بهداشت و تقويت موها بعد از زايمان

معمولاً بعد از زايمان و در دوران شيردهي، مادران شاهد ريزش بيش از حد موها مي باشند. دکتر FABIO RINALDI رئيس بخش پوست و مو بيمارستان ميلان در ايتاليا به دلايل و چگونگي مقابله با اين معضل اشاره نموده است: تغييرات هورموني: هورمون هاي استروژن و پروژسترون، که در دوران بارداري افزايش يافته بودند. پس از زايمان به طور ناگهاني کاهش مي يابند.
شنبه، 2 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهداشت و تقويت موها بعد از زايمان
 بهداشت و تقويت موها بعد از زايمان
بهداشت و تقويت موها بعد از زايمان





معمولاً بعد از زايمان و در دوران شيردهي، مادران شاهد ريزش بيش از حد موها مي باشند. دکتر FABIO RINALDI رئيس بخش پوست و مو بيمارستان ميلان در ايتاليا به دلايل و چگونگي مقابله با اين معضل اشاره نموده است:
تغييرات هورموني: هورمون هاي استروژن و پروژسترون، که در دوران بارداري افزايش يافته بودند. پس از زايمان به طور ناگهاني کاهش مي يابند.
طوري که بدن فرصت کافي براي وفق دادن خود با شرايط جديد را پيدا نمي کند.
افزايش هورمون پرولاکتين: اين هورمن که ترشح شير را به عهده دارد. سبب کاهش طول عمر موها مي شود.
استرس جسمي و روحي: ازجمله عوامل مؤثر در کاهش مقاومت بدن و همچنين موهاست و متأسفانه پس اززايمان، مادر از هر دوي آنها رنج مي برد.
تعداد زايمان ها: در اولين ماه بعد از زايمان و شير دهي، موها بسيار ضعيف و بد حالت شده، به سادگي مي شکنندو به صورت دسته اي مي ريزند و اما معمولا پس از مدتي موها مجدداً به حالت اوليه خود بر مي گردند. اما اگر بر تعداد زايمان ها افزوده شده و فاصله آنها نيز کم باشد، شدت آسيب ممکن است تا حدي باشد که موها ديگر قادر به رويش نباشند.
تغيير عملکرد غده تيروئيد: کاهش فعاليت اين غده دردوران شيردهي، يکي از علل مهم ريزش موهاست.

تقويت موها

براي تقويت موها، قبل از هر چيز بايد يک رژيم غذايي متعادل را انتخاب کنيم. زيرا در واقع تغذيه پياز مو است که رشد صحيح موها را تضمين مي کند.
1- در دوران شير دهي، مصرف موادغذايي سرشار از مواد معدني از اهميت خاصي برخوردار است. زيرا قسمت اعظم آنها وارد شير مادر شده و بدين ترتيب بدن از اين نظر دچارکمبود مي شود. آهن ،کلسيم ،روي و مس، که فرآورده هاي لبني از منابع اصلي آنها مي باشند، بايد حتماً از طريق رژيم غذايي بطور روزانه وارد بدن مادر شوند. علاوه بر لبنيات،تخم مرغ ، مرغ و جگر نيز حاوي مواد معدني قابل توجهي هستند.
2 - از نقش مؤثر ويتامين ها در کاهش ريزش مو نبايد غافل شد. مصرف روزانه سبزيجات خام مي تواند به تأمين نيازهاي ويتاميني بدن پاسخ مناسب بدهد.
3- مصرف چربي ها و شيريني جات به ريزش موها کمک مي کند. مواد غذايي کنسرو شده و انواع کالباس، که محتواي ويتاميني و مينرالي آنها بسيار کم است. بايد از برنامه غذايي حذف شوند. مصرف بي رويه اينگونه مواد غذايي همچنين مي تواند سبب ترشح چربي بيش از حد در پوست سر شود.
4- شستشوي غلط موها موجب تضعيف و شکننده شدن موها مي شود. جهت انجام صحيح اين عمل به نکات زير توجه نمائيد:
- براي شستشوي موها، هرگز شامپو را مستقيماً و برروي يک قسمت سر نريزيد، بلکه روش صحيح آن است که ا بتدا مقداري از شامپو را بر روي کف دست ر يخته و سپس به آرامي بر روي موها بريزيد. به نحوه ماساژ دادن موها در هنگام شامپو زدن نيز بايد توجه کافي شود. موها را به هيچ وجه چنگ نزنيد نشوييد بلکه با نوک انگشتان و به آرامي آنها را شستشو دهيد. براي خشک کردن موها، حوله را نبايد با سرعت و محکم بر روي موها کشيد. زيرا سطح پوست سر از لايه هايي پوشانده شده است که به هنگام تماس با آب متورم مي شوند و اگر با شدت حوله را بر روي آنها بکشيم، احتمال پوسته شدن آنها زياد است.
5- حرارت سشوار نبايد زياد باشد و به هنگام استفاده از آن بايد با فاصله کافي از موها نگاه داشته شود.
6- موهاي خيس را برس نزنيد، زيرا به سادگي مي شکنند، پس از خشک کردن با يک شانه چوبي داندانه درشت آنها را به آرامي شانه کنيد.
7- براي داشتن موهايي پر، شفاف و شاداب بايد جريان خون در پوست سر را افزايش داد. به اين منظور سر را پايين آورده و موها را با يک برس مناسب از پايين به سمت بالا شانه بزنيد. با انگشتان دست ريشه موها را خيلي آرام بکشيد. با نوک انگشتان پوست سر را بصورت دايره هاي کوچکي به خوبي ماساژ دهيد. بعضي از حرکات نرمشي نيز در افزايش جريان خون در ناحيه پوست سر بسيار مؤثرند. بدين منظور کنار ديوار دراز بکشيد. سر را روي زمين گذاشته و پاها را تا حد امکان بالا ببريد و آنها را به ديوار تکيه دهيد. چند لحظه در همين حال مکث کنيد اگر به علت اضافي وزن قادر به انجام حرکات فوق نيستيد، مي توانيد سرتان را مانند حالت سجده روي زمين بگذاريد.
8- استفاده از محلول رقيق تقويت کننده موها
يک عدد زرده تخم مرغ ( محلي بهتر است ) را به همراه يک قاشق روغن زيتون و يک قاشق روغن کرچک، خوب مخلوط کنيد و سپس يک قاشق عسل به آن اضافه کنيد. موهايتان را کمي مرطوب کنيد و اين مخلوط را به آرامي ابتدا بر روي ريشه موها و سپس درازاي آنها بماليد. بگذاريد موها 20 دقيقه در همين حال باقي بمانند.
در صورت تمايل مي توانيد با يک نايلون روي آنها را بپوشانيد. سپس زير دوش برويد و به آرامي موها را تميز کنيد و بعد شامپو بزنيد. اين روش درمان براي موهاي خسته و خشک بسيار مؤثر است و درعين حال تقويت کننده بسيار عالي است. اين عمل را ماهي يک بار مي توانيد انجام دهيد.
منبع: کتاب کودک من




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.