انتظار سازنده و انتظار مخرب

امروز هم تكليف عظيمى با ما روبه‏روست؛ يعنى ارائه‏ى اسلام به صورتى كه بتواند ذهن‏ها و دل‏هاى مردم را اشباع و سيراب كند، استفهام آن‏ها را به درستى پاسخ بدهد، ايمان آن‏ها و حضورشان در اين ميدان را به صورت خالصانه و مخلصانه حفظ كند، تا ان‏شاءالله كار و منش ما مورد عنايت ولى‏عصر ( ارواحنا فداه ) قرار بگيرد و تأييدات و دعاى آن بزرگوار شامل حال ما بشود.(1)
چهارشنبه، 13 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتظار سازنده و انتظار مخرب
انتظار سازنده و انتظار مخرب
انتظار سازنده و انتظار مخرب


انتظار سازنده

تلاش براى حفظ ايمان، عامل جلب توجه امام عصر (عج)

امروز هم تكليف عظيمى با ما روبه‏روست؛ يعنى ارائه‏ى اسلام به صورتى كه بتواند ذهن‏ها و دل‏هاى مردم را اشباع و سيراب كند، استفهام آن‏ها را به درستى پاسخ بدهد، ايمان آن‏ها و حضورشان در اين ميدان را به صورت خالصانه و مخلصانه حفظ كند، تا ان‏شاءالله كار و منش ما مورد عنايت ولى‏عصر ( ارواحنا فداه ) قرار بگيرد و تأييدات و دعاى آن بزرگوار شامل حال ما بشود.(1)

مقاومت، تقويت كننده‏ى روح انتظار

آنچه كه براى ملت اصل است، همان ايستادگى و مقاومت و مبارزه‏ى حقيقى است كه خداى متعال را خشنود و قلب مقدس ولى‏عصر( ارواحنا فداه ) را از شما راضى و حالت انتظار آن بزرگوار را در شما تقويت مى‏كند. (2)

تحصيل آمادگى براى ظهور، ترجمان انتظارى سازنده

انتظارى كه از آن سخن گفته‏اند ، فقط نشستن و اشك ريختن نيست؛ انتظار به معناى اين است كه ما بايد خود را براى سربازى امام زمان آماده كنيم. سربازى امام زمان، كار آسانى نيست. سربازى منجى بزرگى كه مى‏خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين‏المللى مبارزه كند ، احتياج به خودسازى و آگاهى و روشن‏بينى دارد. عده‏اى اين اعتقاد را وسيله‏اى براى تخدير خود يا ديگران قرار مى‏دهند ؛ اين غلط است . ما نبايد فكر كنيم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظيفه‏اى نداريم؛ نه ، به عكس ، ما امروز وظيفه داريم در آن جهت حركت كنيم
تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شويم. شنيده‏ايد، در گذشته كه منتظر بودند، سلاح خود را هميشه همراه داشتند. اين يك عمل نمادين است و بدين معناست كه انسان از لحاظ علمى و فكرى و عملى بايد خود را بسازد و در ميدان‏هاى فعاليت و مبارزه، آماده به كار باشد.(3)

برداشت صحيح از مهدويت، عامل پويايى و حركت سازنده

برداشت مثبت و صحيح اين است كه اگر امام زمان خواهد آمد و دنياى پر از عدل و داد درست خواهد كرد، پس ما بايد به سهم خود در زمينه‏سازى در اين دنيا كوشش كنيم ( اگر دنيا را خورشيدى روشن خواهد كرد، به اين معنى نيست كه ما تا آمدن آن خورشيد نورانى در تاريكى بنشينيم) . امام زمان بايد به صورت يك الگو براى مؤمنين درآيد. اگر آن حضرت با كفر مى‏جنگد و براى عدالت زحمت مى‏كشد و مجاهدت مى‏كند، ما هم كه مأموم و دنباله‏رو او هستيم، بايد براى گسترش عدالت مجاهدت كنيم. اگر آن حضرت پرچم دين و قرآن و نظام الهى را در سراسر عالم خواهد گستراند، ما هم كه دنباله‏رو و معتقد به او هستيم بايد تا حدى كه در توان ماست در گوشه‏اى از دنيا پرچم اسلام را برافراشته نگاه داريم . فاصله‏ى ميان ما و امام زمان به معناى فاصله‏ى يك امام و مأموم است. اين برداشت مثبت موجب شد كه دل‏هاى روشن و فكرهاى صحيح درصدد مبارزه برآيند و همين برداشت بود كه جمهورى اسلامى را بوجود آورد.(4)

عقيده به مهدويت سدى در برابر توسعه‏طلبى استعمارگران

يكى از مسايلى كه مزاحم استعمار شد، عقيده به مهدويت بود. در سندى كه من ديدم، بزرگان استعمار و فرماندهان استعمارى توصيه مى‏كنند كه ما
بايد كارى كنيم كه عقيده به مهدويت، به تدريج از بين مردم زايل شود. آن روز استعمارگران فرانسوى و انگليسى در بعضى كشورهاى آن مناطق آفريقايى بودند - فرقى نمى‏كند كه استعمار از كجا باشد - استعمارگران خارجى، قضاوتشان اين بود كه تا وقتى عقيده به مهدويت در بين اين مردم رايج است، ما نمى‏توانيم كشورهايشان را درست در اختيار گيريم! ببينيد، عقيده به مهدويت چقدر مهم است ! چقدر خطا مى‏كنند كسانى كه به اسم روشنفكرى و به عنوان تجددطلبى مى‏آيند و عقايد اسلامى را بدون مطالعه ، بدون اطلاع و بدون اين كه بدانند چه كار مى‏كنند، مورد ترديد و تشكيك قرار مى‏دهند؛ اين‏ها همان كارى را كه دشمن مى‏خواهد ، راحت انجام مى‏دهند. (5)

انتظار مخرب

انحراف در برداشت از مهدويت، معقول تلاش دشمن و نادانى خودى‏ها

اين عقيده كه همه‏ى مسلمانان هم به آن معتقدند، مخصوص شيعه نيست. البته در خصوصيات و جزئياتش، بعضى فرق ، حرف‏هاى ديگرى دارند؛ اما اصل اين كه چنين دورانى پيش خواهد آمد و يك نفر از خاندان پيامبر چنين حركت عظيم الهى را انجام خواهد داد و « يملأ الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا» (6) ، بين مسلمانان متواتر است. همه ، اين را قبول دارند. خوب ؛ اين عقيده از آن عقايد بسيار كارگشاست كه من مختصرى راجع به آن عرض خواهم كرد. به دليل همين كه كارگشاست، دشمنان از يك طرف و البته دوستان نادان هم از طرف ديگر بر آن مى‏تازند. گاهى دوستان نادان، از روى نادانى و بر اثر بى‏توجهى، كارى مى‏كنند كه هيچ دشمن دانايى به آن خوبى نمى‏تواند ضربه بزند ! (7)

ثمره‏ى نگرش غلط به مهدويت

البته وقتى نتوانستند اين عقيده را از مردم بگيرند، مى‏كوشند آن را در ذهن‏هاى مردم خراب كنند. خراب كردن اين عقيده چگونه است ؟ به اين صورت است كه بگويند امام زمان مى‏آيد و همه‏ى كارها را درست مى‏كند! اين ، خراب كردن عقيده است . اين، تبديل كردن موتور محركى به يك چوب لاى چرخ است ؛ تبديل كردن يك داروى مقوى به يك داروى مخدر و خواب‏آور است. امام زمان مى‏آيد انجام مى‏دهد، يعنى چه ؟ ! (8)

انزواطلبى ، انحرافى دربر داشت از مهدويت

اعتقاد به امام زمان به معناى گوشه‏گيرى نيست. جريان‏هاى انحرافى قبل از انقلاب تبليغ مى‏كردند، الان هم در گوشه و كنار تبليغ مى‏كنند كه امام زمان مى‏آيد و اوضاع را درست مى‏كند؛ ما امروز ديگر چه كار كنيم ؟ ! چه لزومى دارد ما حركتى بكنيم ؟ ! اين مثل آن است كه در شب تاريك، انسان چراغ روشن نكند؛ چون فردا بناست خورشيد عالم‏تاب بيايد و روز شود و همه‏ى دنيا را روشن كند. خورشيد فردا، ربطى به وضع كنونى من و شما ندارد. (9)

سلب مسؤوليت اجتماعى ، معلول سوء برداشت از مهدويت

البته در گذشته سوء استفاده‏هاى زيادى از قضيه‏ى انتظار شده است. برداشت منفى همان چيزى است كه استكبار و استعمار در طول سال‏هاى متمادى كوشش مى‏كردند تا به مردم تزريق كنند. برداشت منفى اين است كه مردم بگويند كه به ما چه كه در مقابل ظلم و فساد و كفر و بدى و شرارت بايستيم! ما منتظر خواهيم ماند تا امام زمان خودش بيايد و مشكل را حل كند. اين برداشت منفى است؛ يعنى سلب مسؤوليت نسبت به همه شرارت‏ها و بدى‏هاى موجود در جامعه . (10)

پي نوشت :

1- سخنرانى در ديدار با روحانيون و مبلغان، در آستانه‏ى ماه محرم، 70 / 4 / 20
2- به مناسبت روز مبارزه با استكبار جهانى ، 75 / 8 / 9
3- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 81 / 7 / 30
4- خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، رسالت 67 / 1 / 12
5- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) ، 76 / 9 / 25
6- كفاية الاثر ، ص 89
7- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج)، 76 / 9 / 25
8- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج)، 76 / 9 / 25
9- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 81 / 7 / 30
10- خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، رسالت 67 / 1 / 12





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط