پندهاي گهربار

جواناني که مشغول کاري در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نبايد کارشان را متوقف کنند. (1) ما به مردها هميشه سفارش مي کنيم وقتي کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگي قهر نکنند. بعضي ها صبح اول...
جمعه، 15 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پندهاي گهربار
پندهاي گهربار
پندهاي گهربار


اشاره:

آن چه در اين مقاله مي آيد، برگرفته از پندها و نصايح مقام معظم رهبري مد ظله العالي به زوج هاي جواني است که توفيق يافته اند پيوند ازدواج را با آهنگ کلام معظم له هماهنگ کنند و در آغاز زندگي مشترکشان از سرچشمه ي فيض و حکمت آن عالم عارف بهره مند شوند:

جمع بين کار و زندگي

جواناني که مشغول کاري در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نبايد کارشان را متوقف کنند. (1)
ما به مردها هميشه سفارش مي کنيم وقتي کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگي قهر نکنند. بعضي ها صبح اول وقت مي روند بيرون تا ساعت 10شب.
نه! ما معمولاً به کساني که برايشان ممکن است، سفارش مي کنيم حتي ظهرها را بروند با زن و بچه شان باشند. در محيط خانوادگي، غذايشان را بخورند، يک ساعتي با هم باشند، بعد بيايند دنبال کارشان، باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچه ها را ببينند. ملاقات خانوادگي حقيقي داشته باشند. (2)

زن، قوي تر از مرد است!

اين آقايان که مي بينيد ماشاءالله يال و کوپالي دارند، اين ها همه اش ظاهر است، جسم قوي است، اما از لحاظ پيچيدگي ذهني و در زمينه هاي احساسي و عاطفي، زن قوي تر از مرد است، قدرت تحملش زياد است، راه ها را بلد است... طبيعت زن اين است. اغلب زن ها، البته ممکن است بعضي از زن ها هم اين طور نباشند؛ غرض اين که خانم ها بهتر مي توانند در اين مصاف دوستانه بر عوامل سردي، فايق بيايند. با يک مقدار کوتاه آمدن، با يک مقدار خوش اخلاقي کردن، با ابزارهايي که هست اين کار را بکنند. مرد را بکشانند به آن جايي که بايد قرار بگيرد، تا ان شاءالله زندگي شيرين تر شود. (3)

به حضرت زهرا عليهاالسلام بنگريد

اين وضع زندگي حضرت زهرا عليهاالسلام است از لحاظ سادگي مراسم ازدواج و بعد هم زندگي آن بزرگوار، آن زندگي فقيرانه و زاهدانه، آن اتاق آن چناني، آن فرشي که لابد همه شما شنيده ايد. کار توي خانه، در مقابل تلاش هاي فراوان و صبر و بر شوهري مثل حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام که در تمام مدت زندگي شان، حضرت مشغول کار و فعاليت بودند؛ يعني هرچه جنگ بود، علي بن ابي طالب عليه السلام جلوتر از همه بود. هرچه کار مهم بود، اول از هم علي بن ابي طالب عليه السلام جلودار بود. حدود ده سال با يکديگر زندگي کردند. توجه مي کنيد؟! در ظرف اين ده سال شما ببينيد که اين شوهر جوان چه قدر توانسته به زن و بچه اش، به معناي بشري و معمولي برسد؟ بر يک چنين زندگي، صبر کردن، بر آن فقر و سختي صبر کردن، آن جهاد بزرگ را انجام دادن و آن چنان فرزنداني تربيت کردن و آن فداکاري هاي عظيمي که حضرت زهرا عليهاالسلام انجام دادند و شما هم مقداري از آن ها را شنيده ايد، همگي الگوست.
حالا، دختران ما بايد فاطمه زهرا عليهاالسلام را الگو قرار دهند، پسرهاي ما هم بايد حضرت زهرا عليهاالسلام و اميرالمؤمنين عليه السلام را الگو قرار دهند. (4)

پي نوشت :

1. مقام معظم رهبري خطبه ي عقد، 1371/9/19
2.مقام معظم رهبري خطبه ي عقد، 1376/6/18.
3.مقام معظم رهبري خطبه ي عقد،1378/1/24.
4.مقام معظم رهبري خطبه ي عقد،1376/9/24.

منبع:مجله نامه ي جامعه شماره 39




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط