سند دعاي ندبه
روش عرف و عقلا در مسائل تاريخي، قبول هر خبري است که در کتب تاريخي معتبر يا مشهور نقل شده باشد. ولي علماي اسلام در قبول اخبار و رواياتي که مربوط به احکام شرع و معارف ديني است به اين مقدار اکتفا نمي کنند، بلکه در صدد بحث و تحقيق برآمده و در سند احاديث و عدالت و وثاقت راويان حديث بررسي کامل مي کنند، و مادامي که اطمينان کامل و وثوق به احاديث پيدا نکنند به آن عمل نمي نمايند.
اين دقت و تحقيق به جهت حصول اطمينان به صدور حديث از معصوم در مورد تکاليف الزامي، اعم از وجوب و حرمت دو چندان مي شود، ولي در مورد مستحبات احتياج مبرم به اين گونه بررسي نيست. مورد ادعيه از اين قسم است؛ زيرا به جهت استحباب قرائت آن احتياج مبرمي به بررسي سندي ندارد، بلکه قرائت آن به رجا و اميد مطلوبيت کافي است، و مي توان از قوت متن و الفاظ و مضامين دعا پي به اعتبار آن برد؛ زيرا اين مضامين در آيات و روايات معتبر نيز وارد شده است. خصوصاً آن که مطابق اخبار «من بلغ» که دلالت بر تسامح در ادله ي سنن و مستحبات دارد، احتياج چنداني به بررسي سند ادعيه مستحبّه نيست.
شيخ انصاري رحمه الله گويا اين دعا را امر مفروض عنه از حيث صحت گرفته و لذا به آن در مجال احکام شرعيه استدلال کرده است.
محشّين مکاسب شيخ بر او در اين نکته هيچ اعتراضي نکرده و سند آن را نيز مورد مناقشه قرار نداده اند.
شيخ عبدالله مامقاني در حاشيه خود بر مکاسب مي گويد: «وجه دلالت اين جمله بر مقصود اين است که: امام به اين بر مي گردد که خداوند عزّوجلّ به بندگان خود فرمود: هر کس در اين دنيا زهد پيشه کند من به او نعمت مقيم عطا خواهم کرد...»(5)
ايرواني مي گويد: «اما اطلاق شرط در دعاي ندبه به اعتبار اين است که در ضمن التزام جزيل ما عنده ... آمده است...»(6)
1- شيخ مشهدي در «المزار» از محند بن ابي قره و او از کتاب ابي جعفر محمد بن الحسين بن سفيان بزوفري نقل کرده و آن را به امام زمان عليه السلام نسبت داده است.(7)
2- سيد بن طاووس در «مصباح الزائر» و «اقبال الاعمال» از بعض اصحاب ما از محمد بن علي بن ابي قرّه به نقل از کتاب محمد بن حسين بن سفيان بزوفري نقل کرده و آن را به امام زمان عليه السلام نسبت داده است.(8)
3- علامه مجلسي رحمه الله در کتاب «زالد المعاد» مي گويد: «و اما دعاي ندبه که مشتمل بر عقايد حقّه و تأسّف بر غيبت قائم عليه السلام است، به سند معتبر از امام جعفر صادق عليه السلام نقل شده است...»(9)
4- قبل از اين بزرگان، اين دعا را شيخ جليل ثقه ابوالفرج محمد بن علي بن يعقوب بن اسحاق بن ابي قره قناني که معاصر شيخ نجاشي و از اعلام قرن پنجم بوده، نقل کرده است. کسي که شيخ محمد بن مشهدي در کتاب «المزار» از او زياد نقل مي کند.
5- و نيز شيخ جليل ثقه ابوجعفر محمد بن حسين بن سفيان بزوفري در کتاب «الدعاء» نقل کرده است. او که از مشايخ شيخ مفيد رحمه الله به حساب مي آيد مورد تأييد خاص او را قرار گرفته است. حاجي نوري در «خاتمه المستدرک» او را از مشايخ شيخ مفيد برشمرده و به وثاقت و جلالت قدر او شهادت داده است.
مرحوم آيت الله بروجردي مي فرمود: «يکي از راه هاي شناخت رجال، شناخت شخصيت شاگردان آنان است. و هرگاه مشاهده شد که اشخاصي همچون شيخ مفيد رحمه الله از شخص معيني زياد روايت نقل مي کند و هرگز مذمتّي در حق او ندارد اين به نوبه خود نشانه اين است که آن شخص مورد وثوق و اطمينان است.»
ما اطمينان داريم که اين دعا يا با سند در کتاب بزوفري روايت شده ولي ديگران که از آن کتاب نقل کرده اند از باب مسامحه آن سند را حذف کرده اند، و يا اين که بزوفري از آنجا که دعا را معروف و مشهور ديده احتياجي به ذکر سند نديده است؛ زيرا همان گونه که در اين زمان معروف و مشهور است، در عصرهاي گذشته نيز چنين بوده است. خصوصاً آن که متن آن با آيات قرآن و روايات ديگر سازگاري تمام دارد.
ولي مرحوم حاجي نوري در «خاتمه ي مستدرک» در اين باره مي گويد: «مراد از محمد بن مشهدي، محمد بن جعفر بن علي بن جعفر مشهدي است که از وي به عنوان «حائري» نيز ياد شده است. ايشان يکي از راويان ابي الفضل شاذان بن جبرئيل قمي است. او همچنين با دو واسطه از شيخ مفيد روايت نقل مي کند.» (11)
به هر حال او هر که باشد شخصي قابل اعتماد و مورد وثوق و جليل القدر است که توصيف و مدح وي در کتب رجال آمده است.
از آنجا که نجاشي اجازه ي نقل کتاب هاي ابن ابي قره را از وي داشته است لذا مي توان او را از مشايخ اجازه ي مرحوم نجاشي دانست.
از آنجا که محمد بن جعفر مشهدي معاصر محمد بن ابي قره نبوده است لذا مي توان آن را اين گونه توجيه کرد:
1- شيخ مشهدي معمّر بوده و لذا محمد بن ابي قره را درک کرده است.
2- اگر چه خبر ارسال دارد ولي ابن مشهدي به نقلش از محمد بن ابي قره يقين داشته است.
3- ابن مشهدي دعا را از کتاب مزار ابن ابي قره نقل کرده است، زيرا مطابق نقل صاحب رياض ابن ابي قره کتابي به نام «مزار» داشته است.
درباره ي وثاقت وي بايد گفت: هرچند پيرامون بزوفري در کتاب رجال توثيق خاصي وارد نشده است، ولي از آنجا که از مشايخ روايي شيخ مفيد بوده و در موارد زيادي براي وي رضا و رحمت خداوند را طلب کرده است، مي توان بدون ترديد گفت: قواعد توثيق عام، شامل حال وي مي گردد.
/س
اين دقت و تحقيق به جهت حصول اطمينان به صدور حديث از معصوم در مورد تکاليف الزامي، اعم از وجوب و حرمت دو چندان مي شود، ولي در مورد مستحبات احتياج مبرم به اين گونه بررسي نيست. مورد ادعيه از اين قسم است؛ زيرا به جهت استحباب قرائت آن احتياج مبرمي به بررسي سندي ندارد، بلکه قرائت آن به رجا و اميد مطلوبيت کافي است، و مي توان از قوت متن و الفاظ و مضامين دعا پي به اعتبار آن برد؛ زيرا اين مضامين در آيات و روايات معتبر نيز وارد شده است. خصوصاً آن که مطابق اخبار «من بلغ» که دلالت بر تسامح در ادله ي سنن و مستحبات دارد، احتياج چنداني به بررسي سند ادعيه مستحبّه نيست.
راه تشخيص روايت صحيح از غير صحيح:
1- موافقت با قرآن:
2- موافقت با ساير کلمات معصومين عليهم السلام
3- موافقت با عقل و عدم مخالفت با حکم آن:
نظر بزرگان درباره ي دعاي ندبه:
شيخ انصاري رحمه الله گويا اين دعا را امر مفروض عنه از حيث صحت گرفته و لذا به آن در مجال احکام شرعيه استدلال کرده است.
محشّين مکاسب شيخ بر او در اين نکته هيچ اعتراضي نکرده و سند آن را نيز مورد مناقشه قرار نداده اند.
شيخ عبدالله مامقاني در حاشيه خود بر مکاسب مي گويد: «وجه دلالت اين جمله بر مقصود اين است که: امام به اين بر مي گردد که خداوند عزّوجلّ به بندگان خود فرمود: هر کس در اين دنيا زهد پيشه کند من به او نعمت مقيم عطا خواهم کرد...»(5)
ايرواني مي گويد: «اما اطلاق شرط در دعاي ندبه به اعتبار اين است که در ضمن التزام جزيل ما عنده ... آمده است...»(6)
ناقلان دعاي ندبه:
1- شيخ مشهدي در «المزار» از محند بن ابي قره و او از کتاب ابي جعفر محمد بن الحسين بن سفيان بزوفري نقل کرده و آن را به امام زمان عليه السلام نسبت داده است.(7)
2- سيد بن طاووس در «مصباح الزائر» و «اقبال الاعمال» از بعض اصحاب ما از محمد بن علي بن ابي قرّه به نقل از کتاب محمد بن حسين بن سفيان بزوفري نقل کرده و آن را به امام زمان عليه السلام نسبت داده است.(8)
3- علامه مجلسي رحمه الله در کتاب «زالد المعاد» مي گويد: «و اما دعاي ندبه که مشتمل بر عقايد حقّه و تأسّف بر غيبت قائم عليه السلام است، به سند معتبر از امام جعفر صادق عليه السلام نقل شده است...»(9)
4- قبل از اين بزرگان، اين دعا را شيخ جليل ثقه ابوالفرج محمد بن علي بن يعقوب بن اسحاق بن ابي قره قناني که معاصر شيخ نجاشي و از اعلام قرن پنجم بوده، نقل کرده است. کسي که شيخ محمد بن مشهدي در کتاب «المزار» از او زياد نقل مي کند.
5- و نيز شيخ جليل ثقه ابوجعفر محمد بن حسين بن سفيان بزوفري در کتاب «الدعاء» نقل کرده است. او که از مشايخ شيخ مفيد رحمه الله به حساب مي آيد مورد تأييد خاص او را قرار گرفته است. حاجي نوري در «خاتمه المستدرک» او را از مشايخ شيخ مفيد برشمرده و به وثاقت و جلالت قدر او شهادت داده است.
مرحوم آيت الله بروجردي مي فرمود: «يکي از راه هاي شناخت رجال، شناخت شخصيت شاگردان آنان است. و هرگاه مشاهده شد که اشخاصي همچون شيخ مفيد رحمه الله از شخص معيني زياد روايت نقل مي کند و هرگز مذمتّي در حق او ندارد اين به نوبه خود نشانه اين است که آن شخص مورد وثوق و اطمينان است.»
راوي دعاي ندبه:
ما اطمينان داريم که اين دعا يا با سند در کتاب بزوفري روايت شده ولي ديگران که از آن کتاب نقل کرده اند از باب مسامحه آن سند را حذف کرده اند، و يا اين که بزوفري از آنجا که دعا را معروف و مشهور ديده احتياجي به ذکر سند نديده است؛ زيرا همان گونه که در اين زمان معروف و مشهور است، در عصرهاي گذشته نيز چنين بوده است. خصوصاً آن که متن آن با آيات قرآن و روايات ديگر سازگاري تمام دارد.
«محمد بن مشهدي» راوي با واسطه ي دعاي ندبه:
ولي مرحوم حاجي نوري در «خاتمه ي مستدرک» در اين باره مي گويد: «مراد از محمد بن مشهدي، محمد بن جعفر بن علي بن جعفر مشهدي است که از وي به عنوان «حائري» نيز ياد شده است. ايشان يکي از راويان ابي الفضل شاذان بن جبرئيل قمي است. او همچنين با دو واسطه از شيخ مفيد روايت نقل مي کند.» (11)
به هر حال او هر که باشد شخصي قابل اعتماد و مورد وثوق و جليل القدر است که توصيف و مدح وي در کتب رجال آمده است.
«محمد بن علي بن ابي قرّه» راوي ديگر دعاي ندبه:
از آنجا که نجاشي اجازه ي نقل کتاب هاي ابن ابي قره را از وي داشته است لذا مي توان او را از مشايخ اجازه ي مرحوم نجاشي دانست.
از آنجا که محمد بن جعفر مشهدي معاصر محمد بن ابي قره نبوده است لذا مي توان آن را اين گونه توجيه کرد:
1- شيخ مشهدي معمّر بوده و لذا محمد بن ابي قره را درک کرده است.
2- اگر چه خبر ارسال دارد ولي ابن مشهدي به نقلش از محمد بن ابي قره يقين داشته است.
3- ابن مشهدي دعا را از کتاب مزار ابن ابي قره نقل کرده است، زيرا مطابق نقل صاحب رياض ابن ابي قره کتابي به نام «مزار» داشته است.
توثيق ابن مشهدي:
درباره ي وثاقت وي بايد گفت: هرچند پيرامون بزوفري در کتاب رجال توثيق خاصي وارد نشده است، ولي از آنجا که از مشايخ روايي شيخ مفيد بوده و در موارد زيادي براي وي رضا و رحمت خداوند را طلب کرده است، مي توان بدون ترديد گفت: قواعد توثيق عام، شامل حال وي مي گردد.
پي نوشت :
1- کافي، ج1، ص69، ح 1.
2- وسائل الشيعه، ج27، ص121، ح 33373.
3- شرح اصول کافي، ج2، ص343، ح1؛ تفسير ابوالفتوح رازي، ج3، ص392.
4- المکاسب، ج5، ص21.
5- حاشيه مامقاني بر مکاسب، قسم خيارات، ص 12.
6- حاشيه ايرواني بر مکاسب، ج2، ص5.
7- المزار، ص 573، دعاي 107.
8- مصباح الزائر، ص446؛ اقبال الاعمال، ص 295-299.
9- زاد المعاد، ص488.
10- معجم رجال الحديث، ج17، ص259.
11- مستدرک الوسائل، ج3، ص368.
12- رجال نجاشي، ص283.
/س