لثه‌ها از دندان‌ها و تشکیل حفره‌هایی بین آنها می‌شود که می‌تواند به راحتی توسط باکتری‌ها آلوده شوند. برای جلوگیری از چنین بیماری‌های لثه‌ای باید هرچه سریعتربه دندانپزشک مراجعه کرد.
باید بدانید که بیماری التهاب لثه تنها دهان و دندان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. براساس یک مقاله در ایالت متحده آمریکا مشخص شد که بیماری لثه ممکن است عواقب وخیم بر روی قلب شما داشته باشد.

علائم

علائم به شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی می‌توان علائم زیر را بیان کرد:
درد خفیف تا شدید، دندان درد، ورم، قرمزی و خونریزی، بوی بد دهان، طعم فلزی، پوسیدگی در اطراف لثه‌ها و دندان‌ها، خم شدن یا تغییر دندان ها، حفره‌های عمیق (شکاف بین لثه‌ها و دندان‌ها)

درمان پزشکی

یک عفونت جزئی لثه می‌تواند با داروهایی که می‌توانند علائم مانند تورم و درد را از بین ببرد، درمان شوند. اگر عفونت در عرض چند روز بهبود نیابد، لازم است آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کنید.
در اکثر موارد درمان نیاز به حذف پلاک دارد که باید توسط دندان‌پزشک انجام شود که بیشتر از یکه جلسه مراجعه نیاز دارد.
پس از حذف پلاک، دندانپزشک معمولا به منظور جلوگیری از هر گونه بیماری دندان و لثه، مراقبت از دهان و دندان، رعایت بهداشت و مسواک زدن را توصیه می‌کند.
خارج کردن مواد غذایی از داخل و بین دندان‌ها بسیار مهم است. علاوه بر مسواک زدن، دندان‌پزشکان ممکن است یک دهانشویه ضد باکتریایی برای جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری در داخل دهان توصیه کنند.
اگر بیماری پیشرفت کند، برای درمان باید ریشه بیرون آورده شود. پلاک و همچنین بافت نرم ملتهب از حفره‌های که در اطراف دندان‌ها ایجاد شده‌اند حذف شود.
در اغلب موارد، پس از حذف پلاک و بافت‌های ملتهب، لثه‌ها خود را به دندان‌ها متصل می‌کنند. اما اگر این اتفاق نیفتد، جراحی ممکن است تنها گزینه ای باشد که توصیه شود این روش جراحی به عنوان گینژیوکتومی شناخته می شود.

درمان خانگی

با آب ولرم چند بار در روز غرغره کنید
روغن چریش را می توان برای جلوگیری از تشکیل پلاک و همچنین به دلیل خواص ضد باکتری خود استفاده کرد. روغن را روی لثه بمالید و پس از زمان مشخص دهان را بشویید.
روغن میخک یکی دیگر از درمان‌های عالی است که می‌توان از آن استفاده کرد آن را روی لثه درمحل آلوده بمالید اگر روغن میخک نداشتید می‌توانید جوانه گل میخک را رولثه بگذارید.
آلوئه ورا، که به خاطر خواص ضد التهابی آن مشهور است، نیز می‌تواند به بهبود و التهاب لثه کمک کند. برای کاهش تورم و علائم دیگر، لثه را با ژل آلوئه ورا ماساژدهید.
با مخلوط دارچین و آب می‌توانید یک دهانشویه گیاهی تهیه کنید. دهانتان را با این ترکیب بشویید تا عفونت را درمان کند. حتی دم کرده بابونه را می‌توان برای این منظور استفاده کرد.
سیر یکی دیگر از درمان های طبیعی برای این وضعیت است. یک یا دو حبه سیر را له کنید و سپس روی لثه آلوده قرار دهید. اگر نمک دارید، کمی ازآن را به سیر خرد شده اضافه کنید و سپس این مخلوط را روی لثه قرار دهید.
برای کاهش تورم یا التهاب ناشی از این وضعیت، یک بسته یخ را امتحان کنید. بعلاوه بعضی از داروهای دیگرمانند عسل، زنجبیل، آب لیمو و ریشه انگور موثر هستند.
داروهای خانگی که در بالا ذکر شد، بدون شک می‌توانند به درمان عفونت و تورم جزئی کمک کنند، اما برای عفونت لثه که جدی به نظر می‌رسد لازم است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید اگر درمان نشود در نهایت منجر به بیماری التهاب لثه می‌شود که درمان آن بسیار پیچیده است. بنابراین، شرایط دندان‌ها و لثه‌های خود را با توجه به هر یک از علائم عفونت به درستی توسط دندان پزشک ارزیابی کنید. دندان‌هایتان را در فواصل منظم برای مراقبت از دندان‌ها و جلوگیری از بیماریهای جدی دندان ارزیابی کنید.

اقدامات پیشگیرانه

در صورت امکان، از یک مسواک براق کننده استفاده کنید.
از یک نخ برای تمیز کردن بین دندان ها و لثه ها، یک بار در روز (ترجیحا در شب) استفاده کنید تا از مواد غذایی و پلاک خلاص شوید.
پس از مسواک زدن، روزانه زبان را تمیز کنید و از دهانشویه توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.
یک مسواک باید هر دو تا سه ماه یک بار تعویض شود، یا هنگامی که داندانه‌هایش شروع به خم شدن می‌کنند و همچنین باید پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا کنار گذاشته شود و مطمئن شوید که مسواک خود را با کسی به اشتراک نگذاشته‌اید.
رژیم غذایی سالم، مغذی و متعادل را دنبال کنید. همچنین، با مصرف حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز، آب بدن خود را حفظ کنید.
سیگارنکشید زیرا یکی از دلایل اصلی بیماری التهاب لثه می‌باشد
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.