روز گل و گياه
آیه اول : «يُنْبِتُ لَكُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّيْتُونَ وَالنَّخِيلَ وَالاْءَعْنَابَ وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لاَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ خداوند به وسيله آن آب براى شما كشتزار و زيتون و درختان خرما و انگور و از هر نوع ميوهاى مىروياند. همانا در اين امر براى آنان كه مىانديشند نشانهاى روشن است. (نحل:11)
2. انواع گياهان و درختان و ميوهها، براى انسان آفريده شده است. «لَكُمْ»
3. محصولات و ثمرات، گذرگاهند نه توقفگاه؛ نشانه و علامتِ راهند، نه مقصد. «لاَآيَةً»
4. ديدن و دانستن كافى نيست، تفكر و تدبّر در هستى لازم است. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
آیه دوم : «وَفِي الاْءَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِى الاْءُكُلِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لاَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ و در زمين قطعاتى است مجاور هم و باغهايى از انواع انگور و كشتزار و درختان خرما (محصولاتى مختلف) همانند و غير همانند كه همه با يك آب آبيارى مىشوند و بعضى ميوهها را در خوردن بر بعضى برترى داديم. همانا در اين (تنوع ميوهها و مزهها با آنكه از يك آب و خاك تغذيه مىشوند) براى كسانى كه تعقل دارند حتما نشانههايى است». (رعد: 4)
2. تنوع ميوهها با رنگ، مزه، بو و شكلهاى مختلف، همه از نشانههاى قدرت الهى است. «لاَآياتٍ»
3. تنوع ميوهها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسْقِى بِماءٍ واحِدٍ»
4. همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهرهدهى بيشتر است. «مُتَجاوِراتٌ نُفَضِّلُ فِى الاُْكُلِ»
5. انديشمندان از خوردنىها، روح ايمان خود را نيز تقويت و اشباع مىكنند، در حالى كه ديگران، تنها به پر كردن شكم خود اكتفا مىنمايند. «لاَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ».
آیه سوم : «فَأَنشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ. (مؤمنون: 19) وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلآكِلِينَ. (مؤمنون: 20)
پس به وسيله آن (آب) براى شما باغهايى از خرما و انگور پديد آورديم كه در آن باغها براى شما ميوههاى فراوانى است و از آنها مىخوريد. و (نيز) درختى كه از طور سينا مىرويد، (و) روغن و نان خورش براى خورندگان به بار مىآورد.
2. در ميان ميوهها، بعضى مثل خرما و انگور حساب ديگرى دارد. «نَخِيلٍ وَ أعْنابٍ»
3. هر منطقهاى براى درخت و گياه مخصوصى مناسب است. «تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ»
4. بعضى زمينها از نظر معنوى و مادى مباركاند. (طور سينا محل نزول وحى و محل رويش درختان زيتون است.) «مِنْ طُورِ سَيْناءَ»
انديشهورى گفته است: «نكته جالبتوجه درباره نقش گل در سلامت روحى و روانى افراد آن است كه فرد، با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباى آن مىتواند حالت روحى نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعى باز گرداند؛ در واقع گل عاملى جهت تعديل رفتار در طول شبانهروز است و هر بار نگاه كردن به گل، عاملى براى ايجاد يك اتصال عصبى مثبت در مغز است».
آيا مىدانيد كه سرانه مصرف گل در ايران كمتر از 10 شاخه است؛ در صورتى كه اين رقم در هلند به 150 شاخه مىرسد؟ در سال 84 ، در مجموع حدود 15 ميليارد شاخه گل بريده، 120 ميليون گياه گلدان و 800 ميليون گياه بوتهاى توليد شده است كه در مقايسه با مساحت 4500 هكتارى سطح زير كشت گلها و گياهان زينتى، رقم بسيار كمى است. اين امر، نشانه آن است كه مسئولين، بايد توجه بيشترى به اين امر داشته باشند. پس رواست كه تنها به روز 25 خرداد بسنده نكنيم و همه روزهامان، روز گل و گياه باشد.
- گلها و گياهان مظهر پاكىاند.
- فطرت انسان را به سمت خوبى و زيبايى مىكشانند.
- روح را صيقل و جلا مىدهند.
- فكر انسان را باز مىكنند.
- با فضاى عطرآگين، موجب تلطيف روح مىشوند.
- 60 درصد از تخريب خاك مىكاهند.
ازاينرو، در آموزههاى اسلامى به استعمال عطر (عطرهاى طبيعى) و استشمام بوى گلها، بهويژه گل نرگس سفارش شده است.
مىتوان با پرورش دادن گلهاى زيبا، آنها را به خارج از كشور صادر كرد. اين كار به اقتصاد جامعه هم كمك مىكند. با افزايش اشتغال در جامعه و به راه افتادن چرخه اقتصادى و در واقع رونق اقتصادى، از دغدغههاى معيشتى مردم هم كاسته خواهد شد.
اى گلفروش گل چه فروشى براى سيموز گل عزيزتر چه ستانى به سيم گل؟!
فردوسى:
بهار آمد از گلستان گل چنم
ز روى زمين شاخ سنبل چنم
سعدى:
گل بخواهد چيد بىشك باغبان
ور نچيند، خود فرو ريزد به باد
نظامى:
گلى ديدم نچيدم بامدادشد
دريغا چون شب آمد بُرد بادش
سعدى:
چه دامنهاى گل باشد در اين باغ
اگر چيزى نگويد باغبانم
سعدى:
گر من از خار بترسم، نبرم دامن
گلكام در كام نهنگ است ببايد طلبيد
قيصر امينپور:
غنچه با دل گرفته گفت:
زندگى، لب ز خنده بستن است
با دلى گرفته گوشهاى نشستن است
گل به خنده گفت:
زندگى شكفتن است
با زبان سبز راز گفتن است
گفتوگوى غنچه و گل از درون باغچه هنوز هم به گوش مىرسد
راستى
تو، چه فكر مىكنى؟!
كداميك درست گفتهاند؟!
من كه فكر مىكنم
گل درست گفته است
هر چه باشد او گل است
گل يكى دو پيرهن
بيشتر ز غنچه پاره كرده است
بالهاى خود را پهن كرد و سر بر برگهاى پژمرده گل مريم گذاشت و به خوابى ابدى فرو رفت؛ خوابى كه بهاران نيز توان بيدار كردنش را نداشت؛ ولى بهار سال بعد، وقتى نسيم نويد نوروز مىداد، از اشكهاى بلبل و نالههاى گل مريم، گلى روييد كه نشان هر دو را داشت و خاطره هر دو را براى باغ و باغبان زنده مىكرد.
- گلها، زبان گوياى بهشتند؛ بياييد اين زبان را بفهميم.
- كاشت گل را به فرزندان خود (گلهاى زندگيتان) بياموزيد!
- گل، طراوت و تازگى روح و جان را به ارمغان مىآورد.
- بياييد روز گل را روز طراوت و شادابى خود و خانوادهمان بدانيم.
- تقديم يك گل به يك دوست، دلى بهارى مىخواهد؛ بهارى باشيم!
گل عزيز است غنيمت شمريدش صحبتكه به باغ آمد از اين راه و از آن خواهد شد
منبع: اشارات - خرداد 1386
/خ
پيامها :
2. انواع گياهان و درختان و ميوهها، براى انسان آفريده شده است. «لَكُمْ»
3. محصولات و ثمرات، گذرگاهند نه توقفگاه؛ نشانه و علامتِ راهند، نه مقصد. «لاَآيَةً»
4. ديدن و دانستن كافى نيست، تفكر و تدبّر در هستى لازم است. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
آیه دوم : «وَفِي الاْءَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِى الاْءُكُلِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لاَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ و در زمين قطعاتى است مجاور هم و باغهايى از انواع انگور و كشتزار و درختان خرما (محصولاتى مختلف) همانند و غير همانند كه همه با يك آب آبيارى مىشوند و بعضى ميوهها را در خوردن بر بعضى برترى داديم. همانا در اين (تنوع ميوهها و مزهها با آنكه از يك آب و خاك تغذيه مىشوند) براى كسانى كه تعقل دارند حتما نشانههايى است». (رعد: 4)
پيامها:
2. تنوع ميوهها با رنگ، مزه، بو و شكلهاى مختلف، همه از نشانههاى قدرت الهى است. «لاَآياتٍ»
3. تنوع ميوهها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسْقِى بِماءٍ واحِدٍ»
4. همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهرهدهى بيشتر است. «مُتَجاوِراتٌ نُفَضِّلُ فِى الاُْكُلِ»
5. انديشمندان از خوردنىها، روح ايمان خود را نيز تقويت و اشباع مىكنند، در حالى كه ديگران، تنها به پر كردن شكم خود اكتفا مىنمايند. «لاَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ».
آیه سوم : «فَأَنشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ. (مؤمنون: 19) وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلآكِلِينَ. (مؤمنون: 20)
پس به وسيله آن (آب) براى شما باغهايى از خرما و انگور پديد آورديم كه در آن باغها براى شما ميوههاى فراوانى است و از آنها مىخوريد. و (نيز) درختى كه از طور سينا مىرويد، (و) روغن و نان خورش براى خورندگان به بار مىآورد.
پيامها :
2. در ميان ميوهها، بعضى مثل خرما و انگور حساب ديگرى دارد. «نَخِيلٍ وَ أعْنابٍ»
3. هر منطقهاى براى درخت و گياه مخصوصى مناسب است. «تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ»
4. بعضى زمينها از نظر معنوى و مادى مباركاند. (طور سينا محل نزول وحى و محل رويش درختان زيتون است.) «مِنْ طُورِ سَيْناءَ»
گل در نگاه نخست
انديشهورى گفته است: «نكته جالبتوجه درباره نقش گل در سلامت روحى و روانى افراد آن است كه فرد، با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباى آن مىتواند حالت روحى نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعى باز گرداند؛ در واقع گل عاملى جهت تعديل رفتار در طول شبانهروز است و هر بار نگاه كردن به گل، عاملى براى ايجاد يك اتصال عصبى مثبت در مغز است».
آيا مىدانيد كه سرانه مصرف گل در ايران كمتر از 10 شاخه است؛ در صورتى كه اين رقم در هلند به 150 شاخه مىرسد؟ در سال 84 ، در مجموع حدود 15 ميليارد شاخه گل بريده، 120 ميليون گياه گلدان و 800 ميليون گياه بوتهاى توليد شده است كه در مقايسه با مساحت 4500 هكتارى سطح زير كشت گلها و گياهان زينتى، رقم بسيار كمى است. اين امر، نشانه آن است كه مسئولين، بايد توجه بيشترى به اين امر داشته باشند. پس رواست كه تنها به روز 25 خرداد بسنده نكنيم و همه روزهامان، روز گل و گياه باشد.
بهرههاى گل
- گلها و گياهان مظهر پاكىاند.
- فطرت انسان را به سمت خوبى و زيبايى مىكشانند.
- روح را صيقل و جلا مىدهند.
- فكر انسان را باز مىكنند.
- با فضاى عطرآگين، موجب تلطيف روح مىشوند.
- 60 درصد از تخريب خاك مىكاهند.
ازاينرو، در آموزههاى اسلامى به استعمال عطر (عطرهاى طبيعى) و استشمام بوى گلها، بهويژه گل نرگس سفارش شده است.
گياهان دارويى
اقتصاد و گل و گياه
مىتوان با پرورش دادن گلهاى زيبا، آنها را به خارج از كشور صادر كرد. اين كار به اقتصاد جامعه هم كمك مىكند. با افزايش اشتغال در جامعه و به راه افتادن چرخه اقتصادى و در واقع رونق اقتصادى، از دغدغههاى معيشتى مردم هم كاسته خواهد شد.
گل و مهربانى
شعر
اى گلفروش گل چه فروشى براى سيموز گل عزيزتر چه ستانى به سيم گل؟!
فردوسى:
بهار آمد از گلستان گل چنم
ز روى زمين شاخ سنبل چنم
سعدى:
گل بخواهد چيد بىشك باغبان
ور نچيند، خود فرو ريزد به باد
نظامى:
گلى ديدم نچيدم بامدادشد
دريغا چون شب آمد بُرد بادش
سعدى:
چه دامنهاى گل باشد در اين باغ
اگر چيزى نگويد باغبانم
سعدى:
گر من از خار بترسم، نبرم دامن
گلكام در كام نهنگ است ببايد طلبيد
قيصر امينپور:
غنچه با دل گرفته گفت:
زندگى، لب ز خنده بستن است
با دلى گرفته گوشهاى نشستن است
گل به خنده گفت:
زندگى شكفتن است
با زبان سبز راز گفتن است
گفتوگوى غنچه و گل از درون باغچه هنوز هم به گوش مىرسد
راستى
تو، چه فكر مىكنى؟!
كداميك درست گفتهاند؟!
من كه فكر مىكنم
گل درست گفته است
هر چه باشد او گل است
گل يكى دو پيرهن
بيشتر ز غنچه پاره كرده است
خاطره گل
بالهاى خود را پهن كرد و سر بر برگهاى پژمرده گل مريم گذاشت و به خوابى ابدى فرو رفت؛ خوابى كه بهاران نيز توان بيدار كردنش را نداشت؛ ولى بهار سال بعد، وقتى نسيم نويد نوروز مىداد، از اشكهاى بلبل و نالههاى گل مريم، گلى روييد كه نشان هر دو را داشت و خاطره هر دو را براى باغ و باغبان زنده مىكرد.
كوتاه و گويا
- گلها، زبان گوياى بهشتند؛ بياييد اين زبان را بفهميم.
- كاشت گل را به فرزندان خود (گلهاى زندگيتان) بياموزيد!
- گل، طراوت و تازگى روح و جان را به ارمغان مىآورد.
- بياييد روز گل را روز طراوت و شادابى خود و خانوادهمان بدانيم.
- تقديم يك گل به يك دوست، دلى بهارى مىخواهد؛ بهارى باشيم!
گل عزيز است غنيمت شمريدش صحبتكه به باغ آمد از اين راه و از آن خواهد شد
منبع: اشارات - خرداد 1386
/خ