پیشوای دهم امام علی بن محمد الهادی (ع)

این اثر دفتر بیستم مجموعه‌ای است که با هدف ترویج معارف اسلامی به وسیله موسسه در راه حق تهیه و منتشر شده است. مجموعه مطالب کتاب ویژه تبیین زندگانی و سیره حضرت امام هادی(ع) است. عنوان‌های
چهارشنبه، 17 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پیشوای دهم امام علی بن محمد الهادی (ع)
 پیشوای دهم امام علی بن محمد الهادی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: پیشوای دهم امام علی بن محمد الهادی(ع)
موضوع: سیره حضرت امام علی بن محمد الهادی(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 2000
نویسنده: شورای نویسندگان موسسه در راه حق
ناشر: مؤسسه در راه حق
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1361
تعداد صفحات: 70 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر دفتر بیستم مجموعه‌ای است که با هدف ترویج معارف اسلامی به وسیله موسسه در راه حق تهیه و منتشر شده است. مجموعه مطالب کتاب ویژه تبیین زندگانی و سیره حضرت امام هادی(ع) است. عنوان‌های بخش‌های گوناگون آن به این شرح است:
1. فشرده‌ای از تاریخ زندگانی امام هادی(ع): تاریخ تولد، محل تولد، حسب و نسب، مشهورترین القاب، کنیه، دوره امامت، مدت عمر، سیما و شمایل حضرت و خلفای دوران زندگی (مأمون، معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین، معتز) و فرزندان آن حضرت (امام حسن عسکری(ع)، حسین، محمد، جعفر، عِلّیه دختر حضرت) و...
2. رفتار خلفا: با اشاره به عملکرد بد خلفای عباسی، چگونگی رفتار آنها با امام هادی(ع) به صورت کوتاه مطرح می‌شود.
3. دعوت امام به سامرا: تشریح جریان انتقال امام هادی(ع) به وسیله متوکل عباسی، از مدینه به سامرا و ساکن ساختن وی در یک محله نظامی و زیر نظر...
4. محدودیت امام و شهادت: پس از سخت‌گیری‌های بسیار در زمان معتز عباسی، آن حضرت به وسیله زهر مسموم شده و در سوم ماه رجب 254 ق به شهادت رسید. ایشان در خانه خود در شهر سامرا دفن شد.
5. معجزات امام و ارتباط با غیب: امام هادی(ع) معجزه‌های بسیاری دارد که برخی از آنها در اینجا آمده است: امامت و رهبری در سنین کودکی، خبر دادن از مرگ واثق، خلیفه عباسی، سخن گفتن به زبان ترکی، آرام گرفتن و فروتن شدن درندگان در برخورد با آن حضرت، هیبت و عظمت امام(ع)، خبر دادن از نیت افراد، داشتن دعای مستجاب، حل مشکلات همسایه، دستگیری از ابوهاشم.
6. امام شناسی در گفتار حضرت هادی(ع): اشاره به درون مایه «زیارت جامعه» و تبیین منزلت و مقام واقعی امامان معصوم در سخنان امام هادی(ع) به همراه متن و ترجمه زیارت جامعه که موسی بن عبدالله نخعی آن را از حضرت امام هادی(ع) بازگو می‌کند.
7. شاگردان امام هادی(ع): شیخ طوسی(ره) برای حضرت هادی(ع) حدود 185 نفر راوی نقل کرده که هر یک به اندازه ظرفیت خویش از آن حضرت استفاده‌ها برده و روایت نقل کرده، شرح حال چند نفر از آنها به اختصار در این بخش آمده است. از جمله آنهاست: حضرت عبدالعظیم حسنی(ره)، حسین بن سعید اهوازی، فضل بن شاذان نیشابوری.
8. سخنان امام هادی(ع): در این بخش که قسمت پایانی کتاب است حدود نه کلمه قصار از آن حضرت در موضوع هایی چون: ایمان، شوخی، خودپسندی، دوستی و خیرخواهی، ماهیت دنیا، پروای خدا، ستمگر، علم سفیهانه،... و آثار و نتایج آنها... آمده است.
تذکر: صفحه های پایانی کتاب ویژه منابع (حدود 23 منبع) است. به جز پاورقی‌هایی که در آن به نشانی آیات، روایات و مطالب مهم پرداخته شده است، هیچ گونه منبع و فهرست دیگری حتی فهرست مطالب به چشم نمی‌خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.