چرایی شیوع بد حجابي
چرا بدحجابي بين زنان ايران شيوع پيدا كرده است و چرا توبة فرهنگي سخترين توبه ها است؟
با سلام و احترام خدمت شما پرسشگر گرامي كه به دنبال رفع دغدغه هاي علمي به تلاش و كاوش فكري پرداخته و از رهگذر سؤال به شكوفايي انديشه خود ياري ميرسانيد.
از اينكه با مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه مكاتبه نموده ايد صميمانه تشكر ميكنيم، اميد آن كه تحقيق و پاسخ ارايه شده رهگشاي انديشه پويشگرتان باشد.
خواهر گرامي! ضمن تشكر و سپاس از اين كه سوالات خود را با در ميان گذاشتيد همين دو سوالي كه مطرح كرده ايد نشان دهندة روحية مذهبي شما است. در عصر كه انحرافات اخلاقي عده اي زيادي از جوانان را در ورطة سقوط قرار داده و فساد و بي بند و باري به اوج خود رسيده است، پرسش از "توبة فرهنگي" و "بد حجابي زنان" شخصيت معنوي و احساس مسئوليت شما را به نمايش مي گذارد. اميد است اين روحية مذهبي و احساس مسئوليت، هر چه بيشتر در وجود شما تقويت گردد و بتوانيد به سهم خود در هدايت جوانان به خصوص دختران نقش مؤثري ايفا كنيد. با اين مقدمة كوتاه اينك مي پردازيم به علل بدحجابي در جامعه و اينكه چگونه مي توان نقش و مسئوليت خود را انجام داد.
مسألة فحشاء و از جمله بدحجابي زنان از پديده هاي جديد اجتماعي نيست، بلكه از ديرباز اين عنصر ضد اخلاقي در جامعه وجود داشته است، لكن در سالهاي اخير و به ويژه سالهاي پس از دفاع مقدس به موازات تحولات اجتماعي و سرازير شدن انواع محصولات فرهنگي بيگانه و تساهل و تسامح در مقولات فرهنگي، بدحجابي ابعاد تازه اي به خود گرفته است.[1]
در يك نگاه كلي، عوامل و زمينه هاي مؤثر بر رشد بدحجابي عبارتند از:
1. تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه؛
شواهد نشان مي دهد كه در سالهاي پس از انقلاب باورها و اعتقادات مذهبي در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان كمرنگ شده است.[2] البته اين به معناي نفي گرايش هاي قوي مذهبي نيست، بلكه نشان دهندة افزايش بزهكاري در جامعه است.
تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي خود معلول چندين عامل است. يكي از عوامل عمدة آن القاي اين تفكر است كه دين توانايي حلّ مشكلات بشر را در اين زمان ندارد.
اين تفكر انحرافي باعث شده است تا جوانان و نوجوانان، قوانين و احكام مذهبي را زير پا بگذارند و به انواع انحرافات اخلاقي از جمله بدحجابي و بي حجابي، رو آورند.
2. تهاجم فرهنگي دشمن
از آنجا كه در غرب و اروپا، معنويت و مذهب به حاشية زندگي خزيده است همة وجود زن براي استفاده هاي جنسي مطرح شده است. غرب با گريزان كردن دختران از چادر و حجاب كامل، در واقع بين آنان و ارزشهاي جامعه شان فاصله ايجاد كرده است. كشورهاي غربي به شيوه هاي مختلف اين ايده و تفكر را در جوامع اسلامي ترويج نموده تا حدودي موفق بوده اند.
3. گسترش روحية غربگرايي و غرب زدگي
4. تقليد از الگوهاي غربي و خارجي
5. خلأ فرهنگي در جامعه
6. ضعف و ناهماهنگي نهادهاي اجتماعي
جامعة يكپارچه و آسيب ناپذير در برابر تهاجمات دشمنان، جامعه اي است كه بين نهادهاي اجتماعي آن پيوند عميق و گسست ناپذير وجود داشته باشد. جامعه اي كه به صورت يد واحده، با وحدت واقعي و همگاني در تمام صحنه هاي اجتماعي و فرهنگي شكل گرفته است نه تنها مرعوب و مقهور تهاجم بيگانگان نمي شود بلكه هم چون دژي مستحكم در مقابل تهاجم آنان پايداري مي كند. نمونة اين پاسداري را مي توان در دفاع مقدس در برابر تهاجم نظامي و اقتصادي بيگانگان به خوبي نظاره كرد. در آن زمان كه ارزش ها بر جامعه حاكم بود، انحرافات اخلاقي، بي حجابي و بدحجابي و استفاده از مدها و الگوهاي غربي در جامعه ديده نمي شد.
يگانه راه اصلاح انحرافات و به تعبير شما "توبة فرهنگي"، تقويت اعتقادات و باورهاي ديني و مذهبي افراد جامعه است. و اين وظيفه اي است سنگين كه به دوش اولياء، مربيان و اقشار مختلف جامعه نهاده شده است هر چند سالم سازي و پاكسازي محيط جامعه از افراد منحرف و ابزار و وسايل آلوده كننده و لباس هاي مد غربي، يك ضرورت است. ليكن بايد توجه داشت مصون سازي افراد در برابر هجوم بيگانگان از اهميت بيشتري برخوردار است. مصون سازي وابسته به خودآگاهي است. دختران بايد بگونه اي تربيت شوند كه آگاهانه و با اختيار كامل از آلودگي، گناه و بدحجابي پرهيز نمايند. به عنوان مثال، جمع آوري لباس هايي با طرح و آرم غربي كه هر كدام پيام هاي خاصي براي جوانان و نوجوانان دارد، در شرايط فعلي لازم و ضروري است. اما كافي نيست، بايد بذر ايمان و تقوا را در درون جان افراد بارور نمود تا با اراده و خودآگاهي كامل از انحرافات دوري كنند. و از طرفي بايد امر به معروف و نهي از منكر اين دو اصل در جامعه اجرا شود و در آخر بايد گفت اصلاح انحراف هميشه سخت تر است از خود فرايند انحراف است چرا كه انحراف و هوس راني خود سراشيبي است و نياز به زحمت ندارد انسان مهار (شناختي و ...) خود را رها كند رفته است اما اصلاح سخت است و بايد موانع آن را برطرف كرد و سعي و زحمت مبارزه با طاغوت، تهاجم فرهنگي شيطان و هوس را چند برابر كرد.
منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. محمود اكبري، دختران پندها و هشدارها، انتشارات گلستان ادب، 1381.
2. سيد محمد حسين فضل الله، دريچه اي به دنياي جوانان، ترجمه عبدالهادي فقيهي زاده، نشر دادگستر، 1378.
3. سيد حسين تقوي، آسيب شناسي ديني فمينيسم، انتشارات فرهنگ منهاج، 1381.
قال علي ـ عليه السلام ـ
الهَوي هويّ الي اسفل؛[6] هواي نفس انسان را به پستي مي كشاند.
از اين حديث دانسته مي شود كه بسياري و باري ها برخواسته از هواي نفس است. چنانچه در روايتي ديگر از آن حضرت آمده است كه: الهوي مطيئة الفتن؛[7] هواي نفس زمينه ساز فتنه ها است. بنابراين بايد بكوشيم هواي نفس را با تقواي الهي مهار كنيم. تنها در اين صورت است كه زمينة سعادت و خوشبختي ما فراهم مي شود.
پي نوشت :
[1] . جمعي از نويسندگان، حجاب و آزادي، سازمان تبليغات اسلامي، ص 77ـ84.
[2] . محمد رضا طالبان، دينداري و بزهكاري در ميان جوانان، موسسه فرهنگي و هنر، تهران، 1380، ص 61-81. [3] . آيت الله محمد مهدي آصفي، دنياي اسلام و تهاجم فرهنگي غرب، دفتر تبليغات اسلامي، 1380، ص 27-39.
[4] . سيد مجتبي موسوي لاري، اسلام و سيماي تمدن غرب، دفتر انتشارات اسلامي، 1380، ص 75-94، آيت الله محمدمهدي آصفي، همان، ص 51.
[5] . مهدي نويد، فرهنگ و مقاومت فرهنگي، انتشارات فلق، 1374، ص 80-92.
[6] . غرر الحكم، ذيل واژه هوي.
[7] . همان.
/س