اکسپرسیونیسم و معماری

اولین بار اکسپرسیونیسم در سال 1911 برای توصیف آثار کوبیستی و فوویستی که در برلین به نمایش گذاشته شده بود به کار رفت. مفهوم آن در معنای وسیع به هنر هر مکان و زمانی اطلاق می شود که تاکید بر واکنش حسی هنرمند اولی تر از نظاره دنیای خارج است .
سه‌شنبه، 29 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اکسپرسیونیسم و معماری
اولین بار واژه اکسپرسیونیسم در سال 1911 برای توصیف آثار کوبیستی و فوویستی که در برلین به نمایش گذاشته شده بود به کار رفت. مفهوم آن در معنای وسیع به هنر هر مکان و زمانی اطلاق می شود که تاکید بر واکنش حسی هنرمند اولی تر از نظاره دنیای خارج است .
 
درتاریخ هنر و نقد هنر به سبکی شناخته می شود که درآن قراردادها و سنتهای طبیعت گرایی کنار نهاده می شود و تاکید بیشتری بر ایجاد و اعوجاج و اغراق در شکل و رنگ به جهت بیان فوری احساس هنرمند وجود دارد.

هنرمندان اکسپرسیونیست با بکاربردن روش و فنون مختلفی چون فنون چاپ و مجسمه سازی بر احساسات شخصی نسبت به موضوع تاکید داشتند.در اکسپرسیونیسم، احساسات فردی به بیرون تجلی پیدامی کند و به دیگران منتقل می شود در این سبک موقعیت ذهنی یا شرایط حسی هنرمند به شکلی مشابه به موجود زنده، به نمایش گذاشته می شود.
 

موضوعات نقاشی اکسپرسیونیستها

موضوعات نقاشی اکسپرسیونیستها غالبا به موقعیت و شرایط انسانی مربوط بود. رنگ هایی که توسط نقاشان اکسپرسیونیست استفاده می شد عمدتا رنگ هایی خام ،درخشان و نامرتبط با موضوع نقاشی بود.که به نوعی بیانگر تجلیات و تمایلات فردی ایشان بود.

نقاشان" امپرسیونیست "دراین موردبا اکسپرسیونیستها همسو بودند و از رنگ هایی‌ نامربوط استفاده می کردند.

مهمترین پیش گام اکسپرسیونیست "ون گوگ vangogh" بود که به طور آگاهانه طبیعت را برای بیان رنج دهشتناک آدمی بصورت اغراق آمیز به تصویر کشید . او و اکسپرسیونیستهای بعد از وی در کاربرد حسی رنگ وخط تاکید عمده ای بر احساس و انگیزش خود داشتند.

گوگن – اکسپرسیونیست – بطور آشکار و صریح اصول سمبولیسم را که به نوبه خود به عنوان محمل ارتباطی برای کاراکسپرسیونیسم بسیارحائزاخمیت بود پذیرفت. وی تمام فرمها را ساده و مسطح کرده از رنگ به گونه ای بهره برد که تمامی تشابه آن به واقعیت از بین برود در ضمن او از بازنمایی سایه اجتناب کرد.

اکسپرسیونیسم و اریک مندلسون

معماری به نام "اریک مندلسون" هرچند آثاری نه چندان مهم را در معماری مدرن خلق کرد اما به عنوان کسی که اصول و جنبش "اکسپرسیونیسم" را وارد معماری کرد حایز اهمیت است .

اکسپرسیونیسم و معماری

مندلسون در سال 1919 به خاطر ارائه اسکیسهای تصوری‌ خود در "گالری کاسیرر" شناخته شد. اولین اسکیسهای او از زبان "واگنر" و "آلبریخ" الهام گرفته اند . اسکیسهایی‌ که در طی جنگ و بلافاصله پس از آن طراحی شده اند نیرویی پرخاشگرانه و کاراکتر سمبولیک مبهمی دارند و به خوبی در قالب جنبش "اکسپرسیونیست معاصر" جای می گیرند.

در سال 1920 مندلسون اولین موقعیت عملی را برای بیان ایده های خود، با احداث "برج رصدخانه اینشتین" در "پوتسدام" پیدا می کند.این اثردرجهت واقعیت بخشیدن به یکی ازاین « بینشهای گذرا» به مستقیم ترین صورت ممکن به شمار می آید .

مندلسون در این بنا فرمی را در نظر دارد که دراولین جهش ، در یک توده مایع ثبت شود . مصالح مناسب طبیعتاً، بتون آرمه است که به علت قابلیت شکل پذیری خاص خود،دراین دوران وسیله ای برای آزادی از قید و بندهای زاویه قائمه وطبقات منطبق بر هم برای‌معماران به نظر می رسد.

ولی امکانات لازم برای اجرای قالب های منحنی شکل و متداوم موجود ندارد و در نتیجه این برج با آجر ونمایی‌پوشیده از سیمان سفید ساخته می شود. البته شیشه های ساختمان به علت عدم دسترسی به فرآیند خم کردن شیشه به صورت صاف هستند. این اثر تا حد تصویری از یک مفهوم آب ستره نزول می کند و همراه با "گوتهانوم" اثر دورناخ و چند اثر پوئلزیک ، کوششی در جهت اعمال مو به موی عناصر اکسپرسیونیستی در زمینه معماری سالهای پس از جنگ تلقی می شود.

معماران اکسپرسیونیست با تعمیم اشاره های پلاستیکی خود برای منظور خود از نوارهای تزیینی که بر عناصر نامشخص تاکید گذارده و نقاط شروع منحنی ها را نشان می دهند استفاده می کنند .شیوه کار آنان مطمئن،مستقیم وظاهراً بدون تردید است و آثار آنان همواره با ترجیح فرمهایی‌ که در طرحهای نقاشان اکسپرسیونیست - با شاخصه احساسی بودن خطوط - موجود بود بیان شده اند.

طراوت بینش اولیه در ساختمان های به اتمام رسیده ، به طور کامل احساس می شود و بر شدت هر تصویر منتقل شده است .البته میان کارهای اکسپرسیونیستهاوافرادی مانند"تئو ون دوویسبورگ"که سبک "دستیل"را پایه گذاری کرد شباهت های خاصی دیده می شود که به علت شروع نگرشی نو در طراحی معماری و آغاز جنبش مدرن بود . . .
 

چند سبک اکسپرسیونیسم در معماری

سبک اکسپرسیونیسم در معماری موجب فعالیت بسیاری از بزرگان معماری همچون سانتیاگو کالاتراوا ، ایرو سارینن و … شده است که در راستای اجرای قوانین و اصول این سبک نیز بنا هایی همچون برج انشتین و اپرای سیدنی و … خلق شد؛ که می توان آنها را از جمله آثار برتر معماری جهان دانست. در طراحی و ساخت بنا هایی همچون اپرای سیدنی با تبعیت از اصول و قواعد این سبک از عناصر مناسبی استفاده شده است که سبب شده تا این بنا به یکی از برترین نمونه های معماری جهان تبدیل شود. در پاورپوینت معماری اکسپرسیونیسم اطلاعات جامعی در رابطه با این سبک ارائه شده است که در ادامه میتوانید این فایل را بصورت رایگان دانلود نمایید.

در ادامه با سازه های همچون برج آینشتاین،  رودلف اشتاینر، ساختمان گوته آنوم، خانه بی انتها، ساختمان ترمینال خطوط هوایی شرکت تی.دبلیو.ای
ساختمان اپرای سیدنی، سانتیاگو کالاتراوا، ایستگاه ت.ژ.و و  برج ترنینگ تورسو آشنا خواهید شد.
 
اکسپرسیونیسم برج آینشتاین

اکسپرسیونیسم ساختمان گوته آنوم

اکسپرسیونیسم خانه ی بی انتها

اکسپرسیونیسم ساختمان ترمینال خطوط هوایی شرکت تی دبلیو ای

امپرسیونیسم ساختمان اپرا در سیدنی

اکسپرسیونیسم ایستگاه ت.ژ.و

اکسپرسیونیسم برج ترنینگ تورسو



منبع:
1.www.archigroup79.persianblog.ir
2. معماری 98



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط