توحید در قرآن و تفسیر

تأکید بر یکتایی خدا و نفی صریح و قاطع هرگونه شرک، اصلی‌ترین پیام قرآن شناخته شده است. تحقق تاریخی امت اسلامی نیز، به رغم تکثر آشکار و نسبتاً زیاد آن، بر محور همین باور صورت بسته است. کاربرد
شنبه، 6 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توحید در قرآن و تفسیر
 توحید در قرآن و تفسیر

نویسندگان: گروهی از نویسندگان

 

تأکید بر یکتایی خدا و نفی صریح و قاطع هرگونه شرک، اصلی‌ترین پیام قرآن شناخته شده است. (1) تحقق تاریخی امت اسلامی نیز، به رغم تکثر آشکار و نسبتاً زیاد آن، بر محور همین باور صورت بسته است. کاربرد حدود 2700 بار واژه‌ی الله (2) به مثابه‌ی کلیدی‌ترین واژه در توحید قرآنی و عبارت‌های گوناگونِ متضمن تأکید بر یکتایی خدا، چه به صورت ایجابی و چه به صورت سلبی، حاکی از اهمیت بنیادین این اصل در اسلام است.
مفاهیم راجع به یگانگی خدا در قرآن در چند تعبیر، با بسامد زیاد یا کم، آمده است: نفی هر خدایی جز او: لااله‌الّه‌الله (و نیز : الّاهو، الّا انَا، الّا انت) و عبارت‌های هم‌ارز آن: مامِن الهٍ الّا الله (و نیز : مَن اِلهُ غَیرُ الله، اَغَیرَ الله اَبغیکم الهاً، اَ اِلهُ مع‌اللهِ، ما لَکُم مِن اِلهٍ غیره، ما کان معه مِن الهٍ)؛ یکی بودن خدا: هُوَاللهُ احدٌ (و نیز: انّما هوَ الهٌ واحدٌ، اللهُ الواحدُ، انَّما اللهُ الهٌ واحدٌ)؛ یک خدا برای همگان: اِلهُکم اِلهٌ واحدٌ (و نیز: اِلهُنا و اِلهکم واحدٌ، الهِ الناس)؛ خدای همه‌ی عالَم؛ هوالذی فی السماء اِلهُ و فی الاَرضِ اِلهٌ؛ نکوهش معتقدان به وجود آلِهه یا هر الاهی با الله: اَ اِفکاً الهةً دونَ اللهِ تُریدونَ؛ (3) تأکید بر ضرورت رها کردن اعتقاد به چند خدا: وَلَا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ؛ (4) رد قائلان به تثلیث: لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ؛ (5) نفی فرزند از خدا لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ؛ (6) نکوهش دیدگاهی که فرشتگان را دختران خدا می‌خواند؛ (7) نفی هرگونه مِثل و مانند برای خدا: لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ. (8) در قرآن این نکته نیز مطرح شده است که پایه‌ی دعوت همه‌ی پیامبران و موضوع اصلی وحی به آنان، اعلان یکتایی خدا بوده است. (9) قرآن از زبان نوح و هود و صالح و شعیب آورده که به قوم خود گفتند: «مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ» (10) و در مقام نکوهش نصارا که چرا عیسی و مادرش را خدا می‌خوانند، هشدار داده است که در روز رستاخیز، عیسی علیه‌السلام از این اعتقاد نصارا بیزای خواهد جست و خواهد گفت همه را به بندگیِ الله دعوت کرده و بدان مأمور بوده است. (11) اهمیت اصل توحید در قرآن چنان است که محتوای اصلی وحیِ پیامبر اسلام را چیزی جز اعلان یکتایی خدا نمی‌داند (12) و برای رفع هر تلقی غیرتوحیدی نیز اشاره می‌کند که وحی کننده به همه‌ی انبیا یک خدا (الله) بوده است. (13)
علاوه بر واژه‌ی الله و اله، واژه‌ی «ربّ» نیز در قرآن بیش از هر چیز برای تأکید بر یکتایی خدا، به ویژه در تدبیر عالم، و اختصاص ربوبیت به خدا (14) کاربردی گسترده دارد و مضامینِ پیش‌گفته در عبارت‌هایی چون ربّ‌العالمین (41) بار، ربّ السموات و الارض (دَه بار)، ربّ العرش، ربّ السموات السبع، ربّ المشرق و المغرب، ربّ المشارق، ربّ المشرقین و ربّ المغربین، ربّ کلیّ شیئٍ و ربّ‌الناس (15) طنین‌انداز نظریه‌ی توحید قرآنی است.
مراد از توحید در قرآن آن است که در عالم فقط یک خدا هست و او همه‌ی عالم را آفریده است و همو این عالَم را تدبیر می‌کند و همه‌ی انسان‌ها باید او را بندگی کنند. به تعبیر دیگر، یگانگی خدا در قرآن معطوف به چند جنبه‌ی اساسی است: یکی بودن خدا (اصطلاحاً: توحید ذات)، نسبت یکسان همه‌ی موجودات به همان خدا در مقام آفرینش (توحید خالقیت)، اختصاص تدبیر و اداره‌ی عالم به همان خدا (توحید ربوبیت) و لزوم بندگی و فرمانبری انحصاری همان خدا (توحید عبادت). توحید خالقیت و توحید ربوبیت گاهی زیرعنوان توحید افعالی قرار می‌گیرد، از آن‌رو که خلق و تدبیر هر دو از مقوله‌ی تأثیرند و در تعلیم قرآنی فقط یک مؤثر حقیقی و مستقل وجود دارد. (16) درباره‌ی مراد از توحید عبادت نیز گفته شده است که عبادت مشتمل بر همه‌ی جنبه‌ها و احوال و رفتارهای زندگی (مثلاً تقنین و تشریع، حکومت، اطاعت) است (17) و از این جهت توحید عملی هم خوانده می‌شود. (18)
ابن‌تیمیّه (19) و پس از او ابن‌قیّم جوزیّه (20) مسائل توحید را مشتمل بر دو قسم اصلی دانسته‌اند: توحید در مقام اعتقاد و توحید در مقام عمل. ابن‌تیمیّه، گونه‌ی اول را که از آن به توحید قول و رأی تعبیر می‌کند و شامل اثبات یگانگی خدای خالق و انحصار تدبیر عالم به اوست، توحید الوهی و توحید ربوبی و گونه‌ی دوم را که شامل نفی عبادت غیرخدا و هرگونه رفتار مشرکانه و تقرب‌جویی به خدایان دروغین است، توحید عبادی نامیده که خود حاصل توحیدالوهی است. اما ابن‌قیّم گونه‌ی اول را توحید معرفت و اثبات و گونه‌ی دوم را توحید طلب و قصد خوانده است. (21) مجلسی (22) نیز برای توحید سه جنبه ذکر کرده است: توحید واجب‌الوجود، توحید صانع عالم و مدبّر آن، توحید اِله به معنای حقیقتِ شایان عبادت.

پی‌نوشت‌ها:

1. ر. ک. ابن‌قیّم جوزیّه، 1406، ج 2، ص 259-260: قرآن یکسر درباره‌ی توحید است.
2. ر. ک. روحانی، ج 2، ص 244- 272.
3. صافّات: 86؛ نیز ر. ک. انعام؛ 91؛ مریم: 81؛ انبیاء: 34؛ یس: 74؛ حجر: 96؛ ق؛ 26؛ مؤمنون: 117.
4. ذاریات: 51؛ نیز ر. ک. نحل: 51؛ قصص: 88؛ اسراء: 22، 129.
5. مائده: 73.
6. اخلاص: 3؛ صافّات: 152؛ نساء: 171؛ انعام: 100-101؛ مریم: 35، 88، 91، 92؛ مؤمنون: 91؛ زخرف: 15، 18؛ بقره: 116؛ یونس: 68؛ اسراء: 111؛ کهف: 4؛ انبیاء: 26؛ فرقان: 2؛ زمر: 4؛ جنّ: 3.
7. ر. ک. نحل: 57؛ صافات: 149؛ اسراء: 140.
8. شوری: 11.
9. ر. ک. انبیاء: 25.
10. اعراف: 59، 65، 73، 85؛ هود: 50، 61، 84.
11. ر. ک. مائده: 116 – 117.
12. ر. ک. کهف: 110؛ انبیاء: 108.
13. شوری: 3.
14. برای نمونه ر. ک. انعام: 164.
15. ر. ک. عبدالباقی، ذیل «ربّ».
16. ر. ک. سبحانی، 1373 ش، ج 2، ص 20-21.
17. همان، ج 2، ص 24 – 25.
18. طباطبائی، ج 4، ص 353.
19. 1420، ج 3، ص 797- 802؛ همو، 1421، ج 1، جزء 1، ص 57-58، ج 1، جزء 2، ص 22.
20. 1406، ج 2، ص 259 – 260.
21. نیز ر. ک. آل‌شیخ، ص 20-23.
22. ج 3. ص 209.

منابع تحقیق :
خواننده گرامی! منابع مقاله را در نسخه چاپی ملاحظه فرمایید.
منبع مقاله :
طارمی‌راد، حسن؛ [و ... دیگران] (1389)، توحید، ثنویت، تثلیث، تهران: نشر کتاب مرجع، چاپ اول.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا