سنگ

سنگ مواد سختی است که اکثر پوسته زمین از آن تشکیل شده است. کوه ها، ساحل، دره ها و دشت ها از انواع مختلف سنگ تشکیل شده است. در بعضی از نقاط، خاک بر روی سازه های سنگی قرار دارد. سنگها در طول
شنبه، 20 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سنگ
سنگ

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

سنگ مواد سختی است که اکثر پوسته زمین از آن تشکیل شده است. کوه ها، ساحل، دره ها و دشت ها از انواع مختلف سنگ تشکیل شده است. در بعضی از نقاط، خاک بر روی سازه های سنگی قرار دارد. سنگها در طول تاریخ زمین اغلب فرسایش یافته و کوچکتر می شوند. گاهی اوقات قطعات شکسته سنگ در روی سطح زمین قرار میگیرند. خرده های کوچک آنها ماسه یا خاک را تشکیل می دهند.
اکثر سنگهای حاوی بلورهای دو یا چند مواد معدنی مختلف هستند. برای مثال گرانیت حاوی دانه های کوارتز و فلدسپات است.
مردم برای بسیاری از چیزهای مختلف از سنگ استفاده می کنند. سنگها نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز بازی می کنند. بتن، به عنوان مثال، از سنگ، شن و ماسه ساخته شده و با سیمان مخلوط شده است. سنگها همچنین برای ساخت دارو، سلاح و لوازم آرایشی استفاده می شوند. انواع مختلف سنگ برای ساختن بناهای تاریخی مانند اهرام مصر قدیم استفاده شده است.
سنگی که حاوی فلزات است، سنگ معدن نامیده می شود. سنگهای معدن آهن، مس، سرب، طلا و اورانیوم از مهمترین سنگهای معدن هستند. آلومینیوم از یک سنگ به نام بوکسیت تولید می شود. سنگهای دیگر حاوی مواد معدنی ارزشمندی مانند الماس یا سنگهای قیمتی دیگر هستند.
زمین شناسان دانشمندانی هستند که منشا و ترکیب سنگ ها را مطالعه می کنند. این به آنها اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ سیاره ما می دهد. سنگ همچنین می تواند نشان دهد که چگونه زندگی تکامل یافته است و وقایع زمین و منظومه خورشیدی شکل گرفت.
سنگها اغلب توسط سختی آنها طبقه بندی می شوند. آنها ممکن است نرم باشند مانند تالک، که شما می توانید با ناخن خود خراش روی آن بیاندازید. در طرف دیگر مقیاس، الماسها سختترین سنگ های شناخته شده روی زمین هستند. از آنها برای برش سایر مواد معدنی یا حفاری نفت استفاده میشود.
زمین شناسان اغلب سنگ ها را با مطالعه چگونگی تشکیل آنها طبقه بندی میکنند. این امر اغلب درگیر شناخت فسیل ها است که به دانشمندان نشان می دهند که سنگ ممکن است چقدر سن داشته باشد.
لایه های سنگ در گراند کانیون

انواع سنگ

سنگ آذرین

سنگ آذرین سنگهای داغ ذوب شده هستند که از زیر سطح زمین بیرون می آیند. وقتی که ماگما از شکافهای موجود در پوسته زمین به سطح می رسد، این سنگها شکل می گیرند. هنگامی که ماگما از طریق لوله ها زمینی به بیرون رانده می شود و فوران می کند، آتشفشان ها شکل می گیرند. چنین سنگی هنگامی که سرد می شود، به سرعت سخت میشود و شکل می گیرد. سنگ های آذرین تیره رنگ بازالت نامیده می شوند. آنها در کف اقیانوس شکل می گیرند یا جایی که جریان های گدازه رخ می دهد.
گرانیت یک سنگ آذرین خاکستری یا سفید است که به آرامی زیر سطح زمین کریستال می شود. اغلب به عنوان مصالح ساختمانی و در خانه ها از آن استفاده می شود.

سنگ رسوبی

رسوبات سنگ های کوچکی هستند که توسط باد، آب یا یخچال ها حمل می شوند. در جریان حرکت، آنها به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند.
سنگ رسوبی زمانی تشکیل میشود که یک رودخانه قطعه‌های سنگ شکسته را همراه با خود حمل می کند و به آرامی آنها را بر روی بستر قرار می دهد. در کف اقیانوس، گیاهان و حیوانات مرده در طول میلیون ها سال ته نشین می شوند. این رسوبات آلی سخت و تبدیل به سنگ می شوند.
ماسه سنگ و سنگ آهک، از مهمترین و گسترده ترین سنگ های رسوبی هستند. این رسوبات شامل سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز هستند. سنگ آهک از پوسته ها و اسکلت های موجودات زنده تشکیل شده است. این سنگها در آب های کم عمق اقیانوس شکل می گیرند. صخره های سفید دوور معروف ترین مناطق طبیعی سنگ آهک روی زمین هستند. ماسه سنگ از کوارتز ساخته شده است که در طول مدتهای مدید فشار داده شده است. اغلب سفید یا زرد هستند.

سنگ متامورفیک

سنگ متامورفیک سنگی است که از طریق گرما و فشار در لایه های عمیق تر در زمین تغییر می کند. مواد معدنی موجود در این سنگها تغییر شیمیایی دارند. گرانیت به عنوان مثال به Gneiss تبدیل میشود. سنگ آهک به سنگ مرمر تبدیل می شود و ماسه سنگ می تواند به کوارتز تبدیل شود.
سنگ
تا شَوَندگی در یک سنگ متامورفیک
سنگ
چرخه سنگ
سنگ در یک چرخه تشکیل، تخریب، و اصلاح میشود. سنگ از طریق فرسایش فرو می ریزد. این قطعات در کف اقیانوس ها و رودخانه ها قرار می گیرند و تبدیل به سنگ رسوبی می شوند. هنگامی که چنین سنگی به طور عمیق تر و عمیق تر پایین رود به سنگ دگردیسی یا متامورفیک تبدیل می شود.
فشار می تواند چنین سنگی را به سطح آورد که در آن جا می تواند به شکل آتشفشان فوران کند. در سطح، سنگ دوباره از طریق فرسایش تجزیه می شود و در رودخانه ها و رودخانه ها حمل می شود. سپس چرخه دو باره شروع می شود.
چنین چرخه سنگی برای تکمیل شدن میلیون ها سال طول می کشد.
سنگ
چرخه سنگ
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.