کاربرد‌های چند جانبه رایانه‌ها

رایانه دستگاه الکترونیکی است که اعمال خاصی را از طریق دستورات تعریف شده توسط کاربر انجام می‌دهد. رایانه از دو قسمت تشکیل شده است – سخت افزار و نرم افزار. رایانه از طریق دستگاه‌های ورودی مانند
پنجشنبه، 9 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کاربرد‌های چند جانبه رایانه‌ها
کاربرد‌های چند جانبه رایانه‌ها

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

رایانه دستگاه الکترونیکی است که اعمال خاصی را از طریق دستورات تعریف شده توسط کاربر انجام می‌دهد. رایانه از دو قسمت تشکیل شده است – سخت افزار و نرم افزار. رایانه از طریق دستگاه‌های ورودی مانند ماوس و کیبورد به پردازش می‌پردازد. رایانه از طریق دستگاه‌های خروجی مانند صفحه نمایش و چاپگر به نمایش دادن اطلاعات می‌پردازد. اندازه رایانه‌ها از رایانه‌های شخصی کوچک تا ابررایانه‌های بسیار بزرگ که فضای کل یک ساختمان را اشغال می‌کنند متغیر است. سرعت رایانه‌ها نیز محدوده بسیار بزرگی است. رایانه‌ها تبدیل به قسمت جدایی ناپذیری از دنیای امروز شده‌اند.
پردازش واژه: نرم افزار واژه پرداز به طور خودکار خطاهای املایی و دستوری را اصلاح می‌کند. اگر محتوا باید تکرار شود، گزینه‌های 'copy' و 'paste' این اجازه را بدون تایپ کردن مجدد محتوا می‌دهند. می‌توانید اسناد را چاپ کنید و چند نسخه دیگر تهیه کنید. خواندن اسناد واژه پردازی شده راحت‌تر از اسناد دست نویس است. می‌توان تصاویر نیز به اسناد اضافه کرد.
اینترنت: اینترنت شبکه‌ای است که رایانه‌ها را در سرتاسر جهان به منابع اطلاعات وصل می‌کند. از طریق اینترنت می‌توان به اطلاعاتی بسیار بیشتر از یک کتابخانه دسترسی پیدا کرد. این بدان خاطر است که رایانه‌ها می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی را ذخیره کنند. می‌توانید همچنین به سرعت و به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. از طریق پست الکترونیکی می‌توانید با افرادی که هزاران کیلومتر از شما فاصله دارند در عرض چند ثانیه ارتباط برقرار کنید. با نرم افزارهای مخصوص چت می‌توانید به طور همزمان با دیگران گپ بزنید. ابزارهای ویدئو کنفرانسینگ نیز برای برگزاری جلسات از راه دور به راحتی در دسترس هستند.
ضبط صدا یا ویدئوی دیجیتال: ضبط صدا یا ویدئوی دیجیتال توسط رایانه‌ها بسیار راحت‌تر شده است. برای ضبط صدا یا ویدئو دیگر به تجهیزات گران قیمت نیازی نیست. مهندسان گرافیک از رایانه‌ها برای ایجاد مدل‌های سه بعدی استفاده می‌کنند. جلوه‌های ویژه نیز با استفاده از رایانه‌ها ساخته می‌شوند. طراحان مختلف صنعت رسانه در حال یافتن راه‌های نوآورانه برای استفاده از اینترنت در این حوزه هستند.
پزشکی: به کمک رایانه‌ها می‌توان به تشخیص بیماری‌ها و تحقیق و مطالعه پرداخت. نرم افزارهای خاصی برای تصویر برداری از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شوند. از رایانه‌ها برای انجام اعمال جراحی نیز استفاده می‌شود. رایانه‌ها برای ذخیره سازی داده‌های بیماران و اطلاعات دیگری که پزشکان به دسترسی خصوصی به آن‌ها نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محاسبات ریاضی: به لطف رایانه‌ها که سرعت پردازش بسیار بالا تا میلیون‌ها محاسبات در ثانیه دارند، می‌توان بزرگ‌ترین محاسبات ریاضی را بدون نگرانی از نادرستی نتایج انجام داد. رایانه‌ها برای ایجاد نتایج دقیق طراحی می‌شوند.
بانک‌ها: تمامی معاملات مالی از طریق رایانه‌ها انجام می‌شود. رایانه‌ها امنیت، سرعت و راحتی فراهم می‌کنند. اطلاعات باارزش مشتریان با رایانه‌ ذخیره سازی می‌شود و هر زمان که لازم باشد از طریق تأییدات خاص قابل دسترسی هستند.
مخابرات: رایانه‌ها کاربرد گسترده‌ای در صنعت مخابرات دارند. همه تلفن‌های همراه از نرم افزارهای تعبیه شده در خود برای انجام وظایف خاص و همچنین برای انجام چند مالتی تسکینگ استفاده می‌کنند.
دفاع: در صنعت دفاع از نرم افزارهای رایانه‌ای برای کنترل از راه دور سلاح‌های مختلف استفاده می‌شود. از رایانه‌ها برای اهداف پرواز و هدف گیری در موشک‌های بالستیک نیز استفاده می‌شود. از رایانه برای کنترل دسترسی به بمب‌های اتمی و همچنین ردیابی‌های مختلف استفاده می‌شود.
یادگیری الکترونیکی: با استفاده از نرم افزارهای الکترونیکی می‌توانیم به راحتی به یادگیری بپردازیم. این برنامه‌ها به صورت آنلاین یا بر روی لوح فشرده و به صورت رایگان یا پولی در انواع مختلف در دسترس هستند.
کسب و کار: فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها از رایانه‌ها برای محاسبه صورتحساب استفاده می‌کنند. محاسبه و پرداخت مالیات به صورت آنلاین نیز امکانپذیر است. حسابداری با استفاده از رایانه‌ها انجام می‌شود که داده‌های زیادی را می‌توان وارد سیستم کرد. روند‌های آینده کسب و کار از طریق نرم افزارهای هوش مصنوعی قابل برآورد هستند. از رایانه‌ها در بازارهای مالی برای اهداف مختلفی مانند خرید و فروش سهام استفاده می‌شود.
رایانه‌ها بُعد دیگری به زندگی ما اضافه کرده‌اند. آنچه گفته شد تنها قسمت کوچکی از کاربرد رایانه‌ها بود. هم اکنون از رایانه‌ها تقریباً در همه ابعاد زندگی انسان‌ها استفاده می‌شود. تصور دنیای بدون رایانه‌ها غیر ممکن است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما