نقش هيپنوتيزم در مقابله با انواع سرطان

با وجود پيشرفت هايي که در علوم پزشکي و دانش هاي بشري صورت گرفته، هنوز انواع سرطان ها به عنوان يکي از مهمترين عوامل مرگ و مير در عصر جديد به حساب مي آيند. زماني که فردي متوجه مي شود و يا پزشکي به او مي گويد که به سرطان دچار شده است، يک بحران رواني بسيار بزرگ در وجود او پديد مي آيد. نه تنها ترس از مرگ که خود عامل مهمي است، بلکه ترس از دردهاي شديدي که در بسياري از سرطان ها در ماه ها و سال هاي آينده به احتمال زياد پديد مي آيند در کنار
سه‌شنبه، 12 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش هيپنوتيزم در مقابله با انواع سرطان
نقش هيپنوتيزم در مقابله با انواع سرطان
نقش هيپنوتيزم در مقابله با انواع سرطان

نويسنده:دکتر سيد رضا جماليان

با وجود پيشرفت هايي که در علوم پزشکي و دانش هاي بشري صورت گرفته، هنوز انواع سرطان ها به عنوان يکي از مهمترين عوامل مرگ و مير در عصر جديد به حساب مي آيند. زماني که فردي متوجه مي شود و يا پزشکي به او مي گويد که به سرطان دچار شده است، يک بحران رواني بسيار بزرگ در وجود او پديد مي آيد. نه تنها ترس از مرگ که خود عامل مهمي است، بلکه ترس از دردهاي شديدي که در بسياري از سرطان ها در ماه ها و سال هاي آينده به احتمال زياد پديد مي آيند در کنار وحشت از عليل شدن و يا بد شکلي هائي که در جريان جراحي ها پديد مي آيند، به آنها اضافه مي شوند . حقيقت واقعي و آماري اين است که با تشخيص زودرس و درمان صحيح و سريع با جراحي، پرتو درماني، شيمي درماني و ... در اين سال ها بسياري از بيماران سرطاني به طور کامل و براي تمام عمر بهبودي يافته و سلامت کامل خود را به دست مي آورند و در بقيه، ساليان درازي به عمر بيماران اضافه مي شود. بنابراين توجه بيمار به مسائل زير بسيار مهم و اساسي است:

تشويق بيماران براي شروع و ادامه ي درمان

در بسياري از موارد، فردي که براي اولين بار اطلاع پيدا مي کند که به نوعي از سرطان مبتلا شده ، دچار ترديد و انکار شده و حدس مي زند که آزمايش هاي انجام شده يا قضاوت پزشک ممکن است، اشتباه بوده باشد. بنابراين با تکرار آزمايش ها و مراجعه به پزشکان ديگر به دنبا ل فردي مي گردد که به او بگويد تمام آزمايش ها بي اعتبار بوده و او سالم است. بنابراين فردي که براي او احتمال يا قطعيت وجود سرطان مطرح شده، لازم است به درمانگري مراجعه کند که به او آرامش، اميد به درمان کامل و اعتماد به نفس بدهد که هيپنوتيزم درماني در اين زمينه ها بسيار موثر است.

از بين بردن اضطراب و دردهاي بيمار

پس از پايان دوره ي ترديد و انکار، زماني که فردي قبول مي کند که به نوعي سرطان دچار شده، ترس و وحشت کم يا زيادي بر او مستولي شده و از خود مي پرسد: «چرا من به اين بيماري دچار شده ام؟ » . ترس و وحشت و تمرکز بر روي عضو سرطاني شده، در کنار اضطراب و وحشت، درجاتي از درد هم ممکن است در او پديد آيد و ارتباطات انساني او در محيط خانه، محيط کار و اجتماع دچار اختلال شود. در اين شرايط هيپنوتيزم درماني مي تواند بسياري از بيماران را آرام يا ريلاکس کند و ضمن ايجاد و افزايش عشق به زندگي و اميد به درمان، بيماران را تشويق به شروع يا ادامه ي درمان بکند.

غلبه بر بي خوابي

بي خوابي يکي از علائم ناراحت کننده اي است که در تمام افراد مبتلا به اضطراب شديد، نگراني زياد و يا دردمند پديد مي آيد. در بسياري از موارد از تلقينات هيپنوتيزم درمانگر در اين زمينه به بيمار که او «مثل بچه ها مي تواند بخوابد و اشتهاي او مانند دوران کودکي و نوجواني زياد مي شود» موثر واقع مي شوند .

افزايش عشق به زندگي

پس از شروع و ادامه ي درمان، هيپنوتيزم درمانگر بايستي اميد به زندگي و عشق به سرگرمي هاي شاد مانند شرکت در جلسات خانوادگي و دوستانه، رفتن به سينما ، خواندن کتاب، مسافرت، پياده روي و ... را در وجود بيماران زنده و فعال نگاه دارد. براي انجام اين کارها هيپنوتيزم درمانگر مي تواند از تلقينات هيپنوتيزمي و هم راهنمائي در شرايط هوشياري عادي استفاده کند.

تقليل اتکا به هيپنوتيزم درمانگر با آموزش خود هيپنوتيزم

در دوره ي طولاني درمان سرطان ها که ماه ها و يا سال ها به طول مي کشند، براي ايجاد آرامش، افزايش اشتها، تنظيم خواب، اميد و اعتماد به نفس براي پيگيري برنامه هاي درماني طولاني و گران قيمت و از همه مهمتر تسکين درد نياز مستمر به مراجعه به هيپنوتيزم درمانگر دارند که بايد هر چه زودتر تکنيک خود هيپنوتيزم و روش هاي علمي خود هيپنوتيزم درماني را به بيماران آموزش داد . فراگيري خود هيپنوتيزم و خود درمانگري در زمينه هاي فوق باعث مي شوند تا ساعاتي از شبانه روز بيمار با اين کارهاي مفيد و مطلقا بدون عارضه مشغول شوند و اعتماد به نفس آنان افزايش يابد. شايد بعضي از اين بيماران دوست داشته باشند و يا تشويق شوند که اين مهارت ها را در اختيار ساير بيماران قرار دهند.

تاثير هيپنوتيزم در تسکين درد

هيپنوتيزم در تسکين درد تاثير مثبت و ثابت شده اي دارد. در تکنيک کلاسيک بي حسي يا تسکين درد دستکشي، ابتدا در قسمت پائين دست - مکاني که در شرايط معمولي زير دستکش قرار مي گيرد - ايجاد کرختي و بي دردي مي شود و انتقال اين بي حسي به نقاط دردناک يا در معرض درد انجام مي شود. پروفسور ارنست هيلگارد از روش هاي ديگري هم براي مبارزه با درد استفاده مي کرد که به نمونه اي از اين تکنيک ها به صورت گذرا اشاره مي شود:
1- CONVERSION : که به معناي وارونه سازي، تبديل يا تغيير شکل درد است. مثلا در يک مورد پزشکي به نام ساسردوت، دردهاي شديد و خفقان آور در قسمتي از گردن و حلق يک بيمار سرطاني را با يک احساس غلغلک مطبوع در آن محل جانشين يا تبديل کرد.
2- SUBSTITUION: اريکسون که بزرگ ترين هيپنوتيزم درمانگر قرن بيستم و يکي از سه بنيانگزاران NLP يا تکنيک و روان شناسي موفقيت را تشکيل مي دهد، در خانمي که دردهاي سرطان در او گسترش يافته و در تمام بدنش وجود داشت. باتلقينات هيپنوتيزمي تمام اين دردها را به يک احساس خارش در پاشنه ي پاي او تبديل کرد.
3- DIPLACMEN: اريکسون در يک بيمار مبتلا به سرطان گسترش يافته ي پروستات در قسمت پائين شکم، اين ناراحتي ها را به دست چپ او انتقال داد.

احساس خروج روح از بدن

در عمق متوسطي از خلسه ي هيپنوتيزمي مي توان اين احساس را در بيمار به وجود آورد که گويي روح از بدنش خارج شده و در ارتفاع چند متري از سطح زمين قرار و اين روح گسسته از بدن هم مي تواند به کالبد خود در پائين نگاه کند و هم در فضا به صورت غوطه ور و مواج باقي بماند و يا به مکان هاي دوردست پرواز کند.
اين پديده يا احساس عجيب و دل انگيز هم در برخي از کتاب هاي فرهنگ ايران پيش از اسلام و در کتاب هاي تذکره الاولياء عطار نيشابوري و هم در کتاب نفحات الانس جامي به صورت گزارش افراد جامعه به صورت مکرر ديده مي شود.
منبع:ماهنامه ي تخصصي دنياي سلامت شماره 32




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.